הפלשתינים: למרות פתיחת מעבר קרני, ישראל מונעת העברת סחורות מהרצועה

לטענתם: אם ישראל תאשר העברת סחורות בכיוון אחד בלבד - לרצועה, ייסגר המעבר לשני הכיוונים

למרות הודעת ישראל על פתיחתו מחדש של מעבר קרני בראשית השבוע, הפלשתינים טוענים כי ישראל מונעת העברת סחורות ומשאיות דרכו והמעבר משותק כמעט לחלוטין.

במעבר קרני, שהיה סגור במשך 26 ימים, עברו בשלושת הימים האחרונים בממוצע כ-20 משאיות ביום בלבד.

לדברי מנכ"ל יחידת המעברים הפלשתינית, סלים אבו-ספיה, בצד הפלשתיני של קרני תקועות מעל 2,500 משאיות. לטענתו, מסוף קרני הפך מ"מסוף שפועל באופן חלקי לבית קברות שומם".

לטענת הפלשתינים, פעילות מועטה קיימת גם במעברי רפיח וארז שנפתחו השבוע. מספר פועלים מצומצם בלבד נכנס לאיזור התעשייה ארז.

להערכת אבו-ספיה, משתמשי מעבר קרני (ישראלים ופלשתינים) מפסידים מידי יום כ-50 מיליון שקל בשל אובדן הייצוא והייבוא דרך המעבר.

אבו-ספיה מאשים את ישראל בכך שהיא מעוניינת ליצור מדיניות סחר חד-צדדית במעבר קרני לפיה תוכנס לעזה סחורה ישראלית, אך לא תותר שיווק סחורה פלשתינית לישראל. לדבריו, הדבר עלול לגרום להתמוטטות סופית של כלכלת עזה. אבו-ספיה אומר, כי אם תימשך מדיניות זו, ישקלו הפלשתינים לסגור מצידם את מעבר קרני.

לטענתו, סגירת המעברים והגבלת פעילותם נובעת משיקולים מדיניים ולא משיקולים ביטחוניים, ותכליתם היא להפעיל לחץ על האוכלוסייה הפלשתינית בעזה, בצורה של עונש קולקטיבי.

בנוסף, גורמי הביטחון הפלשתינים החליטו להדק את הבידוק הביטחוני במעברים כדי למנוע פיגועים, ולאחרונה נרכשה בעלות של 1.5 מיליון דולר מכונת בידוק מיוחד למכולות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה, כי מעבר קרני הפך ליעד מועדף לפעילות מחבלים, ומאז ספטמבר 2000 בוצעו בו עשרות פיגועים. לדבריו, ב-1 ביוני נשלמה פתיחתו של מעבר קרני להעברת סחורות משטח ישראל לרצועת עזה, תוך הכלת כלל מרכיבי הביטחון ותחת מגבלות.

לדברי הדובר, לאור הערכות המצב הביטחונית הוחלט כי לא ניתן לאפשר העברת סחורות מתוך רצועת עזה לישראל.