נראה שהמיתון לא נאחז בקרנות המזבח

הודעת האוצר על הורדת מיסי הקנייה על מוצרים בני-קיימא נתנה, ככל הנראה, את הפוש הראשוני לצרכנים המתוסכלים, והמחשבות על הגברת צריכת המוצרים בחצי השנה הקרובה מתחילות לחלחל יותר ויותר

1) האם המיתון מסרב לעזוב? האם הוא מתעקש להחזיק אותנו עוד קצת בקרשים, ולא לתת לנו להתרומם? לא היינו ממליצים להתרשם כך ממדד אמון הצרכנים של גלובס לחודש פברואר.

נכון, המדד ירד ב-5 נקודות, והעיב בכך מעט על הזינוק שעשה חודש קודם לכן, אבל הסתכלות מקצועית על נתוני המגמה מלמדת כי הכיוון הוא חיובי, ואנו ממשיכים לנוע כלפי מעלה. אפשר להתייחס למציאות החודש האחרון כירידה לצורך עלייה, כשהמגמה הכללית ממשיכה להיות אופטימיות זהירה.

2) הממצאים העיקריים של המדד: הרמה - 67 נקודות (1996=100), לאחר ירידה של 5 נקודות. רמת המגמה, לעומת זאת, נמצאת בשיא של השנתיים האחרונות, לאחר כמה חודשים של דריכה במקום.

נתוני המגמה מלמדים גם על עלייה באופטימיות הציבור לגבי הצפוי במשק והצפוי בביתם הפרטי בעוד שישה חודשים. לראשונה מזה זמן אפשר להבחין גם בשיפור מסויים בהערכות הציבור את המצב הכלכלי השוטף, אם כי אלו נותרו עדיין ברמה שלילית מאוד.

הערכת המצב הנוכחי היא למעשה המכשול העיקרי, המונע מהמדד לחזק את מגמת העלייה שלו. הציבור מנסה בכל כוחו להיות אופטימי לגבי העתיד, אבל רק כשיוכל להצביע על שינוי חיובי בסביבה הקיימת שלו, באווירה הכלכלית הנוכחית שלו - רק אז נראה באמת את המפנה.

3) זווית הסתכלות חשובה, בחוברת מדד אמון הצרכנים היוצאת היום לאור, מתייחסת לציפיות לגבי התעסוקה. מחקר בנק ישראל, מיוני 2003, שקבע ואישר את כוח הניבוי הגבוה של מדד אמון הצרכנים של גלובס, המליץ לשלב בסקר גם התייחסות לשוק העבודה.

גלובס מחקרים אכן הכליל בחודשים האחרונים שאלה זו במסגרת מדד אמון צרכנים "מורחב", שעומד החודש על רמה של 68 נקודות. החודש האחרון מגלה מעט ירידה באופטימיות לגבי שוק התעסוקה - אולי על רקע פרסום נתוני האבטלה האחרונים שהצביעו על עלייה לרמה של 10.9%- אולם המגמה, גם כאן, ממשיכה להיות חיובית.

4) לסיום חייבים להדגיש את השינוי בכוונות הצריכה של הציבור, כפי שעולה מסקר המדד. הודעת האוצר על הורדת מיסי הקנייה על מוצרים בני-קיימא נתנה, ככל הנראה, את הפוש הראשוני לצרכנים המתוסכלים.

גם אם עוד לא רואים את זה כל-כך בחנויות, המחשבות על הגברת צריכת המוצרים בחצי השנה הקרובה מתחילות לחלחל יותר ויותר. ניתוחים כלכליים מלמדים, כי זריקת המרץ לצריכה הפרטית, גם אם היא מתחילה בתחום אחד בלבד - יכולה לחלחל לתחומי צריכה נוספים. רק חלחול כזה יוביל באמת את המשק לצמיחה המיוחלת ב-2004.