חשש בתעשיות הביטחוניות מביטול עסקאות עם טורקיה במיליארדי דולרים

הממשלה הטורקית הודיעה על ביטול פרויקטים ב-11 מיליארד ד', במטרה להגביר הייצור המקומי

גורמים בתעשיות הביטחוניות חוששים מפני דחיות וביטולים של עסקאות ביטחוניות עם טורקיה. זאת, לאחר שממשלת טורקיה פרסמה הודעה על ביטול כמה פרויקטים עתידיים, בהיקף כולל של 11 מיליארד דולר.

על-פי ידיעה שפורסמה ביום ו' בסוכנות הידיעות הטורקית אנטוליה, ההחלטה התקבלה בדיון בו השתתפו ראש ממשלת טורקיה, טייפ ארדואן, והרמטכ"ל הטורקי חילמי אוזקוק. זאת, במטרה להגביר את מעורבות התעשייה המקומית בייצור הביטחוני לצבא הטורקי. בהודעה שפורסמה לאחר הדיון נאמר, כי במקום הפרויקטים שבוטלו ייזום צבא טורקיה פרויקטים חדשים.

לדברי גורמים בכירים בתעשיות הביטחוניות בישראל, החלטה זאת עלולה לדחות או אף לבטל כמה פרויקטים עליהם מנוהלים בימים אלה מגעים בין הצדדים.

הפרויקט הגדול ביותר המתנהל בימים אלה בין תעשייה ביטחונית ישראלית לצבא הטורקי הוא פרויקט השבחת מאות טנקים מסוג M-60 בתעש. הטנקים האמריקנים המיושנים יצוידו במערכות מיגון בקרת אש ואלקטרוניקה חדשות, המקבילות למערכות טנק המרכבה. היקף הפרויקט 700 מיליון דולר. אלביט מערכות משתתפת בפרויקט כקבלן משנה, בהיקף של 250 מיליון דולר.

פרויקט נוסף הנמצא במו"מ ועליו מרחפת סכנת ביטול הוא רכש מטוסים ללא טייס, בהיקף של 600 מיליון דולר. במכרז זה מתמודדות התעשייה האווירית ואלביט במשותף.

בפרויקט אחר לרכש 145 מסוקי קרב בהיקף של 5 מיליארד דולר זכתה חברת בל האמריקנית, עם מסוק הבל קינג-קוברה. אולם, פרויקט זה נתקל בקשיים, כיוון שהקונגרס האמריקני אינו מוכן להעביר לטורקיה טכנולוגיות צבאיות שונות ונתחים מן הייצור.

המועמדת השנייה בפרויקט זה היא התעשייה האווירית, שהציעה לטורקים גירסה מושבחת של המסוק הרוסי קמוב. ההערכה היא, כי אם עיסקת הקוברה תיכשל, תעלה שוב ההצעה הישראלית-רוסית על סדר היום, אולם כעת, כאמור, נראה כי פרויקט זה בוטל.

הטורקים הודיעו, כי ביטלו גם תוכנית להצטייד ב-1,000 טנקי מערכה בהיקף של 5 מיליארד דולר. גם בפרויקט זה היתה תעש אחת המועמדות הבולטות לצד ג'נרל דיינמיקס, שהציעה את טנק ה-2M1A אייברמס.

עיסקה ישראלית אחרת שתגיע ככל הנראה לסיומה בכל מקרה היא עסקת השבחת מטוסי הקרב מדגם 4F פנטום ו-5F טייגר שמבצעת התעשייה האווירית. שני הפרויקטים, בהיקף של 800 מיליון דולר במשותף, כבר עומדים לקראת סיום, והטורקים העבירו לתעשייה האווירית את מרבית הכסף עבור ההשבחות.

"אנחנו לא בפאניקה, אבל אפשר בהחלט לומר שאנחנו דרוכים מאוד", אמר גורם בכיר בתעשיות הביטחוניות בישראל. גורם אחר העריך, כי "הטורקים מושקעים מאוד בפרויקטים האלה, שחלקם מספקים מקומות עבודה רבים, ובנוסף הם נהנים מרכש גומלין בהיקפים גדולים, כך שלא במהרה ניתן יהיה לבטל ולעצור פרויקטים".

טורקיה היא אחת מחמש מדינות המקיימות קשרים אסטרטגיים עם ישראל, לצד ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה. מלבד העסקאות הביטחוניות מקיימים שני הצבאות גם אימונים משותפים רבים, ביניהם אימונים ימיים ואוויריים.

גורמים ביטחוניים בישראל העריכו, כי מקור ההחלטה על הפסקת הפרויקטים הוא בחילוקי דעות בין המימשל לבין הצבא, הנהנה בטורקיה מעוצמה רבה ונחשב לשומר החותם של הדמוקרטיה הטורקית. הגורמים העריכו, כי בסופו של דבר יגבר האינטרס הביטחוני על הוויכוחים בתוך המדינה, וכי הפרויקטים המשותפים עם ישראל ימשיכו להתנהל.

אלביט מערכות מסרה בתגובה, כי "לאחר בדיקה עם משרד הביטחון, שיתוף הפעולה בין המדינות טוב ויציב, ואין כל שינוי בפעילות אלביט מערכות בטורקיה". משרד הביטחון מסר, כי "שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל וטורקיה טוב ויציב". התעשייה האווירית ותעש לא הגיבו לידיעה.