לרכבת אין מנכ"ל אך היא משלמת 12 אלף ד' בחודש ליועצים למנכ"ל

עמוס עוזני מקבל 7,000 דולר ויוסי שניר - 5,000 דולר * הרכבת: טבעי שנרצה להיעזר בנסיונם

רכבת ישראל, חברה ממשלתית ללא מנכ"ל, משלמת לשני המנכ"לים לשעבר עשרות אלפי דולרים בשנה לכל אחד, בתפקיד יועצים למנכ"ל. כך נודע ל"גלובס".

השניים, עמוס עוזני ויוסי שניר, סיימו את תפקידם בחברה בעקבות החלטות השרים הממונים - אפרים סנה (עבודה) ואביגדור ליברמן (ישראל ביתנו). הסדרי הייעוץ שלהם אושרו על-ידי דירקטוריון רשות הנמלים בעניינו של עוזני ודירקטוריון חברת הרכבת בענינו של שניר, על-פי הנחיית השרים, שביקשו להבטיח את הליכתם "בשקט".

שניר משתכר מעל 5,000 דולר לחודש עבור הייעוץ ל"אין-מנכ"ל". עוזני, המנכ"ל שקדם לשניר, משתכר מעל 7,000 דולר בחודש.

עוזני סירב בזמנו להיעתר לדרישת סנה לעזוב את התפקיד, עתר נגדו לבג"ץ והפסיד. לאחר שבית המשפט איפשר למעשה לסנה להביא לסיום תפקידו של עוזני ולאחר שחוזה ההעסקה שלו הסתיים, חתמה עימו מועצת רשות הנמלים והרכבות, בהנחייתו של סנה ובידיעת הממונה, על השכר באוצר יובל רכלבסקי, על הסכם פרישה נדיב וחריג.

בנוסף לשלושה חודשי שכר בגין "הודעה מוקדמת", שאמור היה עוזני לקבל בהתאם לחוזה העבודה שלו, הוסיפה לו הרשות ארבעה חודשי שכר, מענק במזומן בגובה שישה חודשי הסתגלות, עוד 200% פיצויים ומעבר לכל אלו - חוזה כיועץ למנכ"ל למשך שלוש שנים.

יצויין, כי עבור התשלום החודשי, כאמור- 7,000 דולר - לא נדרש עוזני לעמוד במכסת שעות. תפקידו ברכבת מוגדר כ"יועץ המנכ"ל לקידום תחנות".

עוזני פינה את מקומו לנבחרו של סנה, יוסי שניר. אחרי שמונה ליברמן לתפקיד שר התחבורה, נפרדה הרכבת מרשות הנמלים, הפכה לחברה ממשלתית ומונה לה דירקטוריון בראשות רו"ח משה ליאון, ושניר התבקש לפנות את מקומו.

בתחילה שקלו מקורביו פנייה לבג"ץ, אולם הוא החליט להימנע מכך. למרות שהסכם ההעסקה שלו היה לתקופה בלתי קצובה, החליט דירקטוריון החברה החדשה לצייד אותו, להקלת הפרידה, בחוזה ייעוץ. נוסח החוזה הועבר לאישור רשות החברות הממשלתיות, ששינתה בו כמה סעיפים שהתקבלו על דעת היועץ המשפטי לממשלה.

בהסכם הסופי נקבע, כי שניר יבצע לפחות 100 שעות עבודה בחודש ותמורתן יקבל שכר על-פי תעריף החשב הכללי, 250 שקל לשעה. בסך הכל מדובר ב-25 אלף שקל לחודש, ובתנאי שהחוזה יהיה למשך שנה אחת בלבד. שניר משמש כיום כ"יועץ למנכ"ל לפרויקט חישמול הרכבת". שני המנכ"לים לשעבר פעילים כיום בשוק הפרטי.

רכבת ישראל מסרה: "טבעי שהרכבת משתמשת בידע ובניסיון שנצבר אצל המנכ"לים לשעבר".

מנהל רשות החברות, אייל גבאי, מסר בתגובה: "אנחנו מאוד מופתעים מעובדת קיומו של חוזה ייעוץ ארוך טווח. במקרה בו אנו בחנו את ענין סיום כהונתו של שניר באמצע החוזה, סברנו, כי נכון יהיה להיעזר בנסיונו למשך שנה נוספת. רשות החברות תבדוק את הסכמי הייעוץ של חברת הרכבת".

מועמדו של ליברמן למנכ"ל הרכבת היה ניצב המשטרה לשעבר יעקב רז, אך מועמדותו נפסלה בידי המשנה ליועמ"ש. בינתיים משמש עובד החברה יוסף מור כמנכ"ל בפועל.