התאחדות סוכני הנסיעות לשטרום: יש למנוע מאל-על להמשיך במבצע הטיסות שלה בקו ת"א-ניו יורק

הסוכנים: "אנו נאלצים לממן, במחירי הפסד, את עלויות המבצע המאפשר לנוסעים לשלם בעשרה תשלומים שווים ללא ריבית"

התאחדות סוכני הנסיעות פנתה היום (ג`) לממונה על ההגבלים העיסקיים, דרור שטרום, בבקשה כי יפעיל סמכויותיו וימנע מחברת אל-על להמשיך במבצע הטיסות שלה בקו ת"א-ניו יורק. לדברי ההתאחדות, "המבצע מסכל ניצני תחרות בקו תל-אביב-ניו-יורק, ומאיים על סיכויי ההישרדות של סוכנויות נסיעות רבות".

לדברי ההתאחדות, התלונה, אשר הוגשה באמצעות עו"ד קרני לוטן-רסנר ממשרד עורכי הדין פישר בכר חן ושות`, מתייחסת למבצע שיזמה חברת אל-על, שפורסם כתגובה למבצע של חברת קונטיננטל איירליינס, בשיתוף עם חברת לאומי קארד. המבצע של אל-על מאפשר לנוסעים לשלם עבור כרטיס הטיסה בקו לניו-יורק בעשרה תשלומים שווים, ללא ריבית והצמדה.

לדברי ההתאחדות, בשונה מקונטיננטל, השיתה חברת אל-על את עלות המימון של המבצע (מימון עשרת התשלומים) על סוכני הנסיעות.

ההתאחדות טוענת בתלונתה, שסוכני הנסיעות ייאלצו בעל כורכם למכור כרטיסי טיסה של אל-על לקו לניו-יורק, משום שלקונטיננטל, המתחרה היחידה של אל-על בקו זה, אין מספיק מקומות כדי לענות על הביקוש. "חשבון פשוט של עלות מימון האשראי מול העמלה של הסוכן, מלמד שהעמלה לסוכן בגין מכירה כזו תהיה אפס ובמקרים מסוימים ייגרם לסוכן הפסד ממש", אומרת ההתאחדות.

מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל: "אל-על מודעת למונופול שיש לה, מנצלת אותו ורוצה לשמר אותו מול המתחרה היחידה שלה וכל זה, באופן הפוגע בסוכני הנסיעות, עד כדי עושק ממש. בסופו של דבר, לא רק הסוכנים נפגעים מהמבצע וממעמדה המונופוליסטי של אל-על בקו זה ובקווים נוספים, אלא גם ציבור הנוסעים שמשלם על רצונה של אל-על לסכל כל ניצוץ תחרותי שעלול לאיים על מעמדה".

סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל-על, יואב לוי, דחה את טענת סוכני הנסיעות. "אל-על אינה מונופול והיא מתחרה בקו לניו-יורק עם לפחות עשר חברות תעופה בינלאומיות נוספות, המציעות טיסות ומוצרים בקו זה", אמר לוי.

לוי הוסיף: "אל-על, כחלק מהפעילות השיווקית מסחרית בה היא נוקטת לטובת הצרכן הישראלי ,יוזמת מבצעים מיוחדים ומוזלים לטובת לקוחותיה. המבצעים מסייעים לסוכנים, שותפיה האסטרטגים וצינור השיווק העיקרי של החברה במכירת כרטיסים. אני דוחה את טענת הסוכנים על הפסדים, הם מקבלים עמלה בגין מימון האשראי. יתרה מזו, אל על הגדילה את התוספת המיוחדת הזו, לאחר פניית כמה מהסוכנים".