יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שמחון, הניח היום על שולחן הכנסת הצעת חוק להקמת רשות לסחר הוגן

שתרכז בידיה סמכויות נרחבות להגנת הצרכן; במהלך החקיקה, אמור שמחון להעלות לדיון גם את העברת הפיקוח על עמלות הבנקים מידי בנק ישראל לרשות העתידית

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ שלום שמחון (עבודה) הניח היום על שולחן הכנסת הצעת חוק להקמת רשות לסחר הוגן שתרכז בידיה סמכויות נרחבות להגנת הצרכן. במהלך החקיקה, אמור שמחון להעלות לדיון גם את העברת הפיקוח על עמלות הבנקים מידי בנק ישראל לרשות העתידית.

שמחון טוען כי צריך להפקיע מידי הממשלה את האחריות על ציבור הצרכנים ולהעביר אותה לרשות עצמאית במידת האפשר. הוא טוען למשל כי המפקח על הבנקים מחוייב לדאוג קודם ליציבות המערכת הבנקאית, ולגורמים האחרים שיקולים נוספים מלבד טובת הצרכן, כמו טובת התעשיינים והסוחרים אצל משרד התמ"ת.

לדעתו, איגודי הצרכנים הוולונטריים עושים עבודה מצויינת ומגבירים את מודעות הציבור לזכויותיו, אבל ברוב המקרים אין להם שיניים.

הצעת החוק, אמורה לתת לרשות כלים שיאפשרו לה חופש פעולה מינהלי ותקציבי. בראשה יעמוד ממונה שיחליף את הפקיד הממלא תפקיד זה ב-22 השנים האחרונות, במסגרת משרד התמ"ת.

לממונה העתידי, יהיו בנוסף לסמכויות הממונה הנוכחי, גם פיקוח בתחומים נוספים, כמו השירות ללקוח בבנקים, עיסקי הביטוח וסוכני הביטוח, מחירי הדירות וכמובן שיווק המזון.

לפי הצעת שמחון, הרשות תמשיך להיות מסונפת למשרד התמ"ת, עם תקציב מיוחד שיקבע בסעיף נפרד, כשהחוק יסמיך את הממונה להתקשר בעסקאות באופן עצמאי, ככל שנדרש לטובת הרשות.