בכיר במשרד התחבורה למתמודד: רצ"ב הצעת המתחרה, עשה את החשבון שלך

יעקב משאלי, מנהל תחום שירותי שדה והנדסה: "איני מבין כיצד נפלתי לטעות מצערת מעין זו"

יעקב משאלי, מנהל תחום שירותי שדה והנדסה במשרד התחבורה, הזמין הצעות מחיר משני ספקים של מוצרי מטאורולוגיה.

ערב המועד האחרון להגשת ההצעות, העביר משאלי את הצעת מתחרה אחד למתחרה השני. כך נודע ל"גלובס".

משאלי הוא היועץ הבכיר לגופים הממשלתיים בנושא ציוד מטאורולוגי, ונחשב למומחה הבכיר בארץ בתחום זה, והוא נציג מדינת ישראל בוועדה של האירגון המטאורולוגי העולמי למיכשור. מתוקף תפקידו הוא אחראי על רכישות משרדי הממשלה השונים בתחום המטאורולוגי.

בחודש נובמבר שעבר פנה משאלי לשני ספקים, חברת מטאו-טק בשליטת נח וולפסון וחברת אנוי-טק בשליטת דוד פרחי, וביקש מהם הצעות לרכישת 20 פריטים בתחום המטאורולוגיה. המועד האחרון להגשת ההצעות נקבע ל-20.11.03.

יום לפני המועד הקובע, קיבל משאלי את הצעתה המפורטת של חברת מטאו-טק. למחרת, ביום האחרון להגשת ההצעות, שלח משאלי בפקסימיליה את הצעתה של מטאו-טק למתחרה השני, חברת אנוי-טק.

בתחתית מסר הפקסימיליה ערך משאלי את חשבון סיכום ההצעה של מטאו-טק, וכתב בכתב ידו: "לדוד פרחי בוקר טוב. זו הצעת המחיר הנגדית. עשה את החשבון שלך, כולל מה שהדגשתי בקו. אחרי השימוש השמד מכתב זה".

כאשר נחשף העניין, כתב משאלי מכתב למנהלת השרות המטאורולוגי, הניה ברקוביץ, ובו התנצל על המעשה. משאלי אמר במכתבו, שרצה לשלוח לאנוי-טק עמוד אחר מהצעת מטאו-טק, הכולל את מסגרת האחריות, אבל טעה ושלח את עמוד הצעת המחיר.

"ברור לי כי אסור לעשות כך", כתב משאלי, "ואינני מבין כיצד נפלתי לטעות מצערת מעין זו חרף נסיוני העשיר, הוותק הרב שלי בשירות המטאורולוגי והלויאליות המערכתית שלי. זאת טעות שלי ואין שותף לה מלבדי".

במשרד התחבורה הוחלט, שמשאלי ימשיך בתפקידו אך יימנע מעיסוק ברכש ציוד מטאורולוגי ומפיקוח על חברת מטאו-טק וקשריה עם משרדי הממשלה השונים. במקביל, נפתחה נגד משאלי חקירה בנציבות שירות המדינה, שעדיין לא הגיעה לכלל תוצאות.

לפני שבועיים פנתה מטאו-טק למשרד התחבורה וטענה, כי משאלי ממשיך לעסוק בפעילות הקשורה בחברה ובמתחריה, ובמסגרת סיור ספקים שנערך לאחרונה על-ידי משרד החקלאות, משאלי אף מתח ביקורת על מוצריה של חברת מטאו-טק.

משרד התחבורה מסר בתגובה: "הנושא הועבר לטיפול מיידי של נציבות שירות המדינה על-ידי הנהלת המשרד מיד עם היוודע העניין, ואנו נפעל בהתאם להנחיות הנציבות, שמינתה חוקר בעניין זה". עוד נמסר, כי "העובד לא עוסק כיום בכל פעילות הקשורה במכרזי השירות המטאורולוגי ובמה שקשור לחברת מטאו-טק".