לבינו יש צרות בפי.בי: נאלץ למחול באופן בלתי הפיך לפיבי השקעות על חוב של 14.2 מ' ש'

החברה הבת של פיבי אחזקות הפסידה אשתקד 106 מ' ש', בעיקר בפרויקט שער הירדן

קבוצת פיבי אחזקות , בשליטת צדיק בינו, מדווחת על החלטת דירקטוריון למחול באופן בלתי הפיך על חוב של 14.2 מיליון שקל שצברה החברה הבת, פיבי בית השקעות, זאת בהתאם להודעת החברה הבת בדבר העדר יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה הנ"ל.

פיבי השקעות, שמרכזת ומפתחת את תחום ההשקעות הלא בנקאיות של קבוצת פיבי (בעלת השליטה בבנק הבינלאומי), הפסידה אשתקד 106 מיליון שקל לעומת הפסד של 46 מיליון שקל בשנת 2002. ההפסד הכבד העביר את קבוצת פיבי כולה להפסד של 9 מיליון שקל ב-2003.

קבוצת פיבי אחזקות, שמנוהלת ע"י סמדר ברבר-צדיק (ואשר עד ספטמבר 2003 נוהלה ע"י זאב פלדמן) מדווחת על חשיפה של כמעט 700 מיליון שקל לפעילות החברה הבת. חשיפה זו כוללת העמדת ערבויות בסך של 560 מיליון שקל, הלוואות בעלים בסך של 44 מיליון שקל וכן העמדת ערבויות להבטחת אשראים של חברות מוחזקות על ידי פיבי השקעות, בסך של 91 מיליון שקל.

עיקר ההפסד של פיבי השקעות נבע מהפרשות לירידת ערך בסך 68 מיליון שקל, מחציתן בגין פרויקט שער הירדן ומחלק החברה בהפסדי חברות כלולות, בסך של 23 מיליון שקל, כולו מפרויקט שער הירדן.

פרויקט שער הירדן הינו מיזם נדל"ן משותף של פיבי השקעות ויזמים מישראל וירדן, אשר אמור היה להיות מוקם משני עברי הגבול הישראלי-ירדני, מרביתו בשטח ירדן. פיבי מחזיקה 40% מהזכויות בפרויקט והיא התחייבה להעמיד מימון עד לסך כולל של 15.8 מיליון דולר, סכום שהושקע במלואו.

בהתקדמות הפרויקט ובקצב השיווק שלו נגרמו עיכובים לאחר שאשתקד הסתיימו מקורות המימון, במקביל להרעה המתמשכת במצב הביטחוני והמדיני באזור וההאטה הכלכלית העולמית. זאת ועוד, במהלך הרבעון הראשון של 2003 קיבלה חברת הפרויקט מכתב מהרשויות בירדן המציין כי העיכוב בבניית הפרויקט ואי מילוי דרישות הרשויות גורמים נזקים לכלכלת ירדן, מה שעלול להוביל לבחינת המשך הפרויקט על כל היבטיו ואף לתבוע נזקים ואובדן הזדמנויות אלטרנטיביות.

נכון לתאריך פרסום הדו"חות, מצבו של הפרויקט בכי רע: המנכ"ל התפטר אשתקד ולפיכך לא קיימת הנהלה פעילה, הסתיימו מקורות המימון לחברת הפרויקט שאיננה משלמת התחייבויות לספקים, יועצים, עובדים ובעלי מניות, הופסקו כל פעולות התכנון, הבנייה והשיווק של הפרויקט, לא שולמו דמי חכירה, קיימות מגבלות וקשיים אובייקטיביים בקבלת מידע ניהולי ופיננסי, בעיקר מהצד הירדני של הפרויקט והתפטרו מרבית חברי הדירקטוריון, כולל אלו של פיבי השקעות.

חשיפת הפרויקט לסיכונים פוליטיים, פיננסיים וכלכליים, מעוררת ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומו של הפרויקט כ"עסק חי". פיבי השקעות פועלת למציאת שותף אסטרטגי שייכנס לפרויקט או ירכוש את חלקה בו, כשנכון להיום אין מו"מ עם גורם כלשהו.

הפחתה משמעותית נוספת ביצעה פיבי השקעות בחברת סייקל גרופ, מיזם שמובילים האחים גילה, לפיתוח מוצרים ממוחזרי עץ לתעשייה ומוצרי צריכה ובעיקר מצעים לחתולים. בשנתיים האחרונות סבלה סייקל גרופ מתזרים מזומנים שלילי אשר הוביל את החברה לצורך בגיוס הון מיידי ובשוויים נמוכים. מאחר ועד כה לא חתמה החברה על הסכם הפצה בארה"ב כמתוכנן, ביצעה פיבי השקעות הפחתה במלוא גובה השקעתה בחברה, בסך של 15 מיליון שקל וכן הפחיתה 1.3 מיליון דולר המהווים מחצית מהערבויות אותן העמידה לטובת סייקל גרופ.

פיבי השקעות עשויה הייתה לרשום רווח הון נאה ממכירת מניותיה בשמיר אופטיקה (10.35%), לחברת ההשקעות שמרוק, תמורת 10.35 מיליון דולר, אך המגעים בין הצדדים לא הבשילו לכדי עסקה. פיבי מדווחת שמכירות שמיר אופטיקה, שעוסקת בפיתוח בייצור של עדשות אופטיות מולטיפוקליות, זינקו אשתקד ל-280 מיליון שקל, לעומת 223 מיליון שקל ב-2002.

אחת ההשקעות הבולטות של פיבי השקעות בוצעה בהעמדת מימון ל-CRH (ישראל) שמחזיקה רבע ממניות משאב, בעלת מונופול המלט נשר מקבוצת כלל תעשיות. את חלקה במשאב רכשה CRH (ישראל), שנשלטת בידי ענק תשומות הבנייה העולמי CRH (אירופה) בשנת 2001 תמורת 145 מיליון דולר.

פיבי השקעות מחזיקה ב-100% ממניות הבכורה ב-CRH (ישראל) אותן קיבלה כנגד העמדת מימון של 97 מיליון דולר, באמצעות הבנק הבינלאומי, לביצוע הרכישה. החברה מדווחת כי סך ההשקעה במניות הבכורה, לרבות תשואה מובטחת עד סוף השנה החולפת, הינו כ-363 מיליון שקל.

ל-CRH (ישראל) ניתנה אופציה להגדיל את חלקה במשאב ב-25% נוספים עד ה-1 בינואר 2004. אופציה זו לא מומשה, וכתוצאה מכך איבדה CRH (ישראל) זכויות הצבעה במשאב שהיו שוות לאלו של כלל תעשיות. על פי הסכם בעלי המניות ב-CRH (ישראל), בעת מימוש האופציה ניתנה לפיבי השקעות זכות ניהול מו"מ ראשון למתן המימון. CRH (ישראל) ממשיכה לנהל מו"מ במטרה להגדיל את אחזקותיה במשאב.

פיבי השקעות מדווחת כי קיבלה אשתקד דיבידנד של 47 מיליון שקל מ-CRH (ישראל), שבנוסף העמידה לה הלוואה שיתרתה 17.3 מיליון שקל. בשנת 2003 מימשה CRH (אירופה) אופציה לרכישת מניות פיבי השקעות בסך של 1.7 מיליון דולר.