כוחות הנדסה במבצע חפירה לאיתור מקור מנהרת התופת במוצב אורחן

סמ"ר רועי נסים, שנהרג בפיגוע - למנוחות; מסוקים תקפו שתי מחרטות בעזה; החמאס: פיגוע נקמה

חייל צה"ל, סמ"ר רועי נסים, בן 20 מראשון לציון, נהרג ועוד חמישה חיילים נפצעו, אחד מהם קשה, בפיצוץ מנהרת תופת מתחת למוצב "אורחן", בצומת גוש קטיף. מעוצמת הפיצוץ, שנגרם ממטען במשקל מאות קילוגרמים שהוחדר לתוך המנהרה, התמוטט המוצב ונהרס כליל. הלוויתו של נסים עמדה להיערך לפנות ערב בבית העלמין בראשל"צ. כוחות הנדסה פעלו במהלך כל שעות היום בניסיון לאתר את מקור מנהרת התופת, שעל פי ההערכות אורכה מגיע למאות מטרים.

הפיצוץ אירע אמש (א') סמוך לשעה 30:21, בעת שכמה חיילים התכוננו לצאת לפעילות מבצעית מחוץ למוצב. בעקבות הפיצוץ קרס גג המוצב, העשוי מפלדה, וכך גם חלק מקירות המוצב העשויים בטון. בור גדול נפער בתחתית המוצב. נסים נלכד בהריסות ומת מפצעיו. כוחות החילוץ שהגיעו למקום לא זיהו דופק בידו, וכל שנותר להם היה לחלץ את גופתו. חמשת הפצועים פונו לבית החולים "סורוקה" בבאר-שבע.

מיד לאחר הפיצוץ החלו פלשתינים חמושים מחאן יונס לירות אל המוצב בכדי להפריע לעבודות החילוץ, וכוחות צה"ל השיבו אש לכיוון חאן יונס. בחילופי הירי נהרגו מאש צה"ל ילד פלשתיני בן 12 תושב כפר סמוך, ושוטר פלשתיני.

בתגובה לפיצוץ תקפו בלילה מסוקים של צה"ל שתי מחרטות בעיר עזה. עדי ראייה דיווחו כי בתקיפות נגרם נזק קל.

בכרוז שפירסמה הזרוע הצבאית של חמאס כשעה לאחר האירוע, נכתב, שהפיצוץ בא כתגובה להתנקשויות הישראליות במנהיגי הארגון, אחמד יאסין ועבד אל עזיז רנטיסי, וכן כנקמה על פעולת צה"ל בשכם. גם הזרוע הצבאית של פתח קיבלה אחריות לפיגוע אך נראה שמדובר בפעולה עצמאית של חמאס.

סמל מאיר אמיתי, מפלוגת המסלול בגדוד "רותם" של גבעתי, שחייליה נפגעו מהפיצוץ במוצב "אורחן", סיפר אמש: "שמענו שני פיצוצים חזקים, אחד אחרי השני ... כשנכנסתי למוצב ראיתי שכל הגג קרס, נוצר בו חור ענק של 10 מטרים". לדברי סמל אמיתי, "רוב החיילים שנפצעו, נפגעו מאבנים שנפלו עליהם מהגג. הסתובבתי בין החיילים וספרתי את כולם. היה בלגן גדול, כולם צעקו".

מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף שמואל זכאי, אמר בתדרוך במחסום כיסופים, כי לפי שעה בצה"ל לא יודעים מהיכן נחפרה המנהרה שבאמצעותה הוכנס מטען החבלה מתחת למוצב. עם זאת, גורמי צבא העריכו כי המנהרה נחפרה מפאתי חאן יונס, שכן המוצב מרוחק כמה עשרות מטרים מבניינים פלשתיניים סמוכים.

מוצב "אורחן" ממוקם על ההצטלבות של ציר כיסופים והכביש המרכזי ברצועה - "ציר טנצ'ר". הצומת משמשת לתנועת ישראלים ופלשתינאים. הישראלים נעים על גשר מעל הצומת והפלשתינאים על הכביש עצמו. מהמוצב ניתן לשלוט על התנועה הפלשתינית, מכיוון חאן יונס צפונה, ובשל כך הוא נחשב לסמל השליטה הישראלית הן עבור צה"ל והמתנחלים, והן עבור הפלשתינים.

בחודשיים האחרונים סיכל צה"ל ארבעה ניסיונות לפיצוץ מכוניות ממולכדות לעבר יעדים ישראלים ברחבי הרצועה. ההערכה בצה"ל היא כי הפלשתינאים ממעטים לאחרונה בפיגועים קטנים וחסרי תכלית מבחינתם, ומתרכזים בהכנת פיגועים גדולים ורבי עוצמה נגד צה"ל.