צוות אקדמי: ישראל היא אנומליה כלכלית-חברתית במדינות המערב

"ישראל היא האנומליה הכלכלית-חברתית של המערב. זו אנומליה שלא תוכל לשרוד לאורך זמן. או שהאור ינצח ויגיע לכל פינה בארץ, או שבסוף הוא יכבה, עם כל המשתמע מכך על עתיד מדינת ישראל". כך מסכם צוות בראשות ד"ר דני בן-דוד, מהחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל-אביב, את "תוכנית המתאר לשיפור מצב התעסוקה בישראל".

הצוות מנה בנוסף לבן-דוד את אבנר אחיטוב מהחוג לכלכלה באוניברסיטת חיפה, נוח לוין-אפשטיין מהחוג לסוציולוגיה וחיה שטייר מהחוג ללימודי עבודה באוניברסיטת ת"א. לאחרונה פורסמו מסקנותיו לגבי מצב התעסוקה בישראל, עם שורת המלצות, חלקן חדשניות.

"קובעי המדיניות מכנים בשוגג כ'קפיטליזם' את מדיניותם הכלכלית-חברתית, אשר מוטה לטובת מעסיקים ולאינטרסים אישיים ואידיאולוגים צרים, שאין להם כל קשר עם התנהלות כלכלית קפיטליסטית", קובעים הארבעה. "ניתן לשפר לאין ערוך את תמונת הטווח הארוך. מה שלא ניתן, זה להמשיך את הקיבעון המחשבתי... הגיעה העת ששיקולים לאומיים יתחילו לגבור על אינטרסים צרים - גם בציבור הרחב וגם אצל נבחריו".

הצוות חילק את המלצותיו לשתיים: המלצות הקשורות בהיצע עובדים, והמלצות הקשורות בהיצע מקומות עבודה.

באשר להיצע העובדים, ההמלצה הראשונה היא לאחד את הכנסות המשפחה מכל המקורות, כדי להרחיב את בסיס המס ולהחיל את מדרגות המס על ההכנסה המשפחתית בכללותה. כמו כן, הצוות ממליץ לרווח את מדרגות המס ולהקטין את הוצאות הממשלה, על מנת לממן הקטנה בגובה המיסוי.

"נטל המס היום על שכבת הביניים גבוה מאוד", הם טוענים. "מכל שקל נוסף שמשלם מעסיק לעובד הנמצא בעשירון השישי, מקבלת הממשלה כשני שלישים ,ולעובד נותר כשליש". על-פי תחשיב שערכו, אם המדינה היתה מקטינה את הוצאותיה הציבוריות הלא-בטחוניות לרמות מערביות, נטל המס השנתי היה קטן ב-7,000 שקל בשנה בממוצע למשפחה.

המלצה מעניינת נוספת היא לאחד את כל מקורות הסיוע והסבסוד הציבוריים למשפחות, יחידים וחברות, כמו איחוד מערכות הגבייה. המטרה היא לייעל את התהליך, להנהיג אמות מידה ברורות, שקופות ואחידות.

החלפת תמריצים לאי-עבודה בתמריצים לעבודה היא המלצה נוספת. למשל, מס הכנסה שלילי עד רמת הכנסה מסוימת, או הקטנת ההכנסה החייבת במס לפי גודל המשפחה, כך שככל שהמשפחה גדולה יותר כך יורדת ההכנסה החייבת במס.

חברי הצוות תוקפים את תחום החינוך וההשכלה, ומציעים להקים מערכת משולבת של השלמת השכלה תיכונית והכשרה מקצועית במסגרת מכללות, בשיתוף המעסיקים ובעידוד הממשלה.