ארה"ב נערכת למנוע תוהו ובוהו כלכלי ברצועת עזה עקב הפינוי

שר האוצר הפלשתיני: המדינות התורמות מטילות "מצור פיננסי" על הרשות * גינה "השוד המזוין" שביצעה ישראל בשלושה בנקים ברמאללה

הבית הלבן חושש מתוהו ובוהו כלכלי ברצועת עזה בעקבות הפינוי הצפוי של ישראל והחל להיערך לצעדים שיסייעו בייצוב המשק שם לאחר ההתנתקות, כך אמרו בסוף השבוע מקורות בוושינגטון.

חששות הממשל מפני קריסה כלכלית ברצועה נדונו בשיחות שקוימו בשבוע שעבר בוושינגטון בין שר החוץ של ארה"ב, קולין פאואל, לבין שר האוצר הפלשתיני, סאלאם פיאד, ובין בכירים אמריקניים לבין נשיא הבנק העולמי, ג'יימס וולפנזון.

לדברי המקורות, קרא פאואל לפיאד להכין את המערכת הפיננסית בעזה לקראת אפשרות של היחלשות אחיזתה של הרשות הפלשתינית ברצועה או אפילו היווצרות חלל פוליטי שם בעקבות הפינוי ודרש שהרשות תגביר את השקיפות והאמינות של המערכת הפיננסית הפלשתינית כדי להבטיח הגדלת התרומות ממקורות חיצוניים. הוא אמר, שהרשות חייבת לעשות כל מאמץ כדי למנוע זליגת כספים לארגוני טרור.

פיאד קבל שהמדינות התורמות מטילות "מצור פיננסי" על הרשות וגינה מה שתיאר כ"שוד מזוין" שביצעו כוחות ישראליים בשלושה בנקים ברמאללה בפברואר.

שר האוצר הפלשתיני אמר לפאואל, כי הרשות מבקשת 650 מיליון דולר לכיסוי הוצאותיה השוטפות השנה ושיוגברו המאמצים להקמת קרן סיוע רשות הפלשתינית לפי המלצת ועידת רומא של המדינות התורמות בסוף 2003.

נשיא הבנק העולמי, ג'יימס וולפנזון, אמר בשבוע שעבר לפקידים בכירים בממשל בוש ולשגריר ישראל בוושינגטון, דני איילון, כי הבנק מוכן להוביל את המאמצים למניעת זעזועים כלכליים ברצועת עזה לאחר הפינוי הישראלי.

פקידי הממשל הביעו שביעות רצון מיוזמת הבנק ונראה שגם ישראל מקבלת בברכה את היוזמה. להערכת הפקידים האמריקניים, מניעת תוהו ובוהו כלכלי תמנע היווצרות חלל פוליטי.

לדברי מקורות, רואה וולפנזון ביוזמה אחת מהמשימות החשובות ביותר של הבנק העולמי והוא מוכן להניח את יוקרתו האישית על כף המאזניים כדי להזיז את יזמת הסיוע. לא ברור אם הבנק יעניק או ילווה כספים ישירות לרשות הפלשתינית, בניגוד לעמדה האמריקנית הקיימת, שלפיה הסיוע מארה"ב מנותב רק לגופים בלתי ממשלתיים בשטחים, אך לעולם לא לרשות. לפי אחת ההערכות, נדונה אפשרות לפרוייקטים גדולים של עבודות ציבוריות שיאפשרו מתן תעסוקה לאלפים כדי למנוע תסיסה של מובטלים.

פיאד עמד להיפגש עם בכירי הבנק העולמי כדי לדון ביזמה.

הנשיא ג'ורג' בוש עומד לארח בחוותו בקרופורד, טקסאס, את נשיא מצרים, חוסני מובאראק, ב-12 באפריל כדי לדון על הסכסוך הישראלי-פלשתיני, לרבות מעורבות מצרית אפשרית בהבטחת הביטחון ברצועה בעקבות נסיגה ישראלית.

דובר משרד החוץ האמריקני אמר ביום ו', כי ארה"ב אינה מעודדת את ישראל לדחות את התנתקותה מעזה עד לאחרי הבחירות לנשיאות, בנובמבר, כפי שטענו גורמים ישראליים. שר הביטחון, שאל מופז, עומד להגיע בסוף השבוע לוושינגטון כדי ליידע את הממשל על התכניות לפינוי הרצועה.

העיתון יו.אס.איי. טודיי מסר בסוף השבוע, כי בריטניה מציעה לשלוח יועצים ביטחוניים לרצועה בעקבות הפינוי הישראלי.