חשד: בשר ה"גלאט" המיובא מדרום אמריקה - כלל אינו כשר

העיתון החרדי "משפחה": שוחט שסייר לאחרונה בדרום אמריקה. דיווח כי רובו המכריע של הבשר ה"גלאט" מגיע מפרים מזן "שבו" אשר נאסר באכילה לפני כ-50 שנה

רבני הציבור החרדי בודקים חששות, לפיהם רוב הבשר ה"גלאט" המיובא מארגנטינה, כלל אינו כשר. כך מסר בסוף השבוע העיתון החרדי "משפחה".

בשר "גלאט" ("חלק") בא מבהמה שבשחיטתה לא התעוררו שאלות הלכתיות כלשהן וצרכניו העיקריים הם חרדים. "משפחה" מוסר, שהחשש התעורר בעקבות מידע שמסר שוחט שסייר לאחרונה בדרום אמריקה. על-פי ממצאיו, רובו המכריע של הבשר ה"גלאט" מגיע מפרים מזן "שבו" אשר נאסר באכילה לפני כ-50 שנה.

בזן זה אמנם ישנם כל סימני הכשרות, אך אין מסורת לגבי כשרותו. הבעיה התעוררה בשנותיה הראשונות של המדינה. הרב הראשי דאז, הרב יצחק אייזיק הרצוג, קבע שניתן לאכול את פרי ה"שבו". ואולם, הרב אברהם ישעיה קרליץ (ה"חזון איש") פסק לחומרה, ודעתו התקבלה. פסיקותיו של הרב קרליץ מהוות את אבן היסוד בציבור החרדי עד היום.

שוחטים מדרום אמריקה אמרו ל"משפחה", כי קל מאוד להבדיל בין פרי "שבו" לבין פרים אחרים, שכן זן זה בולט בגיבנת קלה בחלק העליון של הגב. בשחיטת פרים ופרות רגילים מתעוררות בעיות כשרות ב-22% מהמקרים, בעוד בזן "שבו" שיעורן עומד על 6% בלבד.

השוחט שסייר בדרום אמריקה הציג את ממצאיו, כולל תמונות, בפני הרב יוסף שלום אלישיב, הפוסק המוביל של הציבור החרדי האשכנזי. לדברי אותו שוחט, רוב בשר ה"גלאט" מארגנטינה, ברזיל, אורגוואי ופרגוואי מקורו בפרי "שבו" או בפרים שהוכלאו עם אותו זן.

הרב אלישיב, על-פי הדיווחים, הגיב בזעזוע והעלה את האפשרות שמגדלי הבקר והסוחרים ידעו שמדובר בזן אסור לאכילה, ולמרות זאת העלימו את הדבר מהצרכנים. הוא הורה להקים צוות בדיקה בלתי תלוי, אשר יצור קשר עם מגדלי הפרים בדרום אמריקה, ולפי ממצאיו תתקבל ההחלטה הסופית. בהעדר בשר "גלאט" מיובא, תיווצר בעיה חמורה מאוד למגזר החרדי, שכן בארץ כמעט ואין שחיטה כזו.