צה"ל מתחיל היום בבנית גדר "טיפשה" לאורך פרוזדור כיסופים באורך כולל של כ-7 קילומטרים

במקביל הורה מופז להתחיל בבדיקות ובהכנות להקמת גדר מערכת התראתית סביב ציר כיסופים

צה"ל מתחיל היום בבנית גדר לאורך פרוזדור כיסופים באורך כולל של כ-7 קילומטרים. כך מסרו גורמים ביטחוניים ברצועת עזה. המדובר בגדר המכונה "גדר עוגן", שאיננה גדר התראתית המוכרת ממרחב התפר, ובסמכות צה"ל להחליט בעצמו על בנייתה.

גם קודם לכן הניח צה"ל גדרות כאלה במוקדים מאויימים לאורך צירי הצנועה, אבל במוקד הפיגוע, בו נהרגו בתחילת השבוע בנות משפחת חטואל לא היתה גדר.

במקביל הורה היום שר הביטחון, שאול מופז, לסגן הרמטכ"ל, אלוף גבי אשכנזי ולאלוף פיקוד דרום, דן הראל, להתחיל בבדיקות ובהכנות להקמת גדר מערכת התראתית סביב ציר כיסופים.

מופז, שביקר אתמול במקום הפיגוע ברצועת עזה, אמר כי מערכת הביטחון שוקלת להקים גדר חדשה סביב צירי התנועה ברצועת עזה המשמשים את המתנחלים הישראלים. "סוגיית הגדר עלתה לדיון, והדבר נשקל", אמר מופז.

"נעשה כל מה שנדרש לטובת ביטחון האזרחים, והאפשרות של גדר קיימת", אמר מופז. מדבריו של שר הביטחון לא ברור עד כמה קרוב ההחלטה על הקמת גדר כזו, אולם בימים בהם ארצות הברית והקורטט לוחצים על ישראל לשוב לתכנית ההתנתקות, עשויה תכנית כזאת לגרום להתנגדות עזה.

במקביל, ממשיך מופז לקדם תכנית מדינית אחרת, מעיין התנתקות מודולארית, שפרטיה עדיין לא גובשו. "היה משאל בליכוד וצריך לכבד את תוצאותיו, אבל חשוב שתהיה למדינת ישראל תכנית", אמר מופז. "איננו יכולים להשאיר מצב של וואקום שישאב לתוכו תכניות אחרות, פחות טובות לישראל. עוד השבוע נתחיל לעסוק בתכנית אחרת, מתוך רצון ליזום, כי אין לנו פרטנר. מנגד, צריך שהתכנית תעלה בקנה אחד עם רחשי הלב של הציבור".

מופז הגיע אתמול (ד') בשעות הבוקר למקום הפיגוע בכביש כיסופים, וקיבל סקירה על תחקיר הפיגוע מפי מפקד כוחות צה"ל ברצועה, תא"ל שמואל זכאי.

המתנחלים ברצועת עזה דורשים מזה זמן להקים גדר סביב הצירים, מאחר והכביש בין גוש קטיף לשטח ישראל והכביש בין נצרים לישראל חשופים לתנועה של פלשתינים, ולפיכך גם לפיגועים. עמדתו של מופז בנושא, שהוצגה סביב שאלת המשך בניית גדר ההגנה סביב נצרים, היא כי כל עוד יש התיישבות ישראלית ברצועה, צריך להגן עליה, כולל באמצעות הקמת תשתית.

מאידך, בניית גדר הגנה התראתית באורך הנדרש סביב ציר כיסופים עשוייה להימשך קרוב לשנה, ועד לכישלון המשאל בליכוד נראה היה כי בתוך שנה תהליך פירוק היישובים ברצועת עזה יהיה בעיצומו.

גם לאחר כשלון תכנית ההתנתקות נראה כי הקהיליה הבינלאומית לא תקבל בהבנה בניה של גדר מערכת חדשה ברצועת עזה, כך שכלל לא ברור האם אכן מתכוונת מערכת הביטחון להקים את הגדר המדוברת.

סוגייה אחרת שעלתה במהלך ביקורו של מופז ברצועה היא תפקוד כוחות צה"ל המגנים אל ציר כיסופים במהלך הארוע. בסקירה שערך למופז, אמר תא"ל זכאי כי ארוע הירי בו נהרגו בנות משפחת חטואל נמשך כ-5 דקות וחצי. המחבלים זוהו על ידי הכוחות כאשר הגיעו אל הכביש, לפני שפתחו באש אל המכוניות הישראליות. כוחות מגדוד רותם של חטיבת גבעתי, בהם גם צלפים וקלעים, החלו לירות לעבר המחבלים, אך לא פגעו בהם, כנראה במשך דקות אחדות. בזמן זה הספיקו 2 המחבלים לירות ולפגוע ב-3 מכוניות בשתי המכוניות הראשונות נפגעו שני חיילים ואזרח, והמכונית השלישית היא מכוניתה של טלי חטואל.

על פי התחקיר, נפגעה מכוניתה של חטואל על יד "גשר מור", ונסעה כמה מאות מטרים מזרחה עד שאיבדה שליטה ונעצרה. המחבלים הסתערו בריצה על המכונית וגם בזמן הריצה לא נפגעו מן הירי של חיילי צה"ל. בסופו של דבר פגעו צלפים באחד המחבלים, לאחר ש-5 הנוסעות במכונית כבר נהרגו. מופז התעניין בטווחים בין עמדות צה"ל למחבלים וזכאי ענה כי הירי התבצע ממרחק של כ-350 700 מטרים (טווח בינוני לצלפים וטווח גדול לקלעים שאיישו באותה עת את מרבית העמדות באיזור הפיגוע). המחבל השני נורה במקום סמוך, על ידי 3 כוחות סיור, שהגיעו למקום.