האוצר לא ישנה את תחזית הצמיחה לשנת 2004 בעקבות החיסול: 2.8%

הערכה: "הפגיעה בתיירות, בהשקעות ובצריכה - תהיה חד-פעמית; בטווח הארוך - הצמיחה תואץ"

חיסול מנהיג החמאס אחמד יאסין לא יפגע, בינתיים, בתחזית הצמיחה הרשמית של האוצר ל-2004 - 2.8%. מדובר בתחזית לצמיחה הגבוהה ביותר בארבע השנים האחרונות, מאז פרוץ האירועים הביטחוניים, באוקטובר 2000. התוצר העסקי צפוי לעלות בשיעור גבוה יותר, של 3.6% לפחות.

גורמים כלכליים ופיננסיים בכירים במשרדים בירושלים מדגישים, כי מוקדם להעריך את השפעת חיסול יאסין על הפעילות העסקית ועל קצב צמיחת המשק.

לדבריהם, גם אם תהיה עלייה מסוימת בפיגועי הטרור בטווח המיידי, הפגיעה בתיירות, בהשקעות ובצריכה הפרטית, תהיה מינימלית וחד-פעמית. בטווח הארוך יותר, ההשפעה על הכלכלה תהיה דווקא חיובית, ותביא אף להאצה נוספת בתיירות בהשקעות ובייצוא.

לדברי הבכירים, "אם חיסול יאסין ימתן את הטרור הפלשתיני, ההשפעה על הכלכלה תהיה חיובית כבר השנה, ולבטח ב-2005. בסופו של דבר, ההשפעות ייבחנו דרך השאלה, איך חיסולו של יאסין ישפיע על הטרור הפלשתיני.

"זה לא שאין היום פיגועי טרור, ובכל זאת הצריכה הפרטית והייצוא עולים והתיירות לישראל גדלה. הביקושים לצריכה ברצועת עזה נמוכים. החששות מטרור עולמי מוגזמות. אל-קעידה לא יגביר את הטרור נגד ארה"ב והאירופים בגלל חיסולו של אחמד יאסין".

לדברי הבכירים, היציאה מהמיתון איטית אך עקבית. הבכירים מדגישים עוד, שנתוני המקרו עד סוף פברואר 2004 "מאוד טובים": עלייה בייצור התעשייתי, בכלל הייצוא ובייצוא ההיי-טק בפרט, בפדיון במדד המשולב ובייבוא של מוצרי גלם. למעשה, כל מוצרי הייבוא גדלו, אינדיקטור חשוב לצמיחה הצפויה ב-2004.

לדברי הבכירים, אין כרגע צורך לעדכן את תחזית הצמיחה, בגלל האירועים האחרונים. "לא נראה שנצא עם תחזית צמיחה מעודכנת עד חודש יולי, אלא אם כן יהיו התפתחויות כלכליות משמעותיות. מבחינת ישראל, חשוב יותר לדעת מה יקרה לכלכלת ארה"ב, לביקושים העולמיים למוצרי היי-טק, ולבורסות בניו-יורק ולנסדא"ק בפרט.