האיחוד האירופי לפלשתינים: העברת 40 מיליון אירו - אחרי רפורמות תקציביות

בין הדרישות האירופיות: תשלום משכורות לאנשי הביטחון רק דרך חשבונות בנק

האיחוד האירופי מתנה העברת 40 מיליון אירו לרשות הפלשתינית בהתקדמות בביצוע הרפורמות התקציביות, ובעיקר במעבר לתשלום משכורות לאנשי מנגנוני הביטחון הפלשתינים דרך חשבונות בנק, ולא במזומן. מדובר במחצית מתקציב הסיוע של האיחוד האירופי לרשות הפלשתינית לשנת 2003.

גורמים ישראליים מעריכים, כי מדובר בחלק ממסע לחצים בינלאומי שמופעל על יאסר ערפאת ותומכיו, במטרה לשכנעם לאשר את ביצוע הרפורמה בתשלום המשכורות לאנשי הביטחון. משמעות הרפורמה היא העברת הפיקוח התקציבי על המנגנונים לידי משרד האוצר הפלשתיני, והחלשת כוחם של מפקדי המנגנונים.

מקור באיחוד האירופי מסר ל"גלובס", כי תקציב הסיוע של האיחוד לאוצר הפלשתיני בשנת 2003 עמד על 80 מיליון אירו, שיועד לכיסוי פיגורים בתשלומים לסקטור הפרטי ולהוצאות חברתיות. סכום זה חולק לשניים, ו-40 המיליון הראשונים נכנסו לתקציב משרד האוצר הפלשתיני. אולם, התנאי להעברת 40 מיליון אירו הנותרים הם ביצוע הרפורמות שהוזכרו, וכן דרישה מקדימה ש-80% מכספי ההעברה הראשונה ינוצלו, דבר שעוד לא קרה בפועל.

בין השנים 2000-2002 תמך האיחוד האירופי בתקציב הרשות הפלשתינית בכ-10 מיליון אירו לחודש, שלא הוגדרו לייעוד ספציפי, אלא שימשו לתמיכה כללית בתקציב ולתשלום המשכורות. בשנת 2003 הוחלט לראשונה על הקצאת הכספים לסעיפים ספציפיים, במטרה להכניס יותר שקיפות למערכת התקציב הפלשתינית.

סירובם של ערפאת וראשי המנגנונים לעבור לתשלום משכורות דרך חשבונות בנק לאנשי מנגנוני הביטחון הוא כרגע הנושא המרכזי המעכב את ביצוע הרפורמות התקציביות, שמציע שר האוצר הפלשתיני, ד"ר סלאם פיאד. עד כה, רק 40% מאנשי המנגנונים הועברו לתשלום החשבונות דרך הבנק. התשלום במזומן מאפשר לראשי המנגנונים לחזק את נאמנות פקודיהם, לנפח את רשימת מקבלי המשכורות, ולגרוף לכיסם חלק מהתקציבים.

יצוין, כי זו הפעם הראשונה שגורם בינלאומי מפעיל לחץ באופן כה ישיר על הרשות הפלשתינית, בדרישה לממש רפורמה בתחום.

לגבי שנת 2004, עדין לא הוחלט באיחוד האירופי באיזה תחומים לתמוך ובאיזה תנאים להעניק סיוע לרשות הפלשתינית. אולם, יתכן כי בשנת 2004 יועבר תקציב הסיוע הבינלאומי לפלשתינים דרך קרן נאמנות חדשה, שתנוהל על-ידי הבנק העולמי, ותרכז את ניהול הסיוע לרשות הפלשתינית. יוזמה זו הוצעה בכינוס ברומא שנערך בסוף שנת 2003 בידי נשיא הבנק העולמי.