הדירקטורים ונושאי המשרה בקב' גבור אינם מבוטחים מינואר 2003

המצב אמור להשתנות בעקבות הסדר הנושים שאליו הגיעה קבוצת גבור לפני כחודשיים

המשבר הכבד שפקד את קבוצת גבור בשנת 2003 מקשה עליה לבטח את הדירקטורים בקבוצה, כך עולה מדו"חותיה של חברת גבור נדל"ן, שפורסמו אתמול (ב'). בדו"חות נכתב כי "לדירקטורים בגבור נדל"ן ולנושאי משרה בה אין ביטוח שוטף לשנת 2003 וזאת מכיוון שלא עלה בידי סגיאל (החברה האם בקבוצת גבור) להשיג פוליסת ביטוח דירקטורים ונושאי משרה לשנת 2003". עוד צוין בדו"חות שגבור נדל"ן, כחלק מקבוצת גבור, תמשיך במאמציה להשיג כיסוי ביטוחי גם לפעילות השוטפת בשנת 2003.

ביטוח הדירקטורים ונושאי המשרה בקבוצת גבור פקע למעשה כבר בתחילת שנת 2003, אך אז הודיעה סגיאל שהחליטה לממש אופציה שניתנה לה במסגרת פוליסת הביטוח, שלפיה היא יכולה להאריך את הביטוח (בנוגע ל-2002) למשך שנה נוספת, מה-1 בינואר 2003. התוצאה היא שהדירקטורים ונושאי המשרה אינם מבוטחים בגין הפעילות שביצעו ב-2003 וב-2004.

גבור נדל"ן סיימה את הרבעון הרביעי של 2003 עם הפסד כבד של כ-20 מיליון שקל שהתווסף להפסדי החברה ברבעונים הקודמים של השנה. מדובר בשנה קשה לגבור נדל"ן, שבמהלכה הפסידה 32.7 מיליון שקל. ההפסדים הביאו את החברה לגירעון בהון העצמי בהיקף של 48.1 מיליון שקל, גירעון שאילץ את רואי החשבון של החברה להותיר את הערת "העסק החי" בדו"חותיה הכספיים.

רואי החשבון של החברה מציינים שלאור הגירעון בהון העצמי של החברה ולאור תזרים המזומנים השלילי מפעילות שוטפת, שהסתכם בשנת 2003 ב-20 מיליון שקל, קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי. יש לציין שהדו"חות הכספיים של החברה נכתבו לפני עריכת הסדר הנושים של הקבוצה עם הבנקים ובעלי אגרות החוב, הסדר שהושלם במהלך חודש ינואר השנה והשפעתו תבוא לידי ביטוי בדו"חות החברה לרבעון הראשון של שנת 2004.

הכנסותיה של גבור נדל"ן בשנת 2003 הסתכמו ב-76.8 מיליון שקל והן כוללות הכנסות בהיקף של 65 מיליון שקל בגין ממכירת בניינים וקרקעות והכנסות מהשכרת נכסים בהיקף של 11.8 מיליון שקל. מתוך הכנסות מכירת הבניינים מציינת החברה כי 55.7 מיליון שקל נבעו ממכירת דירות בפרויקט אלוני בורוכוב.

עלות המכירות של החברה עמדה על 78.8 מיליון שקל, והיא כוללת עלות של 63.9 מיליון שקל בגין מכירת בניינים וקרקעות ו-7 מיליון שקל בגין הפרשה לירידת ערך מלאי בניינים למכירה וכן סך של 7.9 מיליון שקל בגין עלויות תפעול הבניינים להשכרה.

ההפסד הגולמי של החברה בשנת 2003 בכ-2 מיליון שקל. הפסד זה, בתוספת הוצאות ההנהלה והכלליות של החברה שהסתכמו בכ-3 מיליון שקל, הביא להפסד תפעולי של 5 מיליון שקל בשנה החולפת. בחברה ציינו שבמסגרת ההסדר עם הבנקים התחייבו בעלי השליטה, רועי גיל ואיתן אלדר, להפחית כ-40% משכרם בקבוצת גבור.

ההשפעה של החלטה זו על החברה הייתה ביטול של השכר ששילמה גבור נדל"ן לרועי גיל החל מחודש יוני השנה, מאז מקבל גיל את שכרו מחברת האם, גבור ספורט. בנוסף סיימו את עבודתם בחברה מספר עובדים ושכרם של היתר צומצם בכ-5%. סדרת פעולות אלו אמורה לחסוך לקבוצת גבור כולה עלויות בהיקף של 2 מיליון שקל.

הוצאות המימון של גבור נדל"ן בשנה החולפת היו גבוהות והסתכמו ב-16.8 מיליון שקל. הוצאות אלו נבעו ברובן מרמת המינוף הגבוהה של החברה ובשל העובדה שעל חלק גדול מהאשראי שילמה החברה ריבית בגין חריגה ממסגרות האשראי שלה, טרם ההסדר עם הבנקים. בנוסף יש לחברה הוצאות אחרות בהיקף של 11 מיליון שקל, מתוכן 10 מיליון שקל ברבעון הרביעי של השנה. ההוצאות כוללות בעיקר הפרשה שביצעה גבור נדל"ן בגין ירידת ערך רכוש קבוע והפסד מירידת ערך זכויות במקרקעין.

בסוף שנת 2003 עמד היקף האשראי של החברה לזמן קצר מבנקים על 156.7 מיליון שקל ובקופתה נותרו רק 800 אלף שקלים במזומן. לחברה אין התחייבויות בנקאיות לזמן ארוך אולם נראה שלאחר השלמת הסדר הנושים, שטומן בחובו מחיקת חובות ופריסת אשראי, יעבור רובו המכריע של החוב לזמן ארוך.