ח.ל.ל מעוניינת לגייס 50-80 מ' ש' לפי שווי של 220-270 מ' ש'

הגיוס צפוי להתבצע במחצית הראשונה של השנה; נערכת לבניית לווין נוסף, שיקרא עמוס 3; רווחי החברה טיפסו מ-2 מ' ש' ב-2002 ל-3.7 מ' ש' ב-2003

ח.ל.ל לוויינים צפויה לגייס בבורסה בת"א 80-50 מיליון שקל, לפי שווי של כ-270-220 מיליון שקל לפני הכסף, כך נודע ל"גלובס". ההנפקה מתוכננת להתבצע במחצית הראשונה של השנה.

לח.ל.ל שני לוויינים, עמוס 1 הוותיק ועמוס 2 שהחל את שידוריו בסוף פברואר השנה. בחברה כבר נערכים לבניית הלווין הבא, עמוס 3. תוצאות החברה מושפעות בינתיים רק מביצועיו של הלווין הראשון, אבל במקביל להפיכתו של עמוס 2 למסחרי ישתפרו הביצועים.

בשנת 2003 הרוויחה החברה כ-3.7 מיליון שקל, על הכנסות של 8.7 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-2 מיליון שקל, על הכנסות של כ-13.1 מיליון שקל בשנת 2002. להערכת מקורבים לחברה, פוטנציאל ההכנסות של החברה מעמוס 2 עשוי להגיע ל-250 מיליון שקל בשנה, אם כי ההכנסות יעלו בהדרגה לסכום זה. ברמת הכנסות זו, הרווח של החברה בשורה התחתונה, עשוי לעלות על 50 מיליון שקל.

לחברה הסכמי שידור שתופסים כ-85% מנפח השידור של הלוויין, בהיקף של קרוב ל-1.5 מיליארד שקל, עד סוף חיי הלוויין (כ-11 שנים). החברה פועלת לחתימת הסכמים נוספים, ולאחרונה העריכה החברה שעד סוף השנה הלוויין יגיע למלוא הקיבולת שלו, כ-1.8 מיליארד שקל.

לעמוס 2 שלוש אלומות שידור: לאזור ישראל והמזרח התיכון, אירופה והחוף המזרחי בצפון אמריקה. ח.ל.ל רכשה את הלוויין מהתעשייה האווירית, שהייתה אחראית על בנייתו ושיגורו לחלל, תמורת 130 מיליון דולר, כ-100 מיליון דולר בהלוואות בנקאיות ואג"ח, והיתרה באשראי ספקים.

הפוטנציאל המסחרי נראה כעת מרשים, אך שיגורו של עמוס 2 לווה בקשיים רבים. במחצית הראשונה של 2003 הודיעה חברת אריאן הצרפתית לחלל שהיא דוחה את שיגור הלוויין, שתוכנן במקור לחודש יוני, וזאת בשל עיכוב שיגורו של לוויין אחר, שקודם לעמוס בסדר העדיפויות של אריאן.

בעקבות זאת נוצרה לחברה בעיה עם מחזיקי האג"ח. החברה לא שילמה את הקופון החצי שנתי למחזיקי האיגרת, בהיקף של כמיליון דולר, בעקבות הטלת הווטו של שני הבנקים המממנים אותה, הפועלים ולאומי, שמימשו את הזכות שניתנה להם בהסכם המימון של החברה. זכות הווטו של הבנקים איפשרה להם למנוע תשלום למחזיקי האג"ח, אם החברה לא תעמוד בהתחייבותה לשיגור הלוויין עמוס 2 לחלל עד מועד התשלום.

ח.ל.ל איתרה משגר אחר, Starsem, שהעלה את עמוס 2 לחלל רק בסוף דצמבר, ולאחר מכן אישרה אסיפה מיוחדת של מחזיקי האג"ח של החברה את הסכם האג"ח המחודש של החברה. בסוף דצמבר שילמה החברה את הריבית שהייתה אמורה לשלם ביוני, בתוספת פיצוי של 3%, וכן את קופון הריבית של חודש דצמבר. את תשלום הקרן, שאמור היה להתבצע בדצמבר, דחתה החברה לחודש יוני 2004.

איגרות החוב של ח.ל.ל רשמו בחודשים האחרונים תיקון חד בשעריהן. האיגרות, שצמודות לדולר, נסחרו לפני שנה בתשואת "זבל" של 27% ברוטו וכיום הן נסחרות בתשואה נמוכה באופן משמעותי של כ-11%.

החובות של ח.ל.ל מסתכמים בכ-512 מיליון שקל, כאשר ההשקעה בעמוס 2 רשומה לפי סכום של כ-526 מיליון שקל. הונה העצמי של החברה הסתכם בסוף השנה בכ-50 מיליון שקל והוא מממן מאזן בגובה של כ-585 מיליון שקל.

עמוס 1 הוותיק צפוי לסיים את פעילותו בשנת 2007 והחברה נערכת לבניית עמוס 3, שיועלה לחלל באותה השנה. לשם כך עשויה החברה, שנמצאת כיום בבעלות פרטית שווה בין תע"א, יורוקום, ח.מר והחברה הישראלית לשידורי חלל, לצאת בגיוס נוסף.