סקר חדש בארה"ב: מצביעים ממוצא ערבי נוטים לנטוש בהמוניהם את בוש

תגובה רפלקסיבית על מדיניות וושינגטון במזה"ת * עריקה ערבית לשורות הדמוקרטים בארבע מדינות עם ריכוזים גבוהים של ערבים עלולה להכריע את תוצאות

אמריקנים ממוצא ערבי נוטים לנטוש בהמוניהם את הנשיא ג'ורג' בוש בבחירות לנשיאות בנובמבר, למרות שבבחירות הקודמות, ב-2000, היה בוש המועמד הפופולרי ביותר בקרב ערביי ארה"ב. כך עולה מסקר חדש של חברת זוגבי אינטרנשנל. ג'ון זוגבי, מנכ"ל החברה, הוא, אגב, אמריקני ממוצא ערבי.

לפי הסקר, שתוצאותיו פורסמו אתמול (ד') באמצעי תקשורת בארה"ב, צפויה עריקת בוחרים ערביים לשורות המחנה הדמוקרטי בארבע מדינות עם ריכוזים ערביים גבוהים. מדינות אלה --- פלורידה, מישיגן, אוהאיו ופנסילווניה --- נחשבות מדינות מתנדנדות, כלומר שהניצחון של מועמד דמוקרטי או רפובליקני בכל אחת מהן עלול להיות דחוק מאוד, אולי אפילו על חוט הסערה.

לכל אחת מארבע המדינות יש ייצוג משמעותי בחבר האלקטורים, הנציגים שבוחרים בפועל את הנשיא. הפסד באחת או יותר מהן עלול, אפוא, לשמוט את הנשיאות מאחיזתו של בוש אם התוצאות הארציות תהיינה צמודות, כפי שקרה ב-2000.

הסקר מראה, שרק 28% מהבוחרים הערביים במדינות אלה מתכננים להצביע בעד בוש. 65% אמרו שיעניקו את קולותיהם למועמדים אחרים. המשמעות היא, ש-170 אלף בוחרים ערביים בארבע המדינות, שתמכו בבוש ב-2000, עשויים להצביע בינואר השנה בעד המועמד דה-פקטו של המפלגה הדמוקרטית, ג'ון קרי.

זאת, בהנחה שראלף ניידר, פוליטיקאי ממוצא לבנוני, אביר הצרכנים ולשעבר מנהיג המפלגה הירוקה, שהתמודד בבחירות הקודמות לנשיאות, יתמודד גם בבחירות הבאות, כפי שהודיע שיעשה. אם הוא ינשור, כפי שמקווים הדמוקרטים, 30 אלף ערבים נוספים, שתמכו בבוש ב-2000, יסיטו את קולותיהם לקרי.

מבחינת בוש, האובדן הצפוי של הבוחרים הערביים מכאיב אך אינו מפתיע. בבחירות הקודמות נהנה בוש מתמיכה גורפת של הערבים האמריקניים ומטה הבחירות שלו מיקד מאמצים ומשאבים במגזר זה. הוא נפגש עם מנהיגי הקהילייה הערבית ואפילו כאב את כאבה בגין מה שהערבים האמריקנים הגדירו כאפליה, במהלך התנצחות עם המועמד הדמוקרטי, אל גור.

אבל הפלישה האמריקנית לעיראק, הידוק המעקב המשטרתי אחרי ארגונים ערביים בארה"ב בעקבות פיגועי 11 בספטמבר 2001 ותמיכת עקבית של ממשל בוש במדיניות ממשלת ישראל חוללו ניכור בקרב הבוחרים הערביים. דוגמה מובהקת לכך ניתן למצוא בפלח הערבים המוסלמים בארה"ב (להבדיל מהערבים הנוצרים).

לפי ניתוח בוול סטריט ג'רנל, מוסלמים מהווים 25% מ-510 אלף הערבים האמריקנים בפלורידה, מישיגן, אוהאיו ופנסילווניה. ב-2000 העניק פלח זה 58% מקולותיו לבוש ורק 22% לגור. השנה מתכננים 78% מהמוסלמים בארבע המדינות להצביע בעד קרי ורק 12% מהם יצביעו בעד בוש (אם ניידר יפרוש מהמרוץ).

מצב זה מהווה בעיה רגישה לטקטיקנים של מחנה בוש. ניסיון לחזר אחר קבוצה ערבית כלשהי כרוך בסיכון שקבוצה זו או חברים מרכזיים בה ייחשפו כקשורים לטרור המוסלמי הגלובלי. במקביל, כל ניסיון למתן במקצת את התמיכה האמריקנית בישראל בכל מה שקשור לבעיה הפלשתינית עלול להרגיז את הנוצריים הימניים, אחד מבסיסי התמיכה החזקים בבוש ומשענת איתנה לישראל בציבור האמריקני.

מה עושים? אחד מערוצי הפעולה של המפלגה הרפובליקנית לחיזוק מעמדה בארבע מדינות המפתח הוא הגברת החיזור אחר יהודי פלורידה, אחד מפלחי האוכלוסייה הגדולים והמשפיעים במדינת השמש הנצחית. המרוץ בפלורידה צפוי להיות צמוד מאוד, לפי כל המשאלים, והתמיכה היהודית עשויה להיות מכרעת, במיוחד אם הבוחרים הערבים אכן יערקו למחנה הדמוקרטי.

במרוץ על הקול היהודי יש למטה בוש יתרון גדול וחיסרון גדול. היתרון הוא, שמדיניותו הפרו-ישראלית של הממשל הנוכחי קוסמת ליהודים לא מעטים. החיסרון הוא, שמבחינה היסטורית רוב יהודי ארה"ב הצביעו תמיד בעד מועמדים דמוקרטיים. כדי למצות את הערך האלקטורלי של מדיניות בוש במזה"ת, מדגיש עתה מטה הבחירות של הנשיא את הפכפכות קרי בסוגיות שנוגעות בישראל (בעד גדר ההפרדה, נגד גדר ההפרדה; "ערפאת מדינאי דגול", "ערפאת מכשול לשלום"). לא ברור אם הבוחרים היהודיים יקנו זאת.