גורמים בענף התיירות: את ההשלכות הסופיות של החיסול ניתן יהיה להעריך רק בימים הקרובים

במשרד התיירות קיוו להתקרב ל-2 מיליון תיירים עוד השנה, אם יימשך השקט הבטחוני היחסי באיזור

החל מאתמול (ב') נכנס ענף התיירות בארץ למעין תקופת הקפאה ואי-ודאות. אמנם לא היו גלי ביטולים לקראת חג הפסח ולקראת מועדים אחרים, אבל בענף אומרים, כי את המסקנות הסופיות לגבי ההשלכות ניתן יהיה למדוד רק בימים הקרובים, בהתאם להתפתחויות הבטחוניות באיזור.

אם בתוך מספר ימים, לא יתרחשו אירועים יוצאי דופן, בעקבות חיסול יאסין, הרי שצפוי שההזמנות לפסח גם בחו"ל וגם בארץ יהיו טובות יותר לעומת אשתקד. אם חלילה יתרחשו אירועים יוצאי דופן, כמו פיגועים קשים, ישנו חשש כבד בקרב התיירנים, כי מצב הענף יתדרדר עוד יותר.

בתקופה האחרונה התפרסמו כמה נתונים חיוביים מאוד לגבי ענף התיירות בארץ, כגון: פדיון בתי המלון גדל ב-3% ב-2003 ל-4.3 מיליארד שקל; מספר הלינות של ישראלים בבתי מלון במהלך 2003 נשאר יציב וגבוה יחסית לעומת שנים קודמות; בחודשיים האחרונים ישנו גידול משמעותי בהגעת תיירים ממדינות הנחשבות באופן מסורתי כמשגרות תיירים רבים לישראל; ב-2003 הגיעו לארץ יותר ממיליון תיירים, גידול של יותר מ-10% לעומת 2002.

כל הנתונים החיוביים האלה עלולים להתקלקל אם תחול הסלמה באיזור. על כך אין עוררין בענף. במשרד התיירות אף קיוו להתקרב לרמה של 2 מיליון תיירים עוד השנה, אם יימשך השקט הבטחוני היחסי באיזור, ואם כמובן יחולו תמורות מדיניות חיוביות.

החששות הן לגבי כל הפרמטרים בענף: קיים חשש שהתיירות בצפון תיפגע בעקבות ההסלמה עם ארגון החיזבאללה; קיים חשש שבעקבות הפגיעה במורל יפחתו ההזמנות לבתי מלון בארץ, אפילו בים המלח ובאילת הנחשבים למרוחקים מאיזורים המיועדים לפיגועים; עשויה להיות ירידה חדה ביציאת ישראלים לחו"ל בעקבות חשש מפיגועים המוניים מצד החמאס או אל-קאעידה.

אולם, בינתיים, גורמי התיירות מפזרים, נכון להיום (ג'), תחזיות אופטימיות יחסית:

בצפון מדברים על תפוסה מלאה בכל זאת בחדרי האירוח בגליל ובגולן במהלך הפסח. בין היתר, מדובר על תפוסה מלאה במלונות בכפר גלעדי, כפר בלום, הגושרים, גונן ומצפה הימים וכן בחדרי האירוח במרום גולן ובמטולה.

מנהל השיווק של רשת צבר, גבי סלוב, אומר כי אין ביטולים בטיסות לחו"ל, גם לא לטורקיה, ואילו בסיני מתרחשות שתי תופעות מעניינות: כל ביטול מתמלא באופן מיידי על ידי אנשים שהיו ברשימת המתנה ואילו כל מי שביטל ממיר את ההזמנה שלו באילת או שמשאיר אותה בסיני אך דוחה את התזמון לאחרי פסח או לפני החג מתוך הנחה שככל שעמוס יותר יש סכנה יותר לפיגוע.

סלוב מעריך כי באילת צפויה תפוסה מלאה בחג אך מכיווון שנותרו שבועיים עדיין יש חדרים.

מנהל השיווק של ישראייר, אמיר אלה אומר כי בימים האחרונים לא נרשמו ביטולים. לעומת זאת, נרשמה התעוררות ערה לגבי מה יקרה אם יהיו מעוניינים לבטל בהמשך בהתאם להתפתחות המצב הבטחוני. ישראייר משיבה למתעניינים כי הביטולים ייעשו על פי המדיניות בכל יעד או בבתי המלון.

מאל-על נמסר, כי לא נרשמו ביטולים לקראת החג ואל-על אף הוסיפה 75 טיסות בתקופה זו ונכון להיום צפוי שלוח הטיסות יבוצע כסידרו.

סמנכ"ל השיווק של חברת השטיח המעופף, אייל קשדן, אומר, כי ביעדים לאירופה ולים התיכון נרשמה האטה קלה בלבד בהזמנות, ואין גלי ביטולים. לדבריו, אין ביטולים חריגים בסיני ובאיסטנבול, שגם כך סובלת מאז הפיגועים שהיו לפני מספר חודשים ממיעוט תיירים.

סמנכ"ל השיווק של איסתא, רונן קרסו, אומר, כי "אין ספק שמדובר כעת בתקופת המתנה. היום כבר היו פחות ביטולים מאתמול בגלל שנשמר שקט יחסי באזור. עדיין יש פחות הזמנות חדשות, אבל לא ברמה משמעותית. אפילו לספרד אין ירידה משמעותית בתיירים הישראלים המתכוונים לצאת לשם".