ארה"ב: על ישראל לבחון את הניצול לרעה של הסחר העולמי ביהלומים לצורך הלבנות הון

משרד החוץ חולק שבחים "להתקדמות הניכרת במאבק בהלבנות" * "ביקוש ער לסמים בישראל"

ארה"ב חולקת שבחים למאמצי ישראל במאבק בהלבנות הון. הדו"ח השנתי של משרד החוץ האמריקני על המאבק הבינלאומי בתפוצת סמים ובפשעים פיננסיים, שפורסם ביום ב', קובע, שישראל השיגה "התקדמות ניכרת" בחקיקה נגד הלבנות וביישום החקיקה נגד הלבנות ונגד מימון ארגוני טרור.

החקיקה הניעה את "כוח המשימה לפעולה פיננסית" (FATF, גוף בינלאומי למאבק בפשיעת פיננסית), למחוק את ישראל משתי הרשימות השחורות שלו, ב-2002 וב-2003. עם זאת, ישראל נותרה ברשימה המחמירה של מדינות בעלות שיעור הלבנות גבוה, יחד עם רוב המדינות המתועשות, בכללן ארה"ב עצמה.

הדו"ח סוקר את החוק לאיסור הלבנות כספים מ-2000, שהניח את התשתית המשפטית למאבק נגד פשעים פיננסיים. עם זאת, קובע המסמך, שעל ישראל לבחון את הניצול לרעה של הסחר הבינלאומי ביהלומים להלבנות כספים.

ישראל צריכה גם להמשיך ליזום חוקים חדשים, בהמשך לחוק לאיסור הלבנות, ולשפר את מנגנוני האכיפה של החקיקה, ואת התקנות הקיימות. הדו"ח קורא לישראל להצטרף לאמנה הבינלאומית של האו"ם, למאבק נגד מימון הטרור.

לפי המסמך, ב-2003 התקבלו ברשות הישראלית למניעת הלבנות הון 120 אלף דיווחים על עסקות פיננסיות, כנדרש בתקנות החדשות, מתוכם 1,300 דיווחים על עסקות חשודות.

דו"ח משרד החוץ האמריקני מציין שת"פ בלתי פורמלי בין השלטונות בישראל לבין רשויות אמריקניות, לאכיפת החוק בעבירות סמים וטרור.

כך למשל, ב-2002 שיתפו שתי המדינות פעולה בחקירת רשת ישראלית בינלאומית, שהלבינה כספים מהכנסות של ארגוני סמים מקולומביה.

משטרת ישראל סיפקה לרשויות בארה"ב מידע על הרשת הישראלית, ובעקבות זאת נעצרו שישה אנשים, בהם שני מבריחי סמים קולומביאניים.

בפרק על תפוצת הסמים, קובע הדו"ח, שישראל אינה מוקד להברחות, אך "שוק הסמים בישראל מאופיין בביקושים ערים כמעט בכל מגזרי החברה. מדובר בביקושים לחשיש, לאקסטאזי, לקוקאין, להרואין ולל.ס.ד, ובישראל קיים היצע רחב של סמים אלה".

עפ"י המסמך, משטרת ישראל מדווחת על ביקושים גבוהים במיוחד לקוקאין, וחל גידול בכמויות הקוקאין שנתפסו בדרכן לישראל. גידול חד חל גם בכמויות המריחואנה שנתפסו בגבול מצרים, ובכמויות החשיש שנתפסו בגבול לבנון.