אנשי עסקים פלשתינים חוששים: הנסיגה מרצועת עזה תגרום להתנתקות כלכלית

דורשים להבטיח מעבר סחורות בין הגדה לרצועה, ולהבטיח את תעסוקת הפלשתינים בישראל ובארז

תחושות מעורבות בקרב הקהילה העסקית ברצועת עזה, על רקע הדיון בנסיגה ישראלית חד-צדדית מרצועת עזה.

אנשי העסקים הפלשתינים חוששים, כי ההתנתקות הפוליטית תוביל בעקבותיה גם להתנתקות כלכלית. "הכלכלה העזתית נגררת אחרי כלכלת ישראל. ההתנתקות ממנה דומה לאב שמגדל בן, ומגרש אותו פתאום", אמר ל"גלובס" איש עסקים פלשתיני.

לדברי אנשי העסקים, כדי להביא לשיפור משמעותי בכלכלה ברצועה לאחר הנסיגה, יש להבטיח שיישמר שיתוף הפעולה הכלכלי עם ישראל, ולאפשר חופש תנועה מלא לאנשים ולסחורות בין הגדה לרצועה, במתכונת של מעבר בטוח או מנהרה.

בנוסף, הם דורשים להבטיח את המשך תעסוקת העובדים הפלשתינים בישראל ובאיזור התעשייה ארז. "אם תנאים אלה לא יתמלאו, ישראל תהפוך את רצועת עזה לכלא ענק, באמצעות שליטה במעברים", אמרו.

לדברי הפלשתינים, יש להפיק תועלת מהשכנות עם מצרים, ולפעול בשוק המצרי. זאת, במיוחד לאור ההצעות הבינלאומיות למעורבות מצרית בסידורי הביטחון ברצועה לאחר הנסיגה, והאפשרות שמצרים תקבל לידיה את האחריות על אבטחת הגבול בינה לבין הרצועה, במקום ישראל.

"איכות הסחורות במצרים טובה פחות מבישראל, אולם העלות נמוכה משמעותית", אמר תעשיין פלשתיני. לדבריו, עלות הובלת קונטיינר מפורט-סעיד, היא שליש מהובלתו מנמל אשדוד. "ישראל מגבילה את הסחר בין הרצועה למצרים, אולם נוכחות מצרית תשנה את התמונה", אמר.

מאידך, יש פלשתינים המעריכים, כי בטווח הקרוב תביא הנסיגה תועלת משמעותית, בעיקר בשל פינוי גוש קטיף והאפשרות שפלשתינים יתגוררו בו. במקרה זה, יידרשו עבודות שיפוץ נרחבות, ומגזר הבנייה, שמעסיק ברצועה עשרות אלפים, יהיה הקטר שיוביל את הכלכלה הפלשתינית.

בנוסף, יביא הדבר הקלות בתנועה במחסומים בתוך הרצועה, כך שתתאפשר תנועה מצפונה לדרומה, וכן שיווק תוצרת חקלאית מאיזור מוואסי.

עם זאת ברור, כי בטווח הארוך ההתנתקות מישראל לא תייצב את המצב המדיני, ולכן הפלשתינים אינם צופים השקעות זרות שיאפשרו לחדש פרויקטים פרטיים וציבוריים שנתקעו מפרוץ האינתיפאדה, כמו שדה התעופה בדהנייה ונמל עזה.

"ההון הוא פחדן גדול", אמר איש עסקים פלשתיני. "לא תצמח לנו שום תועלת אם החמאס ישתלט על הרצועה, או שיימשכו הפיגועים, שכן אז תיכנס ישראל ללא הרף לעזה".