הנפקת GTC פולין נסגרה במחיר המקסימום: רווח הון של 95 מ' ש' לקרדן נדל"ן

GTC פולין גייסה 86 מיליון דולר לפי שווי חברה של 431 מיליון דולר, אחרי הכסף

הישג מרשים לחברת הנדל"ן GTC פולין, שבשליטת קבוצת קרדן: אמש הסתיים בהצלחה מכרז ההנפקה לציבור של מניות החברה בבורסה בוורשה, פולין. במסגרת ההנפקה, הוזמנה ע"י המשקיעים (בעיקר גופים מאירופה) הכמות המקסימלית של המניות שהוצעו על ידי GTC, המהוות כ-20% מהון החברה, במחיר המקסימום של 87 זלוטי פולני למניה (כ-21.65 דולר). סה"כ גייסה החברה 86 מיליון דולר לפי שווי של 431 מליון דולר (אחרי הכסף).

המסחר במניות GTC צפוי להתחיל ב-6 במאי, לאחר השלמת כל ההליכים בפולין הקשורים להנפקה. בעלת השליטה בחברה, קרדן נדל"ן, מחזיקה כ-59% ממניות התאגיד ההולנדי GTC אינטרנשיונל, שהחזיק כ-62% ממניות GTC פולין לפני ההנפקה ו-51% אחריה. כתוצאה מההנפקה תרשום קרדן נדל"ן רווח הון נטו, של 95 מליון שקל, שיגדיל את ההון העצמי שלה בלמעלה מ-50%.

רווחי הון גדולים ירשמו, כתוצאה מההנפקה, גם קרדן אן.וי, החברה-האם של קרדן נדל"ן (המחזיקה 50% מ-GTC אינטרנשיונל, במישרין ובאמצעות קרדן נדל"ן) ואזורים (המחזיקה 16% מ-GTC אינטרנשיונל). קרדן אן.וי, שבשליטת יוסף גרינפלד, איתן רכטר ואבי שנור, תרשום רווח הון של 77 מיליון שקל. אזורים, המשתייכת לקבוצת אי.די.בי, תציג רווח הון של 13 מיליון שקל.

בהנפקת GTC קוטפים קרדן ושותפיה את פרי ההשקעות שביצעו במזרח אירופה, ובפולין בפרט, הרבה לפני שיזמים מקומיים החלו לנהור בעקבותיהם. בראיון נדיר משנת 99' טען יוסף גרינפלד, כי "בזמנו, לא ראו כאן השקעות במזרח אירופה בעין יפה. היה צריך להסתכן, ומי שהתחלק אז בסיכון, מתחלק גם בהצלחה".

מאמצע שנות ה-90 ביצעה GTC, תחת הנהגתו של אלי אלרואי (המחזיק 3% ממניות GTC אינטרנשיונל וההופך בעקבות ההנפקה למיליונר בדולרים), השקעות בהיקף של מאות מיליוני דולרים בבניית בנייני משרדים ומרכז מסחר בוורשה. את הפוטנציאל הטמון בעסקי הנדל"ן של החברה, הקדימו לזהות בנקי ההשקעות הזרים, דויטשה בנק, סיטי בנק (שמכר בהמשך את מניותיו לקרן ההשקעות האוסטרית אימו פיננס) והבנק האירופי לשיקום ופיתוח, ה-EBRD.

כחלק ממהלך ההנפקה, תבצע GTC פולין עסקת החלפת מניות, במסגרתה תרכוש את כל פעילות הנדל"ן של החברה-האם, GTC אינטרנשיונל, במרכז ובמזרח אירופה, הכוללת פרויקטים בהונגריה, בצ'כיה, בסרביה וברומניה. זאת, כנגד הקצאת מניות חדשות ל-GTC אינטרנשיונל (שתחזיק, כאמור, 50% ממניות GTC פולין לאחר ההנפקה).

GTC פולין הפכה בשנים האחרונות לליבת עסקיה ולמרכז הרווח העיקרי של קבוצת קרדן. מהדו"חות השנתיים של GTC אינטרנשיונל (החברה-האם של GTC פולין) עולה, כי חברה זו סיימה את 2003 עם הכנסות של 57.6 מיליון דולר מדמי שכירות ו-33.6 מיליון דולר ממכירת מבנים, הכנסות שנבעו ברובן מהפעילות בפולין. הרווח התפעולי של החברה עמד על 31.3 מיליון דולר, ואילו הרווח הנקי על 26.2 מיליון דולר, לעומת 1.3 מיליון דולר בלבד ב-2002.

את הגידול ברווחיה אשתקד חבה GTC אינטרנשיונל לרווח הון חד-פעמי של 37.2 מיליון דולר, אותו רשמה לאחר שביוני 2003 מכרה GTC פולין 50% מקניון "גלריה מוקוטוב" לתאגיד ההולנדי רודמקו, לפי שווי של 165 מיליון דולר לנכס. בעסקה רכש רודמקו, אחד התאגידים הגדולים באירופה בתחום של השקעות במרכזי קניות, מחצית ממרכז הקניות והבידור הגדול והמודרני בוורשה, המשתרע על שטח של כ-58 אלף מ"ר. המרכז המסחרי מושכר בתפוסה של 95% לשוכרים מקומיים ולדיירי עוגן בינלאומיים ומניב הכנסות של 18.5 מיליון דולר בשנה.

הפרויקט המניב המשמעותי האחר של GTC פולין, "מוקוטוב ביזנס פארק", הוא מתחם הסמוך לשדה התעופה של ורשה בו נבנו 9 בנייני משרדים, בשטח של 107 אלף מ"ר, המושכרים בתפוסה של 86%.

שלא במנותק מהנפקת GTC פולין, דיווחה היום אזורים על עסקה עם בעלת השליטה באי.די.בי, גנדן של נוחי דנקנר, לפיו תרכוש ממנה את מניותיה ב-GTC אינטרנשיונל (7.5% מההון) באופן שיגדיל את אחזקותיה של אזורים ל-23.5% ממניות GTC אינטרנשיונל.

אזורים מציינת, כי בהתחשב במחיר מניות GTC פולין שנקבע בהנפקה, עומד שווי GTC אינטרנשיונל לצורך העסקה על כ-230 מיליון דולר, ולפיכך השווי הנגזר של המניות שתרכוש מגנדן על כ-17.5 מיליון דולר. העסקה מותנית בהשלמת הנפקת GTC פולין עד ה-15 במאי.