התעשיינים תומכים בפורז: הנהגת שעון קיץ כל השנה תחסוך 120 מיליון שקל

לטענתם, החלפת השעון תביא להגדלת התפוקה והפיריון; בש"ס מתנגדים - הצום בכיפור יוארך

שלשום (ג') בלילה נכנס לתוקפו שעון הקיץ וכעת שעון ישראל מקדים את שעון גריניץ' בשלוש שעות. שעון הקיץ יופעל עד ל-22 בספטמבר.

שר הפנים, אברהם פורז, מתכוון להגיש בימים הקרובים לממשלה ולכנסת הצעת חוק, במסגרתה יישאר שעון הקיץ בתוקפו במשך כל השנה, כדי לחסוך שעות אור "בארצנו שטופת השמש", כלשונו.

לדברי פורז, התוכנית תגרום לכך שישראל תחסוך עשרות מיליוני שקלים בשנה, ותעמיד את ישראל בשורה אחת עם העולם המערבי.

בנוסף, בכוונת פורז ליזום מהלך בו יונהג שעון קיץ על "הזמן החדש" - מחוגי השעון יוזזו בקיץ בשעה אחת נוספת קדימה, לזמן שיקדים את שעון גריניץ' בארבע שעות. הזזת השעון בשעה נוספת תביא למצב בו הזריחה בקיץ תהיה בשעה שבע בבוקר והשקיעה בשעה עשר בלילה.

אם תתקבל הצעה זו, יקבע שעון ישראל שעתיים קדימה משעון מרכז אירופה, לעומת שעה אחת כיום. למעשה, תהייה השעה בארץ זהה לשעה במוסקבה.

את דבריו של פורז מחזקים גם בהתאחדות התעשיינים. מהתאחדות התעשיינים נמסר, כי החלת שעון הקיץ במשך כל השנה תחסוך 120 מיליון שקל. על-פי נתונים בהתאחדות, המשק כיום חוסך 60 מיליון שקל בתקופה שבה מונהג שעון קיץ. אם תתקבל הצעת החוק שיוזם פורז, ייחסכו 60 מיליון שקל נוספים ואם יונהג "שעון הקיץ הכפול", יחסכו עוד עשרות מיליונים, טענו.

לדברי ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, נירה שמיר, החיסכון היומי הממוצע הוא של 0.44% מצריכת החשמל - תאורה ומיזוג אוויר, בממוצע רב- שנתי.

החלפת השעון לדבריה, תביא להגדלת התפוקה הלאומית והפריון של העובדים במפעלי התעשייה ובמשק כולו; הפחתת מספר תאונות הדרכים; שיפור ברווחתם של העובדים ושיפור באיכות החיים, המתבטא בשעות עבודה ובשעות הפנאי.

שמיר מציינת עוד, כי נמצא שלהנהגת שעון הקיץ אין השפעה שלילית על תחלואת הציבור ועל מספר תאונות העבודה. גורמים במשרד התחבורה מעריכים גם הם, כי הנהיגה בשעון הקיץ מקטינה את כמות תאונות הדרכים.

מנגד, גורמים חרדיים, בהם ראש ש"ס, אלי ישי, כבר הביעו התנגדות ליוזמת פורז. ישי מאשים את פורז ברמיסת כבוד יום הכיפורים, שבעקבות ההצעה צפוי להקשות על הצום.

הצעתו של פורז תוגש בקרוב אל שולחן ועדת השרים לענייני חקיקה. בחמש השנים האחרונות לא שונה חוק שעון הקיץ, על-פי הסכם שנחתם בשעתו בין יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת ושר הפנים.