לעמי גניגר יש כמעט 100 מיליון שקל כדי לקנות ערוץ טלוויזיה

תיא השקעות מגייסת כ-48 מיליון שקל ממנורה להרחבת פעילותה בתחום המדיה הטלוויזיונית * מנורה תחזיק כ-20% ממניות תיא השקעות, שלבקשת בנק אגוד הוערכה ב-105 מיליון שקל - 75% מעל מחיר השוק

חברת הביטוח מנורה מגדילה את השקעתה בחברת התקשורת תיא השקעות, שבשליטת עמי גניגר ואחיו. מנורה, המחזיקה כיום בכ-9% ממניות החברה (באמצעות הפוליסות המשתתפות), חתמה על הסכם להשקעה של כ-48 מיליון שקל במניות ובאג"ח של תיא השקעות.

על פי תנאי העסקה, תרכוש מנורה מהחברה-הבת של תיא השקעות, מרכז תיא, 450 אלף מניות (המוחזקות באוצר) המהוות כ-11% מהון החברה, במחיר של 20 שקל למניה תמורת 9 מיליון שקל. מחיר העסקה גבוה בכ-25% ממחיר השוק של מניות תיא השקעות. העסקה תגדיל את ההון העצמי של תיא בכ-7.5 מיליון שקל ותתרום לה רווח הון של כ-2 מיליון שקל.

בנוסף לרכישת המניות, תהיה מנורה (שתחזיק בסה"כ כ-20% ממניות תיא) זכאית לקבל, על פי בחירתה של תיא, 200 אלף אופציות לרכישת מניות נוספות במחיר מימוש של 24 שקל למניה (50% מעל מחיר השוק) עד תום שלוש שנים ממועד השלמת העסקה או 200 אלף זכויות, שיאפשרו לה לקבל מהחברה הבת את תשלום ההפרש בין מחיר הסגירה הממוצע של מניית תיא בבורסה ב-90 ימי המסחר המסתיימים ביום קבלת הודעת המימוש, אך לא יותר מ-30 שקל, לבין 23 שקל. שוב, עד תום שלוש שנים ממועד השלמת העסקה.

במקביל לרכישת המניות, תלווה מנורה לתיא השקעות, בכפוף להתקיימות תנאים מתלים, 38.5 מיליון שקל לתקופה של 12 שנים. ההלוואה נושאת ריבית שנתית צמודה למדד בשיעור של 5.85% והיא תיפרע ב-40 תשלומים רבעוניים רצופים, שתחילתם לאחר תום שנתיים ממועד קבלת ההלוואה. להבטחת התחייבויותיה על פי הסכם ההלוואה תשעבד תיא, בשעבוד קבוע וראשון בדרגה, את נכס הנדל"ן העיקרי שלה - "בית תיא" ברעננה.

תיא מציינת בהודעתה לבורסה, כי "מנורה היא משקיע מוסדי ובעל מוניטין המצטרף לחברה. גיוס ההון המשמעותי יאפשר לתיא להגדיל את הונה ואת הנזילות שלה ולהעמיק את מעורבותה בשוק התוכן, הטלוויזיה המסחרית ובהשקעות בתחומים נוספים". מטעם תיא טיפל בגיוס ההון סמנכ"ל הכספים של החברה, איתי מל.

לדברי עמי גניגר (המחזיק יחד עם בני משפחתו כ-40% מההון של תיא ומעל 50% בזכויות ההצבעה), בכוונת החברה לנצל את כספי השקעתה של מנורה, בתוספת יתרות הנזילות של החברה - כ-100 מיליון שקל - לצורך העמקת מעורבותה של החברה בתחום הטלוויזיה המסחרית והתוכן. זאת, בין היתר, באמצעות השקעה ישירה בערוץ 10 או באחת הזכייניות הקיימות של ערוץ 2 . לחלופין, שוקלת תיא, לדברי גניגר, התמודדות במכרז ערוץ 2 שייערך בחודש ספטמבר.

כזכור, ויתרה תיא אשתקד על חלקה בשפ"מ (שידורי פרסומת מאוחדים) מתוך כוונה לרכוש נתח באחד מערוצי הטלוויזיה המסחריים ובמסגרת זו ניהלה מו"מ לרכישת השליטה ברשת, שלא הסתיים בהסכם. בנוסף, התמודדה החברה לאחרונה מול קשת וקבוצת לאודר-בן צבי על כניסה לערוץ 10, אך בהעדר נזילות מספקת, נמנעה ממנה העסקה האמורה.

במקביל לדיווח על עסקת מנורה וחשיפת תוצאותיה העסקיות לשנת 2003, פרסמה היום תיא השקעות הערכת שווי שביצע משרד רו"ח "שוחט רבינוביץ קוממי" לבקשת בנק אגוד, המחזיק גם הוא ב-20% ממניות החברה. ההערכה בוצעה לצורך יישום תקן חשבונאות מס' 15 של המוסד הישראלי לתקינה ולצורך קביעת שווי חלקו של אגוד בתיא השקעות. הערכת השווי נוקבת בסכום של 105 מיליון שקל - גבוה בכ-75% ממחיר השוק של תיא.

תיא, שנסחרת בשווי של 60 מיליון שקל (כמחצית מההון העצמי של החברה שעומד על 114 מיליון שקל), היא חברת השקעות הפועלת בתחומי התקשורת והשכרת הנכסים. עיקר פעילותה מתבצעת באמצעות החברה-הבת תיא תקשורת, העוסקת בהחזקה, ניהול ותפעול עסקים בתחום המדיה הטלוויזיונית והרדיופונית.

בתחום המדיה הטלוויזיונית, מעניקה תיא שירותי הפקה ועריכה של תכנים טלוויזיוניים לערוצי הטלוויזיה השונים ולחברות הפקה פרטיות. חברת האולפנים המאוחדים, שבשליטת תיא תקשורת, מפעילה אולפני טלוויזיה, מחלקה להפקת תוכניות טלוויזיה וסרטים, חדרי שידור וחדרי עריכה.

לאולפנים המאוחדים הסכמים רב שנתיים עם חברת רשת, שמיקמה את מרכז פעילותה באולפנים בהרצליה. בנוסף, האולפנים המאוחדים מספקים שירותי אולפן והפקות לכל גורמי השידור המסחרי - הזכייניות האחרות של הערוץ השני, ערוץ 10 וחברות הכבלים והלוויין.

בנוסף, עוסקת תיא תקשורת במתן שירותי עריכה ממוחשבת ועיצוב לשידורי טלוויזיה באמצעות חברת הבת פרימוס, ובטלוויזיה אינטראקטיבית באמצעות חברת בת אחרת, גומי אינטראקטיב.

בנובמבר 2003 החלה תיא תקשורת בפעילות תוכן חדשה, שבראשה יעמוד רן תלם, שפרש לאחרונה מתפקידו כמנהל הפיתוח של קשת. הפעילות החדשה צפויה לעסוק בייזום תוכניות טלוויזיה חדשניות עבור כל הערוצים.

בתחום המדיה הרדיופונית, החברה הבת שידורי פרסומת מאוחדים (שפ"מ) הייתה בעלת הזיכיון של רשות השידור למכירה וניהול זמן הפרסום ברשתות הרדיו הממלכתיות במשך 10 השנים האחרונות, עד לאוגוסט 2003. תפעול הזיכיון הוא בשלבי סיום עד לכניסתו המלאה של המפעיל החדש במהלך הרבעון הראשון של 2004.

תיא תקשורת בחרה לא להשתתף במכרז שפרסמה רשות השידור אשתקד, בעקבות ניתוח התנאים הכלכליים והמשפטיים של המכרז, לרבות ההחמרה בתנאיו, ההגבלות על הזוכה, הירידה במכירות הפרסום ברדיו ורצונה של החברה להעמיק את פועלה בתחומים אחרים. הזוכה במכרז, שהוכרע בחודש אוגוסט 2003, היה אברהם פרחי, המחזיק ב-50% משפ"מ.

הכנסותיה של תיא בשנת 2003 הסתכמו ב-87.4 מיליון שקל, לעומת 89.6 מיליון שקל בשנת 2002. הכנסות החברה בתחום התקשורת עמדו על 76.4 מיליון שקל, ירידה של 4.4% שנזקפת לה מקיטון בהיקף הכנסות האולפנים המאוחדים ושפ"מ.

הרווח הגולמי של תיא השקעות אשתקד הסתכם ב-25.8 מיליון שקל (29.5% ממחזור ההכנסות), לעומת 32.3 מיליון שקל (36% מההכנסות) ב-2002. ירידה, שמקורה בירידת הרווחיות של האולפנים המאוחדים ושפ"מ.

בתחום הנדל"ן מחזיקה תיא במרכז תיא ברעננה, נכס מניב בשטח של 16.7 אלף מ"ר שאחוז התפוסה בו הוא כ-66%. לאחרונה הסתיים מו"מ בין תיא לחברת הלוויין יס, בנוגע לפינוי שטח של 2,100 מ"ר. הצדדים הגיעו להסכמה בנוגע לתנאים הכספיים של סיום העסקה ביניהם. אשתקד הניב הנכס הכנסות של כ-11 מיליון שקל, מתוכן 4.1 מיליון שקל תשלומים בגין הסכמי שכירות שהסתיימו, כולל תשלום מוקדם בגין סיום ההסכמים, לעומת הכנסות של 9.8 מיליון שקל ב-2002.

בשורה התחתונה, למרות ירידה חדה ברווח התפעולי אשתקד (10.4 מיליון שקל לעומת 16.2 מיליון שקל ב-2002), שיפרה תיא השקעות את הרווח הנקי השנתי, לאחר מעבר להכנסות מימון שנזקפו לייסוף שער החליפין של הדולר מול השקל ולירידת המדד. אשתקד החברה רשמה רווח נקי של 5.6 מיליון שקל, לעומת 4.1 מיליון שקל ב-2002.