בג"צ אסר על הממשלה לממש אישור שנתנה ועדת הכספים לאוצר לסבסד את משקי החלב הקטנים במושבים

השופטת נאור קיבלה עתירה של 7 קיבוצים ומושב שיתופי אחד והוציאה צו ביניים שמקפיא את החלטת ועדת הכספים

בג"צ אסר בסוף השבוע שעבר על הממשלה לממש אישור שנתנה ועדת הכספים לאוצר לסבסד ב-10.6 מיליון שקל את משקי החלב הקטנים במושבים, לבקשת שר החקלאות ישראל כץ.

השופטת התורנית בביהמ"ש העליון מרים נאור קבלה ביום ו' עתירה של 7 קיבוצים ומושב שיתופי אחד והוציאה צו ביניים שמקפיא את החלטת הוועדה מיום ה' שעבר, לפחות עד לדיון בעתירה שנקבע ל-10 ביוני. הצו אוסר על המדינה להעניק סובסידיה או כל צורת תמיכה אחרת מתקציב המדינה ליצרני החלב בישראל שלא על בסיס שוויוני.

העתירה הוגשה בידי עו"ד יהודה בן-מאיר שעה קלה לאחר ההצבעה שהתקיימה בוועדת הכספים, בטענה של אפליית משקי החלב הגדולים, רובם ככולם של התנועות הקיבוציות. התנועות התכוננו לאפשרות שההחלטה תעבור בוועדה במחטף של הקואליציה. בן-מאיר עמד הכן במזכירות ביהמ"ש העליון בירושלים עם העתירה המוכנה מראש.

הוא מיהר להגיש אותה כשקיבל הוראה טלפונית מיו"ר הלובי החקלאי בכנסת ח"כ אבשלום וילן נציג מרצ בוועדת הכספים, שישבה בגני התערוכה בת"א, מיד לאחר אישור הסובסידיה ברוב של 9 תומכים מול 2 מתנגדים וילן וח"כ יצחק הרצוג, (עבודה) מרכז האופוזיציה בוועדה.

קודם לכן ניסו וילן והרצוג לדחות את ההצבעה בטענה שהקואליציה מבצעת מחטף כדי לאשר סובסידיה לא חוקית. זאת לאחר שנציג האוצר אישר כי שר החקלאות הגדיל ב-3 אגורות לליטר את מחיר החלב לרפתנים המייצרים עד 800 אלף ליטר בשנה. השר נימק שהוצאות הייצור שלהם גבוהות מאלה של הקיבוצים שהקימו רפתות מאוחדות גדולות במסגרת הרפורמה במשק החלב, אשר מייצרות מעל 800 אלף ליטר.

וילן טען שהחלטה זו מעדיפה לטובה 1,200 רפתות משפחתיות קטנות במושבים שהשר נמנה עליהם. לדבריו, מקיפוח 200 הרפתות הגדולות של המשק השיתופי גם נודף ריח פוליטי. הוא ציין שכל סוגיית הרפורמה והעדפות השר נמצאות בבירור משפטי. הרצוג סייע לו בטענה שהיועצת המשפטית של הוועדה עו"ד שגית אפיק תמכה בבקשתם לעכב את ההצבעה עד לבדיקה משפטית של חוקיות הסובסידיה.

אלא שעו"ד אפיק הקדימה לצאת מהישיבה מסיבות אישיות, ומ"מ היו"ר ח"כ דניאל בנלולו (ליכוד) הורה לקיים את ההצבעה. לדבריו, היה מדובר בתשלום שימנע התייקרות של החלב לקראת הפסח, והוא הפעיל שיקול דעת על סמך חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה המאשר את בקשת הסובסידיה. בפועל, המסמך לא נמצא תחת ידו.

וילן והרצוג ביקשו לערוך הצבעה חוזרת בתקווה שבנלולו יתפשר וידחה אותה לשבוע הבא. אבל הוא ערך אותה שעה קלה אחרי ההצבעה הראשונה, תוך מהומה וסערת רוחות, וקבל תוצאה זהה לראשונה.

מעיני וילן לא נעלמו הלחצים שהופעלו על ח"כי הקואליציה משעות הבוקר. השר כץ לחץ בטלפון מלשכתו בבית דגן, ובאמצעות נציגו שנכח בישיבת הוועדה. רק אחד לא נענה, ח"כ ניסן סלומיאנסקי (מפד"ל), שהתפשר רק על הימנעות בהצבעה.

וילן הגיב בזעם אחרי שבנלולו קיים את ההצבעה החוזרת. הוא אמר שמדיניות של שני מחירים לחלב היא הפרה בוטה של עיקרון השוויון ופגיעה קשה בעיסוק וביכולת התחרות של המגזר השיתופי.

"אפילו במשטרים הקומוניסטיים לא העזו לכופף בצורה כזאת את מנגנון המחירים", אמר וילן, לאחר שנתן את האור הירוק להגשת העתירה לבג"צ נגד ביצוע החלטת הוועדה. הוא הסכים להתפשר רק על סיוע נקודתי לרפתנים במצוקה, ורק לא בקביעת מחיר שונה למגזר מסוים.