רשות השידור מבקשת אישור למכירת מבנה ביה"ח שערי צדק; לוותה 18 מיליון ד' לרכישתו

הרשות תיכננה להעביר לבניין את 21 מתקניה הפזורים בירושלים; חייבת לבנקים 25 מיליון דולר

מנכ"ל רשות השידור, אברהם נתן, פנה ליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ אברהם הירשזון, בדרישה לאפשר לו למכור את מבנה בית החולים שערי צדק בירושלים. הרשות תיכננה להעביר אל המבנה את מתקניה.

לדברי נתן, אם בקשתו לא תאושר, קיים חשש שהבנקים המלווים, דיסקונט והבינלאומי, יממשו את המשכנתא שנתנו לצורך רכישת ושיפוץ המבנה. לטענתו, צעד כזה יחייב את רשות השידור לפנות את משרדיה מהבניין. לדבריו, הרשות חייבת לבנקים 25 מיליון דולר.

לדבריו, קיים חשש שהבנקים יטילו עיקולים על כספי רשות השידור, ובכלל זה על כספי האגרה, צעד שיביא לקריסת הרשות.

מהפנייה עולה, שרשות השידור נטלה מהבנקים אשראי בסך 18 מיליון דולר לצורך רכישת המבנה ושיפוצו בתמורה לשיעבוד המקרקעין.

בהחלטת הממשלה שאישרה את העיסקה, נקבע שרשות השידור לא תהיה רשאית לשעבד לצורך הפרויקט הכנסות הכלולות בתקציבה השוטף, וכי פירעון ההלוואה יתבצע מחיסכון בעלויות וממימוש נכסיה שיתפנו עקב המעבר.

בשלב הראשון הועברה הנהלת הרשות למבנה המשופץ, אך השלב השני, שכלל את מעבר יתר האגפים, הוקפא בסוף שנות ה-90. בעקבות ההקפאה לא פונו יתר המבנים והרשות לא מצליחה לפרוע את ההלוואה.

לדברי נתן, עקב החלטה זו נקלעה רשות השידור למצב בלתי אפשרי, לפיו היא מפרה את ההסכמים עם הבנקים, וחובה תופח.

נתן מדגיש, שמבדיקה כלכלית שנערכה לאחרונה התברר כי הפרויקט, יגיע לאיזון כלכלי רק ב-2026, וכי דרוש מימון ביניים נוסף של 18 מיליון דולר.

נתן גם מתריע על כך, שמאחר וייעוד המבנה הוא לשידורי רדיו, התמורה בעדו צפויה להיות נמוכה, שכן הרוכש יאלץ לפעול לשינוי יעוד.

האוצר מסר בתגובה, כי רשות השידור היא אוטונומית בכל הקשור להחלטות ביחס לקצב ולאופן התקדמות הפרויקט. לטענתו, המשרד לא הקפיא את הפרויקט, או חלקו, וחבל שמנהלי רשות השידור מנסים לגלגל את חוסר יכולתם לקדמו ולנהל את ענייניהם הכספיים השוטפים.