סיילספורס.קום גייסה 110 מיליון דולר לפי תמחור של 11 דולר למניה, מעל לתחזיות

שווי השוק שלה מוערך לאחר ההנפקה ביותר מ-1.1 מיליארד דולר

סיילספורס. קום (סימול: CRM) גייסה אתמול 110 מיליון דולר בהנפקה הראשונה לציבור. החברה תמחרה את המניה ב-11 דולר, מעל לטווח המחירים שבין 9 ל-10 דולר שהעריכה מוקדם שלשום. את ההנפקה הובילו מורגן סטנלי.

ההנפקה היתה אמורה להתקיים בחודש שעבר, אולם נדחתה אבל נדחתה כדי לעמוד בדרישות תקופת הצינון הנדרשת בידי הרשות האמריקנית לניירות ערך, אשר זעמה על ראיון שנתן מנכ"ל סיילספורס לעיתונות.

לאחר ההנפקה חולשת החברה על שווי שוק של יותר מ-1.1 מיליארד דולר. באפריל העריכה החברה את מחיר המכירה של המניה בטווח שבין 7.50 דולר עד 8.5 דולר למניה. ה-IPO של סיילספורס נבחן בתשומת לב רבה על ידי השוק, הן כאינדיקטור לעניין המחודש שמגלים משקיעים בהנפקות טכנולוגיה והן משום שההנפקה מבשרת על מודל עסקי חדש שהחברה תרמה רבות לפופולריות שלו. במקום למכור חבילות תוכנה מסורתיות להתקנה על ידי הלקוח, מנהלת סיילספורס את התוכנה בעצמה במרכזי מידע משלה ומוכרת אותה למנויים תמורת עמלה חודשית. בשירות משתמשים נציגי מכירות המבקשים לעקוב אחר תקציבי לקוחות והזדמנויות מכירה.

"התוכנה כגישת שירות" היא אחת מתחומי הצמיחה היחידים בשוק התוכנות העסקיות. אנליסטים אומרים כי המודל אטרקטיבי לבכירי טכנולוגיית מידע המודעים לעלויות ומסרבים לשלם תמורת מערכות יקרות שבדרך כלל דורשות תהליכי יישום ארוכים ומסובכים.

"החבר'ה המסורתיים נדרשים להוכיח את שווי הפתרונות שלהם בתוך פרק זמן קצר", אומרת רבקה ווטרמן, סגנית נשיא למחקר ב-Nucleus Research, חברת מחקרי שוק מוולסלי שבמסצ'וסטס. "למנהלי כספים קל הרבה יותר לבלוע מאה דולר לחודש לאדם במשך שישה חודשים, ולראות אם זה עובד, מאשר לשלם מקדמה של 3 מיליון דולר על רכישת רישיון תוכנה".

סיילספורס.קום, שהציגה הכנסות של 96 מיליון דולר בשנת הכספים שהסתיימה ב-31 בינואר, ידועה במיוחד כספקית על פי דרישה של תוכנת "ניהול יחסי לקוח". סייבל סיסטמס, הספקית המובילה של תוכנת CRM מסורתית, רכשה בשנה שעברה את Upshot, ספקית נוספת לתוכנות על פי דרישה. אנליסטים צופים כי הנפקתה הציבורית הראשונה של סיילספורס.קום תצית גל של קונסולידציה בתחום.

"כמה חברות תוכנה מסורתיות פנו אלינו ואנו צופים שרבות נוספות עוד יפנו", אמר מייקל ג'יי. דוייל, מנכ"ל Salesnet, שאמר כי החברה יכולה למצב את עצמה באופן שיאפשר לה להכשיר את הקרקע להנפקתה הציבורית הראשונה בשנה הבאה. "זוהי אחת מנקודות האור היחידות בכל תעשיית התוכנה".

מתחרה נוספת הצומחת במהירות היא NetSuite מסן מטאו שבקליפורניה, שבעל השליטה בה הוא לארי אליסון, מנכ"ל אורקל.

סיילספורס עצמה צומחת במהירות. ברבעון שהסתיים ב-30 באפריל היא דיווחה על הכנסות של 34.8 מיליון דולר, זינוק של 84% ל-18.9 מיליון דולר, לעומת השנה שעברה. *