נסטלה מגדילה אחזקתה באסם: רכשה מהאחים פרופר 1.76% בחברה תמורת 98.9 מ' ש'

גד פרופר: "מכרנו חלק קטן יחסית מהמניות שלנו, כשמרבית המניות עדיין בידינו. אסם היא חלק מאיתנו, ואנחנו חלק מהחברה. אין לנו כוונה להפרד מהחברה, ואנחנו גם נמשיך לכהן בתפקידינו בה"

נסטלה ממשיכה לבסס את שליטתה באסם . קונצרן המזון הישראלי הודיע הבוקר לבורסה כי האחים גד ודן פרופר, בני משפחת המייסדים של חברת המזון השניה בגדולה בבורסה (אחרי המיזוג בין שטראוס ועלית), מכרו בסוף השבוע נתח נוסף מאחזקתם באסם בעסקה מחוץ לבורסה.

כל אחד מהאחים מכר 856 אלף מניות אסם, שמהוות 0.88% ממניות החברה, בתמורה ל-49.4 מיליון שקל כל אחד (סה"כ 1.76% מאסם תמורת 98.9 מיליון שקל). לאחר העסקה נותרו גד ודן פרופר עם אחזקה של 4.999% בחברה, כל אחד.

העסקה נעשתה לפי שער מניה של 57.74 שקלים, שמהווה פרמיה של 23.6% מעל למחיר המניה בבורסה בסוף השבוע. מחיר זה יכול להתעדכן כלפי מעלה, כשהצדדים מקיימים מו"מ על המחיר הסופי, מו"מ שהוגדרה לו מסגרת זמן של 30 יום.

את המניות רכשה כאמור קבוצת נסטלה העולמית, שהגדילה בעקבות כך את אחזקתה באסם ל-52.96%. בכך ממשיכה קבוצת המזון הגדולה בעולם לבסס את אחיזתה באסם, אליה נכנסה בעשור הקודם.

רכישת השליטה באסם על ידי נסטלה החלה ביולי 1995. אז חתמו שתי החברות על הסכם לשיתוף פעולה, כשנסטלה קיבלה אופציה לרכישת 10% מאסם - אופציה שמומשה שנה לאחר מכן. ב-1996 גם רכשה נסטלה 5% נוספים באסם מידי קופות הגמל של בנק דיסקונט, ולאחר מכן רכשה גם את אחזקותיה של קבוצת קלארידג', והגיעה לאחזקה של 39.7% באסם, במהלך שעלותו הכוללת הגיעה ל-200 מיליון דולר, כלומר שווי של חצי מיליארד דולר לאסם כמחצית משוויה כיום).

ב-1996 המשיכה נסטלה בסדרת הרכישות, כשרכשה גם את חלקה של משפחת וייל, אחת מהמשפחות המייסדות של אסם. משפחת וייל מכרה לקונצרן האירופאי 7.4% ממניות אסם בתמורה ל-121 מיליון שקל, ונסטלה כבר הגיעה לאחזקה של 47.1%. מאז ועד היום המשיכה נסטלה לרכוש מדי פעם מניות אסם, ונכון לסוף השבוע, עמדה אחזקתה בחברה על 50.1%.

בסוף השבוע, כאמור, ביצעה נסטלה מהלך נוסף, וכעת היא צפויה להגיע לאחזקה של 52.96% בחברת המזון. משפחת פרופר היא הדומיננטית מבין המשפחות המייסדות של אסם, כשהאחים פרופר הם נציגיהם הבכירים של המייסדים בחברה. דן פרופר מכהן כמנכ"ל הקבוצה, ואילו גד פרופר מכהן כמנכ"ל אסם אינטרנשיונל. מלבד משפחת פרופר ממשיכות להחזיק במניות החברה גם שאר המשפחות המייסדות: קליין, לורש, ומשפחת וילמרסדורף. כל אחת מהמשפחות הללו מחזיקה פחות מ=5% בחברה, ולכן הן אינן מופיעות עוד כבעלי עניין בחברה.

גד פרופר, מדוע מכרתם היום עוד נתח מהאחזקה באסם?

"מירב מניות אסם נותרו עדיין בידינו. אני חושב שאחרי יותר מ-60 שנה, אפשר גם לממש משהו. אין שום מסר מעבר לזה. נהפוך הוא - החברה היתה טובה, עודנה טובה ותהיה טובה. כל ארבעת המשפחות המייסדות עדיין מחזיקות בחברה ולמעט מימושים קטנים פה ושם, או לדילולים כמו בכניסה של נסטלה או בהנפקה בבורסה (בתחילת העשור הקודם - י.פ) הן עדיין ממשיכות להחזיק באסם".

נסטלה מחזיקה קרוב לעשור באסם. איך אתה מסכם את התקופה הזו בעייני החברה?

"הכניסה היתה טובה מאוד לשתי החברות ולבעלי המניות באסם. אסם קיבלה חיזוק של חברת המזון הגדולה בעולם, ונסטלה נכנסה לשוק המזון הישראלי דרך חברה מקומית שהוכיחה את עצמה לאורך השנים. גם היום, בראיה לאחור, הקבוצה שנסטלה נכנסה אליה הצליחה להוכיח את עצמה יותר מכל קבוצה אחרת".

משפחת פרופר תמשיך להחזיק באסם, או שתמשיכו לרדת בהדרגה באחזקה?

"מכרנו חלק קטן יחסית מהמניות שלנו, כשמרבית המניות עדיין בידינו. אסם היא חלק מאיתנו, ואנחנו חלק מהחברה. אין לנו כוונה להפרד מהחברה, ואנחנו גם נמשיך לכהן בתפקידינו בה".

אסם היא כאמור חברת המזון השניה בגדולה בבורסה (החברה דורגה ראשונה עד לפני כחודשיים, וכעת היא שניה רק לקבוצת שטראוס עלית המאוחדת). החברה נסחרת לפי שווי שוק של כמיליארד דולר, שמגלם לה מכפיל רווח של 33 על רווחיה בשנה האחרונה.

אסם הרוויחה ברבעון הראשון 34 מיליון שקל על הכנסות של 615.6 מיליון שקל, לעומת רווח של 30.9 מיליון שקל על הכנסו תשל 570.6 מיליון שקל ברבעון המקביל, ובהמשך לרווח של 133.2 מיליון שקל על הכנסות של 2.36 מיליארד שקל ב=2003 כולה.

ראוי לציין כי למרות שהשאלה "האם אסם יקרה" נשאלת כמעט על בסיס קבוע בשל המכפיל הגבוה לפיו נסחרת המניה (33, כאמור), רשמה מניית החברה תשואה של 43% ב-12 החודשים האחרונים, לעומת תשואה של כ-30% שרשם מדד המעו"ף בתקופה זו.