הרשות להגבלים עסקיים לממשלה: לפתוח את שוק בדיקות התקן לתחרות

מנכ"ל התמ"ת מגבש נוסח החלטה להקלה בבדיקות ויישום מנגנוני אכיפה שיאפשרו פתיחת השוק

"המשכו לאורך זמן של המצב הקיים, בו מוקנית למכון התקנים בלעדיות בביצוע בדיקות עמידה בתקן יהווה מונופוליזציה של השוק. עקב כך צריכה הממשלה לאמץ בשלב זה את מסקנות דו"ח ועדת דוייטש, שקבעה צמצום מהותי של מספר הבדיקות, חלוקתן לארבע קטגוריות סיכון והכנסת הקלות מרחיקות לכת".

כך קובעת רשות ההגבלים העסקיים בהמלצה לממשלה, אשר הגיעה לידי "גלובס".

עוד קובעת הרשות, כי מקביל יש לקבוע מנגנוני אכיפה מחמירים שיחייבו מעבדות פרטיות בבדיקות מחמירות ויגבירו ענישה על עבירות תקן, וכל זאת בדרך לפתיחת שוק בדיקות התקן לתחרות חופשית בין מכוני בדיקה עצמאיים שיתחרו במכון התקנים.

על-פי המצב כיום, מכון התקנים הוא מונופול לביצוע בדיקות תקן, בו תומכים התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר והיבואנים מתנגדים לו נחרצות. לטענת התעשיינים, תחרות בתחום זה תהפוך את ישראל ל"פח זבל של העולם", תוך סיכון בריאותם ובטיחותם של הצרכנים. היבואנים ואיגוד לשכות המסחר טענו, כי שמירת המונופול מחייבת את היבואנים בעלויות גבוהות, וכי התעשיינים משתמשים במכון כחסם להגנה על תוצרת הארץ מפני ייבוא.

המשך המצב הקיים לאורך זמן, קובעת עוד הרשות, יהיה בלתי חוקי. עם זאת, רשות ההגבלים אינה ממליצה על פתיחה מיידית של התחרות, אלא בתוך פרק זמן סביר, שמשכו לא נקבע.

בימים אלה מגבש צוות במשרד התמ"ת, בראשות המנכ"ל רענן דינור, הצעת החלטה אשר תועלה לאישור הממשלה בקרוב, הכוללת אימוץ מיידי של מסקנות ועדת דוייטש, שמשמעה הפחתה גדולה בהכנסות מכון התקנים, וקביעת צעדי אכיפה ורגולציה שיאפשרו פתיחת השוק לתחרות.

להערכת מנכ"ל המכון, זיוה פתיר, התומכת באימוץ מסקנות ועדת דוייטש אך מתנגדת לפתיחת השוק לתחרות, יביא אימוץ הדו"ח לירידה בהכנסות המכון מבדיקות עמידה בתקן ל-שהגיעו ב-2003 ל-12 מיליון דולר, ל-6-7 מיליון דולר בשנה.

רשות ההגבלים מציינת עוד במסמך, כי מהלך משרד התמ"ת לסגירת שוק בדיקות התקן מפני תחרות בידי מכוני בדיקה מתחרים נעשה בניגוד לשתי החלטות ממשלה קודמות. לכן, היא טוענת, יש לנקוט בצעדים לקראת פתיחת השוק לתחרות, אחרת ייווצר מצב בלתי חוקי, או שתידרש חקיקה מיוחדת שתאפשר למכון התקנים מעמד של מונופול.

מסמך רשות ההגבלים גובש בתגובה לשתי עתירות לבג"ץ נגד המדינה על בלעדיות מכון התקנים בבדיקות תקן, שהגישו איגוד לשכות המסחר ומכון הבדיקות איזוטופ.