עמותת רובד שפעלה לבחירת ברק לראשות הממשלה מתנגדת לבקשת בוגט לפירוקה

טוענת: רשם העמותות הקודם הגיש את הבקשה תוך דעה קדומה נגד העמותה שמומנה בידי צ`רלס ברונפמן; טוענים עוד, כי הבקשה נועדה לפעול להגשת תביעות אישיות נגדם

עמותת רובד ומייסדיה, עו"ד דורון כהן, אילון רפאלי ועו"ד יובל הורן, הגישו לבית המשפט המחוז בתל-אביב התנגדות לבקשת רשם העמותות להוציא צו לפירוק העמותה, שהיתה קשורה לקמפיין של אהוד ברק.

בהתנגדות נאמר, כי העמותה פעלה תקופה שנה בלבד, סיימה את פעילותה בסוף 1998 והתקיימה מכספי תרומתו של תורם אחד - צ`רלס ברונפמן. הלה ידע על הנעשה בכספי תרומתו, ואף מינה מנכ"לית של קרן השייכת למשפחתו לנהל מטעמו את פעילותה של העמותה.

לדברי המתנגדים, רשם העמותות דאז, עמירם בוגט , שמינה בדצמבר 1999 חוקר לעמותה, התבטא בהזדמנויות שונות בצורה חמורות בעניינם של העמותה ומייסדיה. בכך גיבש בוגט דעה קדומה ומוקדמת בענייניהם, ודעתו ננעלה לפעול לפירוק העמותה.

לטענתם, חומר החקירה שהועבר לידיהם "סונן", וקטעים שלמים מתמלילי החקירות שערך החוקר נמחקו ביד מכוונת. לדברי המתנגדים, מטרתה של בקשת הפירוק היא להחזיר לקופתה של העמותה את התרומות שקיבלה, בסך 2.6 מיליון שקל, מתוכם תרם ברונפמן 562 אלף דולר, ואשר לפי קביעתו של החוקר הוצאו שלא למטרותיה של העמותה.

המתנגדים טוענים עוד, כי מטרתו של רשם העמותות בהגשת בקשת הפירוק היא לפעול להגשת תביעות אישיות נגדם, ובנסיבות בהן העמותה אינה חייבת דבר לצדדים שלישיים, מדובר למעשה בניסיון להענישם.

לטענתם, גם אם נקבל את טענת הרשם לפיה עיקר עיסוקה של העמותה היה בהזמנת סקרים למטרות פוליטיות וביצוע פעולות ששירתו את מועמדותו של אהוד ברק לראשות הממשלה, הרי שפעילות זו נעשתה במסגרת המטרות הרשומות של העמותה.

לסיכום טוענים המתנגדים, באמצעות עוה"ד אלי זוהר, אהרון מיכאלי ויהודה רוזנטל, כי אין בידי רשם העמותות כל עילה לפירוק העמותה, ועל בית המשפט לדחות את הבקשה תוך העלאת אמירה נוקבת כלפי רשם העמותות, לפיה אל לא למהר להפעיל את סמכותו לבקש פירוקה של עמותה בהעדר עילה.

החוקר, רו"ח גבריאל איזק, הטיל קנסות על כהן ורפאלי, והגיש נגדם תלונות למשטרה בגין סירובם לענות לשאלות שהוצגו להם על ידו בנימוק של חיסיון מפני הפללה עצמית.

בבקשת הפירוק, שהוגשה בספטמבר 2003, טען בוגט, כי עיקר פעילותה של העמותה התמקדה במימון סקרים וקבוצות מיקוד, אשר נועדו לקדם את בחירותו של ברק לראשות הממשלה, ובכך חרגה העמותה ממטרותיה המוצהרות.

לדברי בוגט, ממצאי החקירה מעלים, כי השימוש בעמותה לא היה אלא כלי לקידום בחירתו של ברק לראשות הממשלה. עוד העלו ממצאי החקירה חשש לעבירות לכאורה ובכלל זה קבלת דבר במירמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הפרת אמונים בתאגיד ועבירות על חוק מימון מפלגות.

הצדדים פנו לבית המשפט בהסכמה לדחות את הדיון שהיה קבוע למחר (ג`), בנימוק שהם מנהלים מגעים רצופים, אשר אם ישאו פרי יהיה בהם כדי לייתר את ההליכים בפני בית המשפט. השופטת ורדה אלשיך נענתה לבקשה.

(פש"ר 2018/0)