נבלם הגידול בקצב הפיטורים במפעלים בצפון הארץ: רק כ- 16% מהמפעלים דיווחו על צמצום כ"א

זאת, לעומת 44% ברבעון הקודם * 14.3% דיווחו על גידול בכוח העבודה ברבעון הנוכחי

בסקר עדכני שנערך על ידי התאחדות התעשיינים צפון, עולה, כי ניכרים בתעשייה סימני צמיחה מעודדים, המצביעים על יציאה הדרגתית מהמיתון שהמשק היה נתון בו תקופה ממושכת. תוצאות הסקר מראות, כי בהשוואה לרבעונים קודמים חל שיפור משמעותי בפרמטרים הכלכליים.

מגמת צמצום כוח האדם נמשכת, אם כי נבלם הגידול בקצב הפיטורים, ורק כ- 16% מהמפעלים בצפון דיווחו על צמצום היקף כוח העבודה, לעומת 44% ברבעון הקודם. 14.3% דיווחו על גידול בכוח העבודה ברבעון הנוכחי. שיפור מסויים חל גם בתחום מוסר התשלומים, וברבעון הראשון של 2004 דיווחו 29% מהמפעלים על ירידה במוסר התשלומים, לעומת 44% ברבעון הקודם.

51% מהמפעלים בצפון מדווחים על גידול במכירות, לעומת 37% בלבד ברבעון הרביעי בשנת 2003. 32.5% מהמפעלים בצפון דיווחו על עלייה בהיקף הרווחיות, 61% דיווחו על עלייה בהיקף הייצור, לעומת 33% בלבד ברבעון הקודם, וכ- 40% דיווחו על עלייה בהיקף היצוא. כמו כן, גם בהשקעות חדשות חל גידול, וכ- 18% מהמפעלים בצפון מדווחים על גידול בהיקף השקעות, לעומת 16% ברבעון הקודם.

אורי יהודאי, יו"ר התאחדות התעשיינים צפון ונשיא פרוטרום תעשיות, אמר כי "לאחר 13 רבעונים רצופים שבהם הלך והחמיר מצב התעשייה בצפון, בעקבות השפעת המיתון העמוק בו היה שרוי המשק, אנו עדים סוף סוף לניצנים של צמיחה, במפעלי הצפון. סימני הצמיחה, שהופיעו במשק כולו, הן מבחינת היקף המכירות והרווחיות, והן מבחינת גיוס כוח אדם, מאפיינים גם את מפעלי הצפון".

להערכתו שיפור בממדיה של בעיית האבטלה, שעודנה חמורה במיוחד באזור הצפון, תורגש רק במחצית השניה של השנה. "אנו תקווה שהמדינה תמשיך לעודד השקעות, לפתח תשתיות ולסייע לתעשייה להחלים מהמצב העגום בו הייתה שרויה תקופה ארוכה", אמר. יהודאי קורא לממשלה להמשיך ולסייע לתעשייה , למרות סימני ההתאוששות במשק.

מפעלי הצפון התייחסו לנושא האקטואלי על סדר היום במדינה - מימוש תוכנית ההתנתקות. כ- 56% מהמפעלים סבורים, כי תוכנית ההתנתקות מהשטחים תסייע לכלכלה הישראלית בכלל ולמפעלם בפרט, וכ- 43%, סבורים כי לא תהיה לתוכנית כל השפעה על המצב הכלכלי במשק.