הערכה: הרפורמה במערך המילואים תחסוך למשק מיליארד שקל בשנה

גורמים צבאיים ל"גלובס": גודלו של צבא המילואים - פי 2.5 מהצבא הסדיר; גיל הפטור הצפוי - 36

יישום מודל המילואים החדש יחסוך למשק לפחות מיליארד שקל בשנה, והציבור יקבל תוצר בטחוני טוב יותר, כיוון שצבא המילואים החדש יהיה מאומן וכשיר. כך מעריך הכלכלן פרופ` דני צידון, חבר צוות החשיבה שגיבש את מודל המילואים.

התחשיב שערך צידון מחושב על-פי עלות ממוצעת של יום המילואים 430 שקל ליום, כפול מספר ימי המילואים שצה"ל צורך בשנה. עלות כל איש מילואים נאמדת ב-12 אלף שקל בחודש, ובהתחשב בכמות ימי האימונים והחפיפה בגזרות הפעילות, נאמדת עלות של חודש מילואים ב-15 אלף שקל.

צה"ל מתכוון להחליף את אנשי המילואים בתעסוקה מבצעית בלוחמים בשירות קבע קצר, או בלוחמי פרויקט "מבצר", המתגוררים בהתנחלויות. לדברי צידון, "גם אם ישתכרו אנשי הקבע הקצר 8,000 שקל בחודש, עדיין תחסוך המדינה מיליארד שקל בשנה".

התקציבים הסופיים בבסיס המודל החדש עדיין לא נקבעו, כיוון שצוות החשיבה מטיל את גיבוש סדרי הכוחות של צה"ל על הצבא ועל הממשלה. "כמות חיילי המילואים תיקבע בתקן, ואת כוחות המילואים האלה צריך לאמן", אמר צידון. "המדינה צריכה לכפות על הצבא לאמן את כוחות המילואים".

לדברי צידון, עלות צבא המילואים צריכה להימדד רק בעלות השכר של אנשי המילואים. "בעוד שחלק מהחוקרים מעריכים, כי הנזק במילואים גדול יותר בשל מתחים נפשיים וריב עם בת הזוג, סבורים אחרים, כי היעדרות מהעבודה אינה עולה אפילו את עלות השכר, כיוון שעובדים אחרים מפצים על היעדרו של איש המילואים בעבודה מאומצת יותר", אמר צידון. "לכן ככלכלנים, אנחנו מודדים רק את העלות הישירה. בהיבט זה, החיסכון הוא הפער שבין עלות ימי המילואים לבין עלות הפעלת הכוחות האחרים והאימונים".

גורמים צבאיים מסרו ל"גלובס" כי על פי תכניות בניין הכוח של צה"ל, יעמוד גודלו של צבא המילואים על פי 2.5 מגודל הצבא הסדיר. על פי תחשיב זה, נגזר גם גיל הפטור הצפוי 36.

המודל החדש, שפרטים ראשונים ממנו פורסמו לראשונה ב"גלובס" לפני כשבועיים, הוגש אתמול לשר הביטחון, שאול מופז, והוא צפי לשמש את השר בעבודת מטה שמתחילה כעת, וצפויה להבשיל בתוך שנים אחדות. בפועל, אגב, צה"ל כבר התכנס למכסות ימי המילואים שקובע המודל, בעיקר בשל קשיי תקציב. התעסוקות המבצעיות מתקיימות פעם בשנתיים, ובשנה העוקבת מבצעות יחידות המילואים אימונים.

גם על פי המודל החדש רשאי צה"ל לזמן את אנשי המילואים לתעסוקה מבצעית, למשל בשטחים, אך רק אם זו תשרת את כשירות היחידה ולכידותה, ותסייע בהכנתה למצב חרום. סגן הרמטכ"ל, אלוף גבי אשכנזי, אמר לפני ימים אחדים כי נראה שחיילי המילואים יזומנו לתעסוקה מבצעית אחת לכמה שנים. לשם כך מקציב המודל החדש מכסה של 42 ימי מילואים ב-3 שנים, שצה"ל יוכל לנצלם בגמישות.

החלק האחרון של המודל קובע כי חיילי המילואים שיגוייסו חלק גדול מן החיילים המשתחררים יזכו לפטור משרות מיד לאחר שחרורם יתוגמלו כלכלית על כל הימים שהפסידו ויקבלו סכומים נוספים על נסיעות, שימוש בטלפונים סלולריים והוצאות נוספות.