הסיוט של לבייב

לבנק לאומי יש שתי אופציות למכירת אחזקותיו באפריקה ללבייב * הצמדת מחיר המימוש לדולר העלתה את שוויין לכ-100 מ' ד', מחיר יקר למי שעסקיו ספגו, על פי ההערכות, מכה כואבת ברוסיה

לב לבייב שב בחודשים האחרונים לככב בכותרות המדורים הכלכליים שלא בטובתו. לבייב, שהפתיע את המגזר העסקי בשלהי 96' כשרכש את השליטה בחברת ההשקעות אפריקה ישראל, מסתמן כקורבן מקומי עיקרי של הזעזועים במערכת הפיננסית העולמית.

לבייב התפרסם כאחד המשקיעים הזרים הגדולים ברוסיה של השנים האחרונות. את הונו עשה, על פי ההערכות, מעסקים של כריית מחצבים, בעיקר יהלומים וזהב, בחבר המדינות ובחבלי ארץ נידחים אחרים ברחבי תבל. בישראל היה שותף ביצואנית היהלומים המובילה LID.

התמוטטות הכלכלה הרוסית בחודשים האחרונים גרמה, על פי ההערכות, לפגיעה קשה בעושרו של לבייב. בשלהי אוגוסט, כשפירסמה אפריקה ישראל את תוצאותיה לרבעון השני, התברר כי השקעה אומללה אליה הכניס אותה בעל השליטה - רכישת %20 מחברת הברוקרים הרוסית סנטראינווסט תמורת 9.5 מיליון דולר - גרמה לה לנזק כבד.

ההשקעה בסנטראינווסט נועדה לשלב את אפריקה ישראל בטריטוריה מוכרת היטב ללבייב, שוק ההון הרוסי שנסק בשנים קודמות ויצר הרבה מתעשרים חדשים. אלא שההשקעה בוצעה ממש בימים בהם ביצעה הבורסה הרוסית פניית פרסה חדה. סנטראינווסט ספגה הפסדי נוסטרו כבדים, ואפריקה ישראל הפרישה את חלקה בהפסד של חודשיים, התקופה שחלפה מאז בוצעה ההשקעה ועד תום הרבעון - 6.1 מיליון שקל.

מאז המשיך מצבו של שוק ההון הרוסי להידרדר, ואם לא יקרה דבר בלתי צפוי, צפויה מחיקה של יתרת ההשקעה בסנטראינווסט, בסכום של מעל 30 מיליון שקל, בדו"חות הרבעון השלישי של אפריקה ישראל.

על המכה שקיבל לבייב בעסקיו הפרטיים, קשה לשאוב אינפורמציה מדויקת. החברה הבהירה לאחרונה כי במסגרת שיתוף הפעולה עם סנטראינווסט, השקיע לבייב מכספו הפרטי 23 מיליון דולר בשוק ההון הרוסי, השקעה שגורלה, קרוב לוודאי, לא שפר לעומת זו של אפריקה ישראל.

ללבייב, כאמור, יש עסקים נוספים בחבר המדינות, לגביהם לא קיימת כל אינפורמציה. סביר להניח שהמשבר החמור לא פסח גם עליהם, אפשר שאף ערער את יסודות עושרו. רמז בודד ללחץ כספי בו הוא נתון ניתן לפני כחודש וחצי, עת העדיף לבייב "לחתוך" הפסד ומכר את השקעתו הוותיקה בחברת יואל תמורת 27 מיליון שקל, 20 מיליון שקל פחות מהמחיר בו רכש את המניות.

המשבר הכלכלי ברוסיה לא היה המהלומה היחידה שניחתה על לבייב לאחרונה. הפיחות המזורז בשקל והמפולת בבורסה של תל-אביב, הפכו עבורו את עסקת אפריקה ישראל ליקרה הרבה יותר מכפי שנראה היה לו לפני שנתיים.

בינואר 97' רכש לבייב את מניותיהם של בנק לאומי, איתן ורטהיימר ומוטי זיסר באפריקה ישראל (%53 בהצבעה, %47 בהון) תמורת כ-190 מיליון דולר. הרכישה בוצעה לפי שווי חברה של 400 מיליון דולר לאפריקה ישראל. מאז התייקר הדולר ב-%30, בעיקר בשל הפיחות המזורז בחודש האחרון. שווי מניות אפריקה ישראל בבורסה, במונחים דולריים, צנח ב-%50.

אם, כפי שרווחות ההערכות, מימן לבייב את רוב הרכישה בהלוואה דולרית שקיבל מבנק הפועלים, הרי שזו התייקרה עבורו בסכום של עד 50 מיליון דולר. שווי אחזקותיו באפריקה ישראל הצטמק לעומת זאת בכ-100 מיליון דולר. משילוב הנתונים, גלום כיום הפסד של 150-100 מיליון דולר "על הנייר" בעסקת אפריקה ישראל.

וזה עוד לא הכול. על פי הסכם רכישת השליטה באפריקה ישראל, נתן לבייב לבנק לאומי (המחזיק עדיין %25 ממניות ההצבעה באפריקה ישראל ו-%21 ממניות ההון) שתי אופציות PUT. את הראשונה יוכל הבנק לממש החל בנובמבר 98', שנתיים לאחר שנחתם ההסכם בין הצדדים. את השנייה יוכל הבנק לממש החל בינואר 99' - שנתיים לאחר שההסכם נכנס לתוקפו.

על פי האופציה הראשונה, שתוקפה עד סוף 99', יכול הבנק לחייב את לבייב לרכוש ממנו מניות אפריקה ישראל באופן בו תרד אחזקתו ל-%20 במניות החברה, כנדרש בחוק הבנקאות. מחיר מימוש האופציה, המשקפת שווי חברה של 400 מיליון דולר לאפריקה ישראל, נקבע על 57 מיליון שקל צמוד למדד ונושא ריבית שנתית של %6.

מימוש אופציה כזו נראה כמשימה אפשרית ללבייב. מימון האופציה השנייה, שמאפשרת לבנק לאומי למכור את כל אחזקותיו באפריקה, עשוי להתברר עבורו כבעייתי הרבה יותר. הפעם מועד המימוש הוא לתקופה של שנה וחצי, עד סוף יוני 2000, אך הסכום הנדרש גבוה הרבה יותר - עד 80 מיליון דולר.

תנאי האופציה קובעים כי אם בנק לאומי יחליט לממשה ולמכור ללבייב %20 מניות אפריקה ישראל שייוותרו בידו לאחר מימוש האופציה הראשונה, הרי שעסקה זו תתבסס על שווי חברה של 340 מיליון דולר, צמוד לדולר ונושא ריבית ליבור.

הצמדת האופציה לדולר נראתה אולי בזמנו כעסק משתלם, אך הפיחות הדוהר של השקל בשבועות האחרונים הפך אותה למקח טעות. כפי שזה נראה כעת, יעלה מחיר המימוש כך שישקף גם הוא שווי של 400 מיליון דולר לאפריקה ישראל, החסם העליון למחיר המימוש.

לפני כשנה, בעיצומו של משבר הקניון ברמת-אביב, הציע לבייב לראשי בנק לאומי להקדים את מועד מימוש האופציות ולרכוש מידיהם את מניות אפריקה ישראל. ראשי בנק לאומי, המנכ"ל גליה מאור ויו"ר הדירקטוריון איתן רף, בחרו להביע בו אמון. יכול להיות שהיום מצטערים שם על כך.

ככל הידוע היחסים בין לבייב לראשי הבנק טובים והוא יכול להרגיש רגוע בקשר לאפשרות לפיה יקדים הבנק ויממש את האופציות ולא ימתין, כמקובל, עד היום האחרון. אחרת, עליו להקדים ולהשיג 100 מיליון דולר, מה שנראה כעניין לא פשוט עבורו בימים אלו.

מבנק לאומי נמסר כי בבנק לא התקיימו בינתיים כל דיונים בנושא מימוש אופציות ה-PUT שמחזיק הבנק