מניות ומחירי חומרי גלם ירדו בעולם בתגובה למאמץ הסיני לצנן הכלכלה

ממשלת סין עצרה זמנית כמה הלוואות בנקאיות ופרויקטים, במאמץ להאט את הצמיחה המהירה

המניות, המטבעות והסחורות (קומודיטיס) באסיה ירדו היום, ועימן גם מניות חברות הכרייה באירופה. הרקע לכך: ממשלת סין הורתה לכמה בנקים לחדול ממתן הלוואות למשך כמה ימים, עצרה פרויקט פלדה בהשקעה של 1.3 מיליארד דולר, והטילה הגבלות על כמה פרויקטים נוספים, במאמץ לצנן את הכלכלה הרותחת. כך דיווחו סוכנויות בלומברג ורויטרס.

התמ"ג הסיני התרחב בקצב שנתי מהיר מהמצופה של 9.7% ברבעון הראשון, בעיקר על רקע נסיקה של 43% בהשקעות בנכסים קבועים ברבעון הראשון, שיעור כמעט כפול מהשיעור לפני שנה. הממשלה חוזרת לתכנון מרכזי במאמץ להאיט את צמיחת הכלכלה השישית בגודלה בעולם, ולצנן את האינפלציה לאחר שכמה צעדים מוניטרים לא הצליחו לעשות זאת, על פי כלכלנים בהונג-קונג.

עצירת מתן הלוואות נוספות על ידי בנקים מזכירה את מדיניותו של ראש הממשלה לשעבר, ז'ו רונגז'י, ב-1994, כאשר האינפלציה הגיעה לשיעור שנתי של 24%. גם ראש הממשלה הנוכחי, וון ג'יאבאו, מנסה אמצעים דומים, לאחר שהמחירים לצרכן עלו במארס ב-3% בהשוואה שנתית, על רקע קפיצות של 24% במחיר הפחם ו-35% במחיר הפלדה.

מניות אסיאניות כמו מפיקת הנפט הסינית פטרוצ'יינה, חברת הכרייה האוסטרלית BHP ביליטון וחברת הפלדה פוסקו הקוריאנית, נפלו מחשש לירידה בביקושים של סין. BHP, חברת הכרייה הגדולה בעולם, איבדה הבוקר 3.5% בבורסת סידני. פוסקו, חברת הפלדה הגדולה בקוריאה, איבדה 6%. פטרוצ'יינה, חברת הנפט הגדולה בסין, ירדה ב-4.2%.

ההתרחשויות בסין השפיעו לרעה גם על מניות חברות הכרייה וחומרי הגלם הנסחרות באירופה. מניית ריו טינטו, חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם, ירדה בלונדון הבוקר ב-0.8%. חוזי הנחושת למסירת עתידית ירדו זה היום הרביעי ברציפות, וחוזי הניקל והאלומיניום ירדו ביומיים האחרונים בלונדון.

"מטרת הצעדים שננקטו היא לרסן את ההשקעות", מסר מנהל הוועדה לפיתוח ולרפורמות בממשלת סין באתר האינטרנט הממשלתי. "הכמות הגדלה של הפרויקטים החדשים השנה מאיימת לחולל שורה של בעיות כלכליות וחברתיות". עובד בבנק הפיתוח של שנזן מסר לכתב רויטרס: "קיבלנו הוראה מהמטה שלנו שלא להעניק הלוואות חדשות עד 1 במאי, ללא כל הסבר".

היצע הכסף בסין עלה ב-19.1% בשנה שעד סוף מארס. נראה שהחלטת הממשלה אינה נוגעת לארבעת הבנקים הממשלתיים הגדולים, בהם בנק אוף צ'יינה, בנק המסחר והתעשייה והבנק החקלאי, שדובריהם מסרו שלא קיבלו כל הודעה על מדיניות אשראי חדשה.