חזית חדשה: קליין מתנגד להצעת האוצר להנפיק אג"ח ממשלתיות בעיקר ל"עושי שוק"

הקבינט החברתי-כלכלי יקיים מחר דיון בהצעה להנהיג מעמד של "עושי שוק" בשוק האג"ח הממשלתיות

חזית חדשה בין האוצר לבנק ישראל. נגיד בנק ישראל, דוד קליין, מתנגד להצעת משרד האוצר להנפיק איגרות חוב ממשלתיות בעיקר ל"עושי שוק", הבנקים הגדולים והבנקים הזרים, וליצור מסחר באג"ח הממשלתיות שיהיה פתוח רק להם.

הקבינט החברתי-כלכלי בראשות שר האוצר, בנימין נתניהו, אמור לקיים מחר (ג`) דיון ראשון בהצעה, על-ידי תיקון החוק, כדי להנהיג מעמד של "עושי שוק" בשוק האג"ח הממשלתיות. בדיון צפויה התנגשות גלויה, כאשר העימות בין הבנק המרכזי לבין האוצר בא על רקע הכישלון למצוא נוסחת פשרה שתספק את שני הצדדים סביב המחלוקת שנוצרה, לאחר שהאוצר ביקש לתת לבנקים מעמד מועדף בעשיית שוק באיגרות חוב ממשלתיות.

קליין מזהיר, כי אם ההצעה תתקבל, "זה יהיה הרס של שוק ההון - ומוטב שההצעה לא תתקבל בכלל. לא שמעתי עד עכשיו את שר האוצר מחויב להצעה, והדבר מעודד אותי".

קליין חושש, כי אם ההצעה תתקבל במתכונתה הנוכחית, הדבר ייצור מונופול של הבנקים הגדולים ברכישת אג"ח ממשלתיות. "אם ההצעה תתקבל במתכונתה הנוכחית, היא תיפגע קשות בשוק האג"ח הממשלתיות, ותסיג לאחור שנים רבות את שוק ההון. ההצעה בוודאי מנוגדת לחלוטין למדיניות הממשלה להקטין את מעורבותה במשק", אמר קליין.

הצעת האוצר להנהיג מעמד של עושי שוק בשוק האג"ח הממשלתיות כוללת בין השאר את הרכיבים הבאים:

מאפשרת להנפיק אג"ח ממשלתיות שלא במכרז.

סוגרת את הגישה לשוק הראשוני, ופותחת אותה לזכיינים מאושרים על-ידי משרד האוצר.

מוציאה את עיקר המסחר בשוק המשני לאג"ח ממשלתיות מהבורסה למסגרת אחרת שתהיה פתוחה רק לזכיינים מאושרים, ובכך תביא להרס השוק המשני, אשר הבורסה השקיעה מאמץ של שנים כדי להפכו לאחד המתקדמים.

נותנת לזכיינים - ורק להם - אפשרות לרכוש ולשאול ממשרד האוצר אג"ח בתנאים לא ידועים. יש בכך מתן עדיפות שאין לה הצדקה.

עלולה להוסיף עוד רובד לפוטנציאל ניגודי העניינים של הבנקים בישראל, משום שהיא נותנת להם מעמד מועדף בשוק האג"ח הממשלתיות.

יצוין, כי חילוקי הדעות בין בנק ישראל לאוצר מנעו במשך שבועות רבים את הבאת הנושא לדיון בממשלה. תחילה ניסה האוצר להביא את הצעת החוק לוועדת השרים לענייני חקיקה, אך לאחר התנגדותו של שר המשפטים, יוסף לפיד, להעלות את הנושא, נאלץ האוצר להביא את ההצעה לוועדת השרים לענייני כלכלה.

לפיד טען, כי מדובר בנושא עקרוני אשר יכול להשפיע לרעה על שוק ההון הישראלי, וכי מוטב שהוועדה המתאימה בממשלה תדון בכך.

דוד קליין. חשש למונופול