הבורסה משיקה את מערכת "רצף-מוסדיים"

נתוני המסחר ב"רצף-מוסדיים" יופצו במערכות המידע הבורסאי באופן דומה לנתוני המסחר ביתר ניירות הערך הנסחרים בבורסה ופרטי התשלום הקרוב של כל מנפיק למחזיקים יופיעו באתר הדיווחים של הבורסה (מאיה)

הבורסה השיקה היום (ג') מערכת חדשה למסחר באיגרות חוב המונפקות למשקיעים מוסדיים. ההשקה צוינה בכנס למשקיעים מוסדיים, שנערך במרכז המבקרים של הבורסה, בשיתוף עם משרד האוצר. מערכת "רצף-מוסדיים" תאפשר למשקיעים לסחור באיגרות חוב אלה, ביעילות ובעלות נמוכה, באמצעות מערכת המסחר הממוחשבת של הבורסה ("רצף").

חברת "נתיבים" שהנפיקה לאחרונה איגרות חוב למשקיעים מוסדיים בשווי 61 מיליון דולר היא החברה השנייה הרושמת את איגרות החוב שלה למסחר הבין-מוסדי. בעקבותיה רשמה גם חברת ממ"ן את האג"ח שהנפיקה בשווי של 100 מיליון שקל למסחר ב"רצף-מוסדיים". נתיבים וממ"ן מצטרפות לחברת הביטוח "מנורה", שגייסה כ-250 מיליון שקל בהנפקת כתבי התחייבות נדחים למשקיעים מוסדיים בתחילת החודש, והייתה המנפיקה הראשונה שהצטרפה למערכת "רצף-מוסדיים".

אייל בן שלוש, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, שפתח את יום המסחר בבורסה, אמר כי הזירה החדשה תאפשר למשקיעים המוסדיים להעצים את כוחם, ולהגביר את משטר השוק התחרותי על שוק ההון. בנוסף הבהיר בן שלוש כי עד לסוף השנה ישוערכו איגרות החוב, שייסחרו ב"רצף-מוסדיים", לפי שיטת הערך המתואם, אשר תקל על הגופים המוסדיים לסחור במערכת.

ניסים כהן, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, הדגיש כי בראשית השנה הקרובה צפוי שיערוך הנכסים בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל לעבור לבסיס יומי, במקום השיערוך שמבוצע כיום בכל סוף חודש.

רובי גולדנברג, מנהל יחידת שיטות מסחר בבורסה, אמר כי הרישום למסחר של איגרות החוב האלה ב"רצף-מוסדיים" אינו כרוך במילוי חובות רגולטוריות כלשהן על ידי המנפיקים. הרישום למסחר יאפשר למשקיעים המוסדיים שלא זכו בהנפקה או שלא השתתפו בה לרכוש את איגרות החוב של המנפיקים במהלך המסחר. גולדנברג הוסיף כי הרישום למסחר יסייע לביסוס הקשרים של המנפיקים עם המשקיעים המוסדיים. הוא העריך כי חברות נוספות ירשמו בקרוב את איגרות החוב שלהם למסחר ב"רצף-מוסדיים".

המסחר יתבצע בשיטה דומה למסחר באיגרות חוב שהונפקו לציבור (שיטת "רצף"), אך ישתתפו בו רק משקיעים מוסדיים. השקת "רצף-מוסדיים" היא יישום של המלצת "ועדת בכר", לגבי הצורך בהקמת מערכת מסחר שתאפשר לגופים המוסדיים לסחור באיגרות חוב בינם לבין עצמם, בדומה לארה"ב.

המשקיעים המוסדיים ייהנו מכל יתרונות המסחר הממוחשב ב"רצף": ביצוע עסקאות בזמן אמת וסליקה אוטומטית במסלקת הבורסה, אנונימיות, עמלות מסחר נמוכות, אמינות גבוהה של המערכת ועוד.

נתוני המסחר ב"רצף-מוסדיים" יופצו במערכות המידע הבורסאי באופן דומה לנתוני המסחר ביתר ניירות הערך הנסחרים בבורסה ופרטי התשלום הקרוב של כל מנפיק למחזיקים יופיעו באתר הדיווחים של הבורסה (מאיה).