פורז ואלדר הסכימו בפגישת החירום: הקיצוץ בתקציב הרשויות בלתי סביר

פורז הציג הסכם עם האוצר, לפיו משרד הפנים יאשר תוכניות הבראה בתנאי שייבחן איחוד הרשויות

הקיצוץ בתקציב הרשויות המקומיות בלתי סביר, ויש מקום לביצוע מקצה שיפורים. זו המסקנה העיקרית שיצאה היום (ה') מפגישת החירום שקיימו שר הפנים, אברהם פורז, ויו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, בעקבות המשבר בו מצויות הרשויות המקומיות.

פורז אמר בישיבה, כי יזרז פגישה משותפת עם שר האוצר, בנימין נתניהו, ובמידת הצורך יערב את ראש הממשלה בנושא. אלדר אמר בישיבה, כי הרשויות המקומיות מקציבות שבוע ימים לממשלה על מנת שזו תעמוד בהבטחה להעביר את משכורות העובדים, בטרם יקצין השלטון המקומי את המאבק.

אתמול (ד') הודיעו משרדי הפנים והאוצר, כי הממשלה תיזום בשבוע הבא חקיקת בזק, שתאפשר תשלום משכורות לעובדי רשויות במטרה למנוע את עיקול הסכום על-ידי נושים. ההחלטה התקבלה בישיבת חירום לצורך סיוע לרשויות, בה נכחו נתניהו, פורז, השר במשרד האוצר מאיר שטרית, יו"ר ועדת הכספים אברהם הירשזון, מנכ"ל משרד ראש הממשלה אילן כהן, מנכ"ל משרד הפנים גדעון בר-לב, והממונה על התקציבים יעקב הבר.

על-פי הסיכום, הממשלה תתבקש לאשר ביום א' הקרוב את הצעת החוק, שתוגש למחרת לאישור הכנסת. הכנסת תתבקש להשלים את החקיקה בקריאה שנייה ושלישית עד לסוף השבוע הבא. לדברי פורז, החוק יאפשר העברת כספים לרשויות מקומיות לצורך תשלום משכורות ואספקת שירותים חיוניים.

פורז הציג היום בפני מרכז השלטון המקומי את ההסכם אליו הגיע עם האוצר, לפיו משרד הפנים יאשר את תוכניות ההבראה של המועצות הקטנות, בתנאי שיסכימו להקמת ועדת חקירה משותפת למשרדי הפנים והאוצר שתבחן את איחודן.

מנתונים של מרכז השלטון המקומי עולה, כי 67 רשויות לא שילמו בחודש מאי את משכורות עובדיהן, ועוד 13 רשויות שילמו משכורות חלקיות בלבד.

בתוך כך, פורז הודיע כי רשויות מקומיות אשר לא יאשרו את תקציבן לשנת 2004 עד ל-7 ליולי, דהיינו 6 חודשים מיום קבלת חוק התקציב לשנת 2004, הוא יפעיל את סמכותו לפיה הוא רשאי להדיח את המועצה בלבד, או את ראש המועצה, לפי העניין, ולמנות במקומם ועדה קרואה.

בשלטון המקומי אומרים, כי משרדי הפנים והאוצר מתנהלים בעצלתיים בגיבוש תוכניות ההבראה, אולי כדי שלא לממש את הסעיף התקציבי עד תומו. גם אם ימומש הסעיף, הרי ש-500 מיליון שקל שהוקצו לטענתם להסכמי ההבראה בשנת 2004 לא יפתרו את המצוקה התקציבית של הרשויות המקומיות, והחסר המיידי לטענתם עומד על למעלה מ-1.5 מיליארד שקל.

מעבר לחסר זה נטען, כי בתוכניות הבראה יש הוצאות חד-פעמיות הנובעות מפיטורי או פרישת עובדים, וללא הזרמה כספית לא ניתן לבצע את התוכניות.

ראיתם פעם סוס ירוק? - פתרונות כגון חקיקת בזק לא פותרים את הבעיה: דרוש טיפול שורש כואב

ראיתם פעם סוס ירוק? כשתמצאו את האורווה בה הוא נמצא, שם אולי ימצא גם הפתרון למשבר הקשה בו מצויות הרשויות המקומיות. כל פעם מחדש נשאלת השאלה: מי אשם? והתשובה: כולם, בלי יוצא מן הכלל, החל במיניסטרים הבכירים ועד השלטון המקומי וראשי הרשויות, כולם שותפים למחדל. נקודה.

רשויות מקומיות נקלעות למצוקה כלכלית לא כי זו דרך הטבע, אלא כי משהו או מישהו הביאן לכך. מחד, יש רשויות שעל הנייר לא יכולות להיות מאוזנות, מאחר וההכנסות שלהן, כולל המענקים מהשלטון המרכזי, נמוכות מהכנסותיהן, בין אם מדובר בגבייה לא מספקת, בעיה שניתן לפתור, ובין אם מדובר במצב נתון, לפיו אין מספיק מקורות הכנסה. הפתרון לבעיה זו ברור: איחוד רשויות ושינוי גבולות. לצערנו, את הפיאסקו הזה כבר עברנו, והפוליטיקאים בשלטון המקומי והמרכזי דאגו לקבור את הרעיון קבורת חמור.

מאידך, ישנם מקרים בהם מישהו הביא את הרשות לקריסה. אותו מישהו צריך לתת את הדין. "לא יעלה על הדעת", אמר פעם תושב בית שאן מודאג, והוא אכן צדק. מספר לא מועט של ראשי רשויות עשו ברשויות כבתוך שלהם, והביאו אותן למצבן הקשה. מדוע אין הם נותנים את הדין, היכן האחריות האישית המעוגנת בחוק, ואם לא כדאי לשקול להרחיב אותה?

חברינו בשלטון המרכזי: איפה הייתם? לא ראיתם, לא ידעתם? הכל נעשה בידיעה ובאישור, בין אם רשמי ובין אם לא. לבוא היום ולצעוק שהמלך עירום, בזמן שהוא עומד על במה במרכז העיר, זו חוכמה קטנה לאחר מעשה.

לצערנו אין פתרונות קסם, כולם יאלצו לוותר. רשויות יצטרכו להתייעל, לרבות פיטורים והרבה פחות ג'ובים, מיניסטרים יאלצו להיות נחרצים ולממש את הפררוגטיבות שלהם המעוגנות בחוק, אפילו שזה לא מוצא חן בעיני פעילים מפלגתיים. פתרונות דוגמת חקיקת בזק מכבות שריפות, ולא פותרות בעיה. כל עוד לא יתבצע טיפול שורש מכאיב, כולנו נמשיך לחפש סוסים ירוקים.