השר איתם והיועמ"ש מזוז הפשירו את תקציבי משרד הבינוי לרשויות המקומיות

הפשרת התקציבים התאפשרה לאחר הסכמה בין משרד השיכון לבין היועץ המשפטי לממשלה שלפיה יוקם מנגנון פיקוח על העברת התקציבים לרשויות המקומיות

לאחר שבועות ארוכים של הקפאת תקציבי הרשויות המקומיות בידי משרד הבינוי והשיכון, נתן השר אפי איתם "אור ירוק" להמשך הפעילות התקציבית. הפשרת התקציבים התאפשרה לאחר הסכמה בין משרד השיכון לבין היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שלפיה יוקם מנגנון פיקוח על העברת התקציבים.

המנגנון כבר זכה לכינוי "מנגנון אפי", על שמו של השר איתם. תקצוב הפעילות לרשויות כולל כספי פיתוח לתשתיות ומבני בציבור במאות מיליוני שקלים.

מזוז הורה ב-13 באפריל למשרד הבינוי והשיכון להקפיא את ההעברות התקציביות לרשויות המקומיות ביהודה, שומרון ועזה, בגלל היעדר נהלים.

בתגובה הקפיא השר איתם את העברת התקציבים לכל הרשויות המקומיות. בטענה כי נהלי משרדו אינם מבחינים בין חבלי ארץ שונים, וכי אין נהלים מיוחדים לאזורים אלה או אחרים. השר הורה לשנות את נהלי המשרד המתייחסים לביצוע עבודות פיתוח ובנייה באמצעות הרשויות המקומיות, בכל רחבי הארץ.

בשבועות האחרונים התקיימו ישיבות רבות במשרד השיכון ומול היועמ"ש כדי להקים מנגנון פיקוח קפדני על העברת התקציבים. "מנגנון אפי", כאמור, זכה ביום שלישי להסכמת היועץ מזוז.

"אני שמח לבשר לראשי הרשויות המקומיות כי הקפאת התקציבים הגיעה לסיומה ומעתה יפעלו הרשויות המקומיות ע"פ המנגנון החדש", אמר היום השר איתם.

לפי מנגנון זה, יתחייבו ראש הרשות המקומית ומהנדסה כי כל עבודות הבנייה המבוצעות באמצעות תקציב המשרד נעשות כחוק ועל פי היתרים. בנוסף, יערוך המשרד בדיקה מדגמית של הבנייה בשטח.

בתצהיר שעליו יחתמו ראש הרשות המקומית, או מהנדס הרשות, הוא יצהיר כי כל העבודות בפרויקט בוצעו על פי תכנית מתאר או תכנית מפורטת (תב"ע) ועל פי היתרי בניה תקפים, הכול על פי דרישת הדין. בנוסף יאשר ראש הרשות כי הכספים שיתקבלו ממשרד הבינוי והשיכון בגין הזמנת העבודה הנזכרת ישמשו לפרויקט המדובר בלבד