דירק' בתי הזיקוק אישר ההסכם על עתיד כרמל אולפינים

בתי הזיקוק מאשרת לראשונה את הפרסום ב"גלובס": בעלי המניות וכרמל אוליפינים יקבלו דיבידנד בסך 180 מיליון שקל

דירקטוריון בתי הזיקוק אישר את ההסכם שנחתם בימים האחרונים בין הנהלת בתי הזיקוק לבין הנהלת חברת המפעלים הפטרוכימיים לגבי עתידה של חברת כרמל אוליפינים הנמצאת בבעלות משותפת של בתי הזיקוק והפטרוכימיים.

בהודעה רשמית שפירסמה היום (א`) בתי הזיקוק היא מאשרת רשמית לראשונה את הפרסום הבלעדי ב"גלובס" מאוקטובר אשתקד, ולפיו יקבלו בעלי המניות בכרמל אוליפינים דיבידנד חד פעמי בסך 180 מיליון שקל (לפני מס). בבתי הזיקוק מציינים, כי הדיבידנד מותנה בהתקדמות שלבי ביצוע ההשקעה הגדולה בסך כ-250 מיליון דולר המתוכננת במפעל כרמל אוליפינים במפרץ חיפה. בשבוע שעבר אישרה ועדת השרים לענייני הפרטה את ההסכם על עתיד כרמל אוליפינים, המביא לסיומו את הסיכסוך הממושך בין בתי הזיקוק לבין חברת המפעלים הפטרוכימיים, שבשליטת קבוצת פדרמן וקבוצת גוטנשטיין.

החלטת ועדת השרים, וכעת גם אישור דירקטוריון בתי הזיקוק מאפשרים את הוצאתו לפועל של ההסכם לגבי עתיד כרמל אוליפינים. הסיכסוך בין הצדדים, שנמשך כשנתיים, היה בעיקר סביב הדיבידנד. ההסכם קובע גם מנגנון עתידי לגבי חלוקת דיבידנדים, כדי למנוע בעתיד סיכסוכים דומים. יצוין, כי קבוצת פדרמן-גוטנשטיין ביקשה תחילה למשוך דיבידנד של 400 מיליון שקל. בבתי הזיקוק התנגדו לכך וטענו, כי מדובר בכספים המיועדים להשקעות בהרחבת המפעל. היו"ר הקודם של בתי הזיקוק, עובדיה עלי, טען כי בעלי הפטרוכימיים פועלים נגדו משום שהוא מונע מהם לרוקן את קופת החברה.

כתוצאה מהסיכסוך, הגישו הפטרוכימיים תביעה לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד בתי הזיקוק ונגד עלי, לגבי סוגייה אחרת שהיתה במחלוקת - הקמתה של תחנת כוח בכרמל אוליפינים. תביעה משפטית זו תוסר בעקבות ההסכם בין הצדדים. ההסכם כולל גם התייחסות לעיסקה רב שנתית בין הצדדים בנושא אספקת חומרי זינה בהיקף של מאות מיליוני שקל מבתי הזיקוק לכרמל אוליפינים. ההסכם בין הצדדים מתייחס גם למשיכת דמי ניהול על ידי הבעלים, בהיקף של כ-5 מיליון דולר בשנה, לעומת 2.5 מיליון דולר עד היום.

בבתי הזיקוק אומרים היום, כי בעקבות ההשקעה בסך 250 מיליון דולר במפעל כרמל אוליפינים תהפוך החברה למפעל הגדול ביותר באירופה לייצור פוליפרופילן.

היו"ר החדש של בתי הזיקוק, אוהד מראני, אמר היום כי הרחבת המפעל תביא לניצול הגיאות בביקוש לפולימרים בשוק העולמי. לדבריו, האסטרטגיה העיסקית של בתי הזיקוק היא למצות את מירב התועלת הכלכלית מתוך חבית הנפט הגולמי, תוך הקמת בפיתוח תעשיות המשך לייצור חומרים כימיים ופלסטיים מתקדמים אשר מחיריהם מאפשרים מירווחים גדולים בהרבה מהמירווחים המוגבלים שבתעשיית הזיקוק. לדברי מראני, בתוך הפרויקט ישולבו מרכיבים כחול לבן בהיקפים ניכרים ויועסקו אלף עובדים במהלך ההקמה.