בעקבות הפרישות של בומברדייה: משרד התחבורה בוחן הימנעות מהתקשרויות

"לא ראוי שישראל תעשה עסקים עם חברה לא אמינה"; בומברדייה: פרשנו משיקולים עסקיים בלבד

משרד התחבורה בוחן ביטול התקשרויות עתידיות עם יצרנית הרכבות בומברדייה בעקבות פרישתה ממכרזי הרכבת הקלה בתל-אביב ובירושלים.

בכיר במשרד התחבורה: "אנו עושים חשבון נפש לאור התחמקותה של בומברדייה משני פרויקטים לאומיים. התנהלותה פגעה בשניים מהמכרזים החשובים ביותר שמקדם משרד התחבורה בשנים האחרונות, והותירה אותנו חשופים לבעיות מכרזיות ולצמצום התחרות".

לדבריו, "משרד התחבורה לא יכול לחתום אוטומטית על חוזים חדשים עם חברה שמצהירה כי היא לא משקיעה בישראל. ההתחמקות אינה מקובלת עלינו וחייבים לגבש מדיניות ברורה כדי שמקרה כזה לא יישנה בעתיד".

לדבריו, פגיעה בהכנסות של בומברדייה מישראל יכול להפעיל עליה לחץ לשנות גישתה למכרזים בארץ.

מקור אחר, שהיה אחראי על ההתקשרויות של ישראל ברכש רכבות, אמר כי "זו שערורייה מדרגה ראשונה להמשיך ולהזמין מבוברדייה, חברה שמבחינתה ישראל היא סיכון פוליטי. לא ראוי שמדינת ישראל תעשה עסקים עם חברה שהיא לא אמינה, שנמלטת מהשקעות מטעמים פוליטיים".

ע"פ המקורות אם תיגש בומברדייה למכרזים המדינה תוכל לפסול את הצעותיה על הסף, ואם מדינת ישראל תצא במכרז סגור, היא לא תיפנה לבומברדייה.

גורם משפטי אמר, כי לישראל יש יכולת לפסול על הסף הצעות של בומברדייה על סמך ניסיון העבר. "ניסיון העבר הוא ניסיון גרוע, ולא תהיה בעיה להגן על כך בבתי המשפט", אמר.

גורם אחר אמר מנגד, כי משרד התחבורה צריך לבוא בטענות רק כלפי עצמו ואמר כי "ישנן אפשרויות להגביל פרישה מהמכרז עוד בשלבים מוקדמים".

יצרנית הרכבות הקנדית בומברדייה הודיעה לפני שבועיים על פרישתה מהמכרז לפרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב מ"טעמים מסחריים". בפברואר 2002 הודיעה בומברדייה על פרישתה מהפרויקט הרכבת הקלה בירושלים.

גורמים שונים אמרו ל"גלובס", כי מדובר בהחלטה המבוססת על שיקולים פוליטיים ולא על שיקולים מסחריים.

מנכ"ל בומברדייה ישראל, יוסי דסקל, אמר בתגובה, כי השיקול של בומברדייה להצטרף או לפרוש מפרויקט הוא על רקע עסקי בלבד. לטענתו, בפרויקט הרכבת הקלה בת"א בומברדייה היתה צריכה להשקיע 4 מיליון אירו כדי להכין את הרכבת שהתבקשה על-ידי נ.ת.ע, לא כולל הוצאות אחרות של הכנת המכרז.

לדבריו, מדינת ישראל לא צריכה להעניש חברה פרטית שמונעת משיקולים עסקיים בלבד, בדרך של הטלת חרם.