גם המסורתי יגדל; רמי רחימי: הצמיחה בשנה הבאה יכולה להגיע גם ל-7%

מנכ"ל רמקו, הוא אדם אופטימי, שבטוח כי הצמיחה הממשמשת ובאה תתבטא לא רק בתחום ההיי-טק אלא גם בתעשיות המסורתיות

רמי רחימי, מנכ"ל רמקו, המנהלת תיקי השקעות וקרנות נאמנות, אופטימי מאוד. הוא צופה צמיחה מואצת במשק בשנים הבאות, ובמקביל המשך המגמה החיובית בבורסה המקומית.

על רקע זה הוא מתכנן להשיק קרן נאמנות חדשה, שתשקיע בחברות שעיקר פעילותן ומכירותיהן בארץ. "אנחנו חושבים, שהצמיחה בשנה הבאה יכולה להגיע גם ל-7% ואפילו ל-8%", הוא אומר. למרות שאולי זה נשמע קצת הזוי, כדאי לזכור שרחימי נמנה על הבודדים, שהעריכו כבר לפני חצי שנה ושנה שהמשק יצמח השנה בשיעור חד. ועכשיו כמעט כולם תמימי דעים שאכן כך יהיה.

"אמרנו בעבר, שהצמיחה בתוצר תעמוד על 4.5%-4%, ואנחנו עדיין חושבים כך", הוא אומר. "אנחנו סבורים, שהמשק יצמח בשנים הקרובות לא רק בזכות ההיי-טק. הפעם זה יגיע גם לתעשיות המסורתיות, ולכן אני חושב שהצמיחה בשנה הבאה תהיה גבוהה".

תחילת דרכה של רמקו הייתה בשנת 1987, "לאחר שעבדתי בבנק לאומי במשך 14 שנים", מספר רחימי. "עבדתי בסניף המרכזי בתל אביב, ובחמש השנים האחרונות ניהלתי שם את מחלקת ניירות ערך".

לדברי רחימי, "תחת רמקו יש כיום שתי פעילויות שבשליטתי: ניהול תיקים וניהול קרנות נאמנות. בניהול תיקים יש לנו 422 לקוחות, ובסה"כ אנחנו מנהלים כ-680 מיליון שקל. רוב הכסף מושקע באפיקים הסולידיים. בקרנות נאמנות אנחנו מנהלים ארבע קרנות בסכום של כ-320 מיליון שקל. רוב הכסף בקרנות הוא כסף חיצוני. לא מדובר בכסף שמגיע מניהול תיקי ההשקעות".

ארבע קרנות

ברמקו יש חמישה מנהלי השקעות, אחד מהם משמש גם כאנליסט, ובנוסף יש שלושה אנליסטים נוספים. "לכל אנליסט יש יחודיות בתחום שלו", מסביר רחימי, "וזה אחד היתרונות הגדולים שלנו. יש לנו אנליסט בכיר, שמתמחה באנליזות של חברות בינוניות וקטנות. הוא עושה את זה כבר 11 שנה, בהצלחה. אנליסט נוסף מסקר חברות, שנסחרות בעיקר במדד ת"א 100. אנליסט אחר הוא מהנדס אלקטרוניקה, המתמחה בחברות טכנולוגיה בארץ ובעיקר בחו"ל, והאנליסט הרביעי מתמחה באגרות חוב להמרה ואגרות חוב קונצרניות. הצוות המקצועי שלנו כולל את מנהלי ההשקעות ואת האנליסטים, וזה מה שנותן לנו את ההצלחה של השנים האחרונות".

הצלחת רמקו מתבטאת בתשואות הגבוהות של הקרנות שלה לאורך זמן. "אם לוקחים, למשל, את הקרן הגמישה שלנו, רואים שמשך שבע שנים ברציפות היא לא ירדה, ולו פעם אחת. היא ממוקמת במקום הראשון מבין הקרנות הגמישות בשלוש השנים האחרונות. זה נובע גם ממקצועיותו של הצוות וגם מדרך קבלת ההחלטות. מה שמאפיין את רמקו, היא העובדה שאנחנו מקבלים החלטות בצורה דמוקרטית.

הצלחה רצופה

"היו מצבים, שהצוות האנליטי המליץ על משהו, אבל ההמלצה נדחתה לאחר הצבעה. היו גם מצבים, שבהם אני הצעתי משהו ביחד עם האנליסטים, וזה לא התקבל. לכל אחד יש קול זהה, ובסך הכל מדובר בתשעה אנשים. אנחנו מקפידים לקיים סיעור מוחות לפני כל הצבעה, ורק אז מקיימים את ההצבעה, כדי לקבל החלטות".

כך, למשל, בתחילת 2003 הצביעו הכל בעד הגדלת הרכיב המנייתי. "בקרן המנייתית שלנו היו בעצם 2,005 מניות".

* כמה יש היום?

"היום אנחנו בחשיפה של %100".

* אין חשש מירידה. אחרי הכל הבורסה שוברת שיאים?

"קיים פחד טבעי, שיקרה משהו שלא בשליטתנו. אבל אנחנו מאמינים, שהמגמה החיובית תימשך".

בהקשר זה נזכר רחימי בדוגמה אחרת להחלטה חשובה שהתקבלה בפורום המצביע בשנת 2000, "כחודשיים לפני המפולת היינו עם חשיפה של %0 למניות, וביצענו שורטים על מניות בארה"ב בהיקף המותר לנו".

ההחלטות ברמקו מתקבלות מהר, ולערכת רחימי, זו סיבה נוספת לכך שהקרנות של רמקו מדורגות במקומות הראשונים בשנים האחרונות, כאשר קרן הנדל"ן שלהם מדורגת ראשונה מתחילת השנה, מבין כל הקרנות בשוק, עם תשואה של %30.

"במהלך החודשים ספטמבר אוקטובר אנחנו מכינים תוכנית לשנה הבאה", מסביר רחימי את שיטת העבודה של רמקו. "בעצם, אנחנו בונים את ההערכות שלנו לשנה כולה. בפעם הקודמת הערכנו את הצמיחה במשק בשיעור של %4.5-%4. הערכנו, שהאוצר יעמוד ביעד הגרעון של %4, שהריבית תהיה ברמה של כ-%4 והאינפלציה בשיעור של כ-%2.5.

"מעבר לכך, ציפינו לשער דולר של 4.6 שקל עד 4.7 שקל בחודש יוני, לקראת הבחירות בארה"ב, והערכנו שתהיה שם העלאת ריבית. אבל טעינו. הדולר ירד ל-4.3 שקלים והתכנסו באופן מיידי, והגדלנו את הרכיב הדולרי בקרן אגרות החוב שלנו. כיום, %40 מהכסף המנוהל בקרן צמוד לדולר. זה מעיד על הדינמיות שלנו. אנחנו זזים תוך כדי תנועה ולא מקובעים על גישה אחת, מבלי להביט לצדדים.

"במקביל להערכות על המשק, אנחנו גם עוברים על הדוחות של החברות הישראליות שנסחרות כאן ואלו שנסחרות בוול-סטריט. מדובר ב-650 חברות, ואנחנו עושים את זה בכל רבעון. התוצאות עד עכשיו מאשרות את ההערכות האופטימיות שלנו. התוצאות הכספיות חיוביות, ואנחנו חושבים שהשווקים בארץ יספקו תשואה עודפת על השווקים בחו"ל".

פוטנציאל או סחירות

בכל אחת מארבע הקרנות, שמנהלת רמקו, מנוהלים כ-80 מיליון שקל. לדברי רחימי, הקרן חמישית נמצאת בדרך. "הקרן הוותיקה ביותר היא הקרן הגמישה. הפרמטר העיקרי להשקעה בה הוא סחירות. קרן זו אינה מיועדת לציבור הרחב אלא לסוג מסוים של לקוחות, שרוצה להיות בשוק באופן מלא כשיש שוק, ולהיות בחוץ כשאין שוק. זו הסיבה לכך שבקרן הזו אין שיעור הוספה. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה, שהמשקיעים שם נמצאים לטווח ארוך. דמי הניהול של הקרן מסתכמים ב-%3.4 לשנה.

"יש לנו קרן מנייתית, 'רמקו מניות', שמשקיעה על סמך שני קריטריונים: פוטנציאל לעומת סחירות. הפרמטר העיקרי הוא פוטנציאל. אנחנו מאתרים חברות בעלות פוטנציאל עם תזרים, ורוכשים אותן. כ-%60 מהמניות בקרן הן לא מה-100 הגדולות, ושם לדעתנו נמצא הפוטנציאל".

* בכמה הגדלתם את רכיב המניות הבינוניות והקטנות על חשבון הכבדות?

"תמיד היינו במניות קטנות, אבל היינו בערך של %30. עכשיו אנחנו כ-%60, וזה יהיה המקסימום שנהיה בו במניות שאינן בין ה-100 הגדולות. מכל מקום, רמקו מניות מובילה את הסקטור שלה. היא עשתה מתחילת השנה %20 ובשנה שעברה כ-%74 אחרי מס.

"קרן נוספת שלנו היא רמקו אג"ח. זאת קרן גמישה, שמשקיעה באגרות חוב, והדינמיות שם משמעותית מאוד. מעבר לכל אלו אנחנו מתכוונים להשיק קרן, שתשקיע בחברות אשר עיקר פעילותן ומכירותיהן נמצא בארץ. אנחנו מאמינים בתעשייה המסורתית".