חמש חברות בינלאומיות מתכוונות להתמודד על ייבוא המים מטורקיה

מציעות להוריד את מחיר ההובלה ב-15% * החברות שוקלות בנייה או החכרה של מיכליות מים

חמש חברות, מנורבגיה, שבדיה, דרום אפריקה, יוון וטורקיה, מתכוונות להתמודד על המכרז לייבוא מיליארד מ"ק מים מטורקיה. כך אמר יו"ר מועצת העסקים ישראל-טורקיה, ד"ר אלון ליאל.

לדברי ליאל, בעקבות ההסכם שנחתם על ידי מנכ"לי משרד החוץ של ישראל וטורקיה, לפיו ישראל תייבא 50 מיליון מ"ק מים בשנה למשך 25 שנה, מציעות החברות הבינלאומיות להוזיל את מחיר ההובלה ב-15%, עובדה שתהפוך את העסקה לכדאית הרבה יותר.

ליאל מדגיש, שכל החברות שוקלות בנייה או החכרה של מכליות מים, וזאת בניגוד לאופציה שהועלתה בעבר - שימוש במכליות נפט שעברו ניקוי.

לדברי ליאל, באמצע אפריל 2004 תתכנס באיסטנבול הוועדה הכלכלית המשותפת, בה יטלו חלק שר התמ"ת, אהוד אולמרט, ושר החקלאות הטורקי. במוקד השיחות תעמוד העסקה לפיתוח מערכות מים בטורקיה, בה זכו 20 חברות ישראליות.

לטענת ליאל, למרות החתימה על העיסקה, שאושרה על-ידי הממשלה, ממשיך שר האוצר, בנימין נתניהו, לפעול נגדה. לדבריו, "חתרנות נתניהו נגד הסכם רשמי בין שתי מדינות עלולה לגרום נזק ליחסים הכלכליים והמדיניים עם טורקיה".

על ההסכם לייבוא מים חתם לפני כשבועיים מנכ"ל משרד החוץ, יואב בירן, עם עמיתו הטורקי, אוגור זיאל. על-פי ההסכם, עלות המים שימכרו הטורקים לישראל תהיה 24 סנט למ"ק. מחיר זה אינו כולל את עלות הובלת המים במכליות, ולכן אין לדעת מה יהיה עלות המים המיובאים בסופו של דבר.

לדברי גורמים באוצר, בדיקות שנערכו בנושא מגלות שעלות ההובלה תהיה גבוהה מאוד, שכן עלות מיסי הנמל עלולה לייקר כל מ"ק ב-30-20 סנט. עלות זו גם אינה כוללת את הקמת המתקן אליו יתחברו האוניות המביאות מים. מתקן זה מתוכנן לקום במתקן קצא"א בנמל באשקלון.

עלות מ"ק מים מותפלים, כפי שנקבע במכרזי ההתפלה, עומדת על 53 סנט למ"ק בלבד. לפי שעה מוקם בארץ מתקן התפלה אחד לייצור 100 מיליון מ"ק באשקלון. בתוך חודשיים צפוי האוצר לפרסם מכרז נוסף להקמת מתקן להתפלת 100 מיליון מ"ק.

משרד האוצר מסר, שהוא לא הסתיר מעולם את התנגדותו לעסקת המים עם טורקיה, בנימוק שהיא אינה כדאית מבחינה כלכלית. עוד נמסר, כי מרגע שהתקבלה ההחלטה, נתניהו לא עסק יותר בנושא, ומנכ"ל משרד החוץ הוסמך על-ידי הממשלה לחתום על ההסכם. לדברי המשרד, טענותיו של ליאל מוזרות, תמוהות ומעידות על אי ידיעת העובדות.