פרופ' פוקויאמה, אבי תיאוריית "קץ ההיסטוריה" בישראל: "האיסלם הקנאי - בשולי ההיסטוריה"

"האיסלאם הקיצוני הוא הפריפריה של ההיסטוריה" - אמר אמש בהופעה באוניברסיטת תל-אביב פרופסור פרנסיס פוקויאמה, אבי תיאוריית "קץ ההיסטוריה". פוקויאמה, לשעבר חבר בצוות התכנון של משרד החוץ האמריקני וכיום דיקאן ביה"ס ללימודים בינלאומיים באוניברסיטת ג'ון הופקינס ומרצה מבוקש, השתתף בפאנל לצידם של ראשי הממשלה לשעבר שמעון פרס ובנימין נתניהו, לרגל מלאת 15 שנים להופעת מאמרו המפורסם שנכתב בעקבות קריסת המשטרים הקומוניסטיים, וסיומן לכאורה של המחלוקות האידאולוגיות בעולם.

החדשות הרעות, אמר פוקויאמה, הן שהאידאולוגיה האיסלמית הקנאית עוינת למערב הרבה יותר משהיה הקומוניזם בשעתו, ושיש ביכולתה לבצע פיגועים כמו באינתיפדה השניה בישראל וב-11 בספטמבר בארה"ב. אך הבשורה הטובה היא שלא מדובר על מלחמת תרבויות בין העולם האיסלמי והדמוקרטיות הליברליות המערביות. אל-קאעידה אינה מהפיכה דתית איסלמית אותנטית, אלא שימוש בדת לצרכים פוליטיים. סקר שנערך במדינות ערב, לדוגמה, גילה שרוב תושביהן היו שמחים מאד להגר לארה"ב.

כללית, אמר פוקויאמה, תיאוריית "קץ ההיסטוריה" עומדת במבחן הזמן. כאשר היא נכתבה, קרסו המשטרים הקומוניסטיים לטובת דמוקרטיות וכלכלות שוק. כעבור 15 שנים, ניתן להצביע על המשך המגמה: בסין, לדוגמה, אימץ קונגרס המפלגה בשבוע שעבר חקיקה להגנה על קניין הפרט, תופעה בלתי נתפסת במשטר קומוניסטי לכאורה. בעקבות הצמיחה הכלכלית האדירה (התמ"ג הסיני הכפיל את עצמו פעמיים בתוך 20 שנה) תבוא לבסוף גם דמוקרטיה ליברלית.

האם איסלאם מנוגד במהותו לדמוקרטיה ליברלית? לא בהכרח. דוגמאות לדמוקרטיות מוסלמיות הן מדינות כמו טורקיה, אינדונזיה, מלזיה ובנגלדש. העולם הערבי עדיין מתקשה לייצר דמוקרטיות אמיתיות, אבל אין זה אומר שהדבר בלתי אפשרי. גם שלטון הכיבוש האמריקני בראשות גנרל מקארתור ביפאן אחרי מלחמת העולם הטיל ספק באפשרות הנהגת דמוקרטיה ביפאן, והתבדה. כך היה גם בקוריאה אחרי מלחמת הדרום בצפון בתחילת שנות ה-50. יש להמתין ולראות מה תהיה מידת ההצלחה האמריקנית בעיראק.

בכל מקרה, ברור שהתיאוקרטיות האיסלמיות כשלעצמן כשלו, אמר פוקויאמה, שביקר בישראל כחבר משלחות משרד החוץ האמריקני עוד בימי הסכמי קמפ דייויד. זה המצב באיראן, זה היה המצב באפגניסטאן, בה בחרה רוב המועצה המכוננת אפילו להשמיט את ההגדרה "מוסלמית" מחוקת המדינה החדשה, וזה המצב גם בסעודיה.