זקי רקיב יתמודד על רכישת השליטה בבזק בקבוצה שמגבשים קאול ורוזן

מריל לינץ' הציע במקביל לאי.די.בי להתמודד על השליטה בבזק, אך הדבר יחייב את הקונצרן להיפרד מאחזקותיו בחברת סלקום

מנכ"ל בזק לשעבר, יצחק קאול, ומנכ"ל משרד התקשורת הקודם, דני רוזן, מגבשים קבוצה שתתחרה במכרז למכירת גרעין השליטה של בזק, שאמור להתפרסם באוגוסט הקרוב, כך נודע ל"גלובס".

בין המשתתפים בקבוצה המתגבשת נמצאים בעל השליטה בחברת טריון, זכי רקיב, וסגן נשיא החברה, אלי מור, אליהם יצטרפו משקיעים מארה"ב וקנדה. את הקבוצה מייצג עו"ד גדעון פישר.

במקביל פנה בנק ההשקעות מריל-לינץ', המלווה את הפרטת בזק מטעם רשות החברות, למספר גורמים ישראליים במטרה לעניין אותם בהשתתפות במכרז. בין היתר נעשתה פנייה לקונצרן אי.די.בי, אך זה ייאלץ להיפרד מאחזקתו בסלקום (25%) על מנת להתמודד על רכישת בזק.

טריון מייצרת רכיבי תקשורת לגישה לרשתות רחבות פס. החברה נסחרת בנאסד"ק בשווי של 170 מיליון דולר. הכנסותיה הסתכמו בשנה שעברה ב-133.5 מיליון דולר, והרווח הנקי היה 50.3 מיליון דולר.

רוזן וקאול הקימו קבוצת משקיעים לרכישת גרעין השליטה בבזק גם בסיבוב הקודם בסוף 2001, בו נעשה ניסיון להפריט את החברה. החברה שהקימו, ישראל טלקום וונצ'רס (ITV), השתתפה במכרז, אולם בסופו של דבר נסוגה ממנו, והמהלך של המדינה למכירת גרעין השליטה נחל כישלון.

בקבוצת ITV היו רק משקיעים זרים, ככל הנראה קרנות פיננסיות מאירופה ומארה"ב, כשאחת מהן היא קבוצת ספקטרום האנגלית. קאול הודיע בעבר, כאשר המדינה החלה במהלכים החדשים להפרטת בזק, כי מבחינתו החברה עדיין על הכוונת.

קאול הוסיף, כי הוא מחכה להתקדמות בנושא הרישיון הכללי והתעריפים של החברה. מאז נפתרו שני היבטים אלו בהפרטת בזק, לאחר שנקבעו התעריפים על-פי מסקנות ועדת גרונאו ומשרד התקשורת פירסם את רשיון בזק החדש.

המדינה צפויה לפרסם באוגוסט הקרוב מכרז למכירת 30% ממניות בזק, ואילו המכירה עצמה צפויה להתבצע ברבעון הראשון של 2005. רוכש גרעין השליטה בבזק יקבל מהמדינה זכות הצבעה ל-43% ממניות החברה, בעוד שבאופן מעשי ירכוש רק 30% מהמניות.

ככל הנראה, יקבל הרוכש גם אופציה להגדלת אחזקתו ב-10% נוספים בתוך שנתיים, כך שיוכל להגיע לאחזקה של 40%. הגדלת האופציה המוענקת לרוכש גרעין השליטה, יחד עם זכויות ההצבעה העודפות שיינתנו על בסיס המניות שייוותרו למדינה, נועדו להפוך את הפרטת בזק לאטרקטיבית יותר עבור משקיעים פוטנציאליים, וכדי להבטיח לרוכש שליטה אמיתית בחברה, ללא סיכון של השתלטות עוינת.

גורמים נוספים שהביעו התעניינות במהלך רכישת בזק הם קרן מרקסטון הישראלית, אייפקס, יורוקום, קבוצת משקיעים סביב הלורד יאנג ופויו זבלדוביץ'.