התקפלות אמריקנית? בתום מסיבת עיתונאים עם עבדאללה, בוש אינו מזכיר את התחייבויותיו לשרון

הנשיא אמר שטענת הפלשתינים לזכות השיבה ודרישת ישראל לחזקה על גושי התנחלויות יוכרעו במו"מ בין הצדדים; הוסיף: "נרחיב המו"מ עם הפלשתינים"

הנשיא ג'ורג' בוש אמר הלילה, כתום פגישתו עם עבדאללה מלך ירדן בבית הלבן, כי ישלח מכתב הבהרה לראש הממשלה הפלשתיני, אחמד קריע, ובו יבהיר את עמדותיו בסוגיות הסכסוך הישראלי פלשתיני.

בוש אמר, כי טענת הפלשתינים לזכות השיבה ודרישת ישראל לחזקה על גושי התנחלויות יוכרעו במו"מ בין הצדדים, שיערך על רקע החלטות או"ם שדנות בשתי הסוגיות.

בוש לא הזכיר את מחויבויותיו לישראל בשני נושאים אלה, שפורטו במכתבו לראה"מ אריאל שרון, ב-14 ביוני, כחלק מ"עסקת חבילה" על יזמת ההתנתקות של שרון.

כזכור, שלל בוש במכתבו את טענת זכות השיבה ואמר כי הפליטים הפלשתינים יוכלו לחזור למדינה פלשתינית, שתחיה בשלום לצידה של ישראל. הוא אף ציין במכתב, שמו"מ על עתיד השטחים צריך להביא בחשבון את המציאויות בשטח, כלומר הגושים העירוניים של ההתנחלויות.

הנשיא אמר, כי ארה"ב לא תקבע מראש את תוצאות המו"מ בין ישראל לפלשתינים וכי יציין זאת במכתבו לקריע. "אנו נרחיב את הדו-שיח בין ארה"ב לפלשתינים", אמר בוש.

הוא אמר עוד, כצפוי, כי מפת הדרכים הי הדרך היחידה להשגת הסדר במזה"ת.

המלך עבדאללה אמר, כי המחלוקות בין ישראל והפלשתינים יוכרעו רק במו"מ בין שני הצדדים, אך בסופו של דבר על ישראל לסגת לגובלות 1967.

לפני פגישתו עם בוש, נועד עבדאללה עם שר החוץ, קולין פאואל. כתום פגישה זו אמר פאואל, כי הוא מאמין ששרון יצליח להוציא אל הפועל את תכנית ההתנתקות.

גורמים ישראליים מציינים, שדברי בוש אינם עומדים בסתירה לדבריו במכתב לשרון וכי התבטאויותיו הלילה הן מאמץ להלך על חבל דק מעל התהום שמפרידה בין ישראל לפלשתינים. גורמים אלה מציינים שעל הבית הלבן הופעל לחץ ערבי חזק מאוד.

יש הערכה, שנחישות ההחלטה של הנשיא נחלשה מעט לאור פרשת ההתעללויות בעצירים העיראקיים. הבית הלבן מוצא עתה עצמו בעמדת מגננה נוכח הזעם בעולם הערבי בעקבות חשיפת ההתעללויות.