האצה בצמיחה: מכירות המסחר הקמעונאי עלו בקצב שנתי של 8% בינואר-פברואר

האצה ניכרת בקצב הגידול בייצוא הסחורות, שעלה מדצמבר ב-18% בשיעור שנתי; עלייה גם בייבוא

המשק מגביר תאוצה וצומח בקצב מהיר מכל התחזיות המוקדמות. היקף מכירות המסחר הקמעונאי המאורגן עלו בקצב שנתי של 8%, ואילו ייבוא מוצרי צריכה גדל ב-18% בחישוב שנתי. כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ג') הלמ"ס, על ביצועי המשק בחודשיים הראשונים של 2004 (ינואר-פברואר).

כן דווח על האצה ניכרת בקצב הגידול בייצוא הסחורות, שעלה מדצמבר ב-18% בשיעור שנתי, כפליים משיעור הגידול בחודשים הקודמים. מדובר בזינוק של 15% בייצוא ענפי ההיי-טק, של 18% בייצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת עלית, ושל 22% בייצוא הענפים המסורתיים.

מדד הייצור התעשייתי מצביע על עלייה שנתית מהירה של 8%, פי שלושה יותר מאשר בחודשי הקיץ. מדובר בין השאר בזינוק חד של 20% בשיעור שנתי בהיקף הפעילות של ענפי ההיי-טק, המובילים כעת את העלייה הן בקצב צמיחת המשק והן בייצוא התעשייתי.

גם האינדיקטורים הכלכליים האחרים מצביעים על פוטנציאל להתרחבות ההתאוששות הכלכלית. ייבוא חומרי גלם (ללא יהלומים ודלקים) מצביע על עלייה שנתית חדה של 27% בינואר-פברואר. זאת, בהמשך לעלייה שנתית של 31% בספטמבר-דצמבר ושל 19% באפריל-אוגוסט.

גם בייבוא מוצרי השקעה למפעלים היתה עלייה בולטת של 18% בחישוב שנתי בינואר-פברואר. זאת, בהמשך לעלייה שבין 20%-10% בסוף 2003.

כמו כן, מדד הפידיון בענפי המסחר והשירותים עלה בקצב שנתי של 6% בשלושת החודשים האחרונים, בדומה לעלייה בשלהי 2003.

סך המכירות ברשתות השיווק עלו בינואר-פברואר ב-2% בשיעור שנתי, לאחר עלייה מהירה של 9%-5% באוגוסט-דצמבר. ההתמתנות בהיקף המכירות ברשתות השיווק בתחילת 2004 היתה צפויה, גם לקראת העלייה המחודשת במכירות לקראת חג הפסח.

על-פי הנתונים, שיעור האבטלה במשק נותר ברמה גבוהה של 10.9%, שהם כ-290 אלף בלתי מועסקים. שיעור האבטלה עלה מתחילת 2003 ב-0.5%, תוספת של 13,300 בלתי מועסקים חדשים.

הלמ"ס מעריכה, שהאינפלציה השנה תהיה חיובית, והמחירים במשק יעלו ב-1.2%, לאחר אינפלציה שלילית של 1.9% ב-2003. נתוני המגמה מראים, כי המשק הישראלי חוזר לאינפלציה חיובית נמוכה.