יהלומנים ואנשי עסקים מישראל בראשות לבייב יקימו מרכז לליטוש יהלומים באנגולה

הליטוש באנגולה יבוא במקום הליטוש בישראל ובבלגיה ויחריף עוד יותר את המשבר בענף בארץ

קבוצת יהלומנים ואנשי עסקים ישראלים, בראשות לב לבייב, מקימה מרכז לליטוש יהלומים באנגולה. ההסכם להקמת המיזם עומד להיחתם בתקופה הקרובה והיקף פעילותו מוערך במאות מיליוני דולרים בשנה.

עד כה רכשו יהלומנים ישראלים יהלומים באנגולה ועיבדו אותם מחוץ למדינה זו, בעיקר במלטשות בישראל ובבלגיה. בעל הזיכיונות הגדול ביותר באנגולה הוא לבייב.

קבוצה נוספת בעלת פעילות נרחבת באנגולה היא קמאפוקה, בה שותפה חברת סאות'ארה, הנסחרת בבורסות בטורונטו ובלונדון, שהיא בעלת מיזם כרייה משותף עם חברת הכרייה של ממשלת אנגולה.

הוצאת היהלומים מאנגולה כיהלומים מוגמרים תוזיל משמעותית את היהלומים המוגמרים, בשל שימוש בשלב הליטוש בכוח העבודה הזול במדינה זו.

החברה הקבלנית העתידה להקים את הפרויקט, שהחוזה לו עומד על סף סגירה, היא E.S.I, חברה ניגרית המיוצגת בישראל בידי עו"ד עמירם בן-יעקב. האחרון סירב להגיב. דובר קבוצת לבייב מסר: "הקבוצה בודקת את הנושא והפרויקט לא עתיד לצאת לדרך כבר מחר בבוקר".

באחרונה החלה אנגולה להכשיר מלטשי יהלומים, משום שמדינה זו, הנחשבת ליצרנית היהלומים הפורה בעולם, מתכוונת להפוך לעצמאית בתחום חיפושי מרבצי יהלומים ובתחום ליטוש היהלומים.

פרויקטים של ליטוש יהלומים שיתבצעו בתוך אנגולה, מקבלים עתה את עידוד הממשלה, בשל כך שייצרו ערך מוסף לכלכלת המדינה ובשל תוספת התעסוקה שייצרו. בכך מצפה ממשלת אנגולה להביא גם להגברת ייצור היהלומים ולהגברת הצריכה.

מבחינת ההשפעה על תעשיית היהלומים הישראלית, אם הפרויקט יצמח למימדים הגדולים המתוכננים עתה, הוא עלול להקטין עוד יותר את ליטוש היהלומים בארץ, אשר הלך והתמעט בשנים האחרונות תוך כדי פליטת מאות עוסקים מהענף בשלוש השנים האחרונות. גם בקרב החברות שנותרו, כמה עשרות נסגרו בשנה שעברה.

בשל הירידה הגדולה בתחום ייצור היהלומים (ליטוש), מתכננת תעשיית היהלומים המקומית להתחרות במלטשות בעולם בשכר עבודה זול, באמצעות קידום טכנולוגיית הליטוש וקידום רובוטיקה לליטוש יהלומים.