יתכן שוויתור על שכר לא יעזור ליהודה אוריאלי

דמי הניהול שמושך אוריאלי הופחתו מ-101 ל-12.5 אלף שקל בחודש * חברת הבנייה של אוריאלי מנהלת מגעים להסדר פריסת חובות בבנקים * הגרעון בהון העצמי של החברה - 12.1 מיליון שקל

מחריפים הקשיים בחברת הייזום שמחה אוריאלי , שסיימה את הרבעון הראשון של השנה בהפסד של 1.5 מיליון שקל, לאחר הפסד עצום של 29.2 מיליון שקל אשתקד. לחברה, בשליטת יהודה אריאלי, גרעון של 12.1 מיליון שקל בהון העצמי והיקף ההתחייבויות השוטפות שלה לבנקים עומד על כ-20 מיליון שקל.

הנהלת אוריאלי מתייחסת לסוגיית המשך קיומה של החברה. להערכתה, הפעולות הננקטות על ידה יאפשרו לחברה להמשיך את פעילותה העסקית באופן סדיר, וכן יתאפשר לה תזרים מזומנים לצורך עמידה בהתחייבויותיה. הדירקטוריון סבור, כי הצעדים הנ"ל יאפשרו לחברה להמשיך ולפעול כ"עסק חי".

הערכה זו מתבססת על הפעולות הבאות שנוקטת החברה: מו"מ עם הבנקים לקידומו של הסדר פריסת חובות החברה לזמן ארוך; צעדי התייעלות בכוח אדם שכללו פיטורי עובדים והפסקת עבודתו של סמנכ"ל החברה, הוזלת עלויות ביצוע בידי קבלני משנה, תמחור שונה של עבודות ביצוע וכו'; נכונות של בעל השליטה להפחית את שכרו ובחינת אפשרויות של מימוש נדל"ן הנמצא בבעלות החברה. בחודש שעבר אישרה ועדת הביקורת של אוריאלי הפחתה בדמי הניהול שמושך אוריאלי (המשמש מנכ"ל ויו"ר) מ-101 ל-12.5 אלף שקל בחודש בלבד.

הגורם עיקרי למצבה העגום של אוריאלי הוא החברה-הבת אוריאלי ליבנה, שהניבה בעבר את רוב הכנסות הקבוצה. אוריאלי ליבנה, שעסקה בביצוע עבודות ביסוס, תשתית וקידוחים וששימשה קבלן מבצע לחברה, הפסיקה את פעילותה הביצועית אשתקד לאחר חזרתם של צ'קים בסך 1.4 מיליון שקל שמסרה לבנק.

אוריאלי, החברה האם, הפסיקה את תמיכתה בחברה-הבת ולקחה על עצמה את תשלום החובות שהיו מובטחים על ידה, בסך כולל של כ-9 מיליון שקל. לאחר שרשמה הפסד של כ-7 מיליון שקל בגין אוריאלי ליבנה, מציינת אוריאלי כי אין בדעתה להגיע להסדר עם הנושים הבלתי מובטחים של החברה-הבת (לה מונה במהלך חודש אפריל מפרק זמני ובהמשך ניתן צו לפירוקה).

דו"חות אוריאלי זרועים במקרים דומים: בחודש מארס, לבקשת בנק לאומי, מינה ראש לשכת ההוצאה לפועל בהרצליה כונס נכסים על מקרקעין של החברה-הבת אבנור ברחוב חבשוש בת"א, וזאת כחלק ממהלכי הבנק למימוש משכנתה שנרשמה על הנכס לטובת הבנק. אוריאלי הבטיחה את התחייבויותיה של אבנור ללאומי בערבות שאינה מוגבלת בסכום.

ההתחייבות לבנק בגין יתרת עלות הנכס עומדת על 1.84 מיליון שקל (לאחר הפחתת ערך בסכום דומה). הנכס הנ"ל טרם מומש בידי הבנק וטרם ניתן להעריך את הסכום בר ההפחתה, מהכספים שינבעו ממימושו, מיתרת התחייבויותיה של החברה לבנק לאומי.

לנכס אחר של אבנור, בכרם התימנים בת"א - מגרש של חצי דונם לבניית 9 דירות שנרכש ב-8 מיליון שקל - מונה באותו חודש כונס נכסים לבקשת לאומי, כחלק ממהלכי הבנק למימוש משכנתא שנרשמה על הנכס הנ"ל (שמערכו הופחתו בינתיים כ-2 מיליון שקל).

ועוד באותו חודש קיבלה אוריאלי מכתב דרישה מבנק משכן לפירעון מיידי של יתרת פיגורים עבור הלוואת משכנתא בגין נכס בפ"ת והתראה על מימוש השעבוד על הנכס לצורך פירעון מלוא התחייבויות החברה לבנק. לאוריאלי שתי הלוואות משכנתא בבנק בגין הנכס האמור ונכס בצפת, בסך של 1.5 מיליון שקל, בגינן טרם העבירה סכומים כלשהם לבנק. ?