טירה: שביתה בנמלים בשבוע הבא תעודד בעקיפין את האנטישמיות

"תיצור חוסר אמון כלפי ישראל"; מזהיר שסגירת הקרן לעסקים קטנים תגרום לפיטורי 5,000 עובדים

"אם תפרוץ שביתה בנמלים בשבוע הבא, שתצטרף למספר שביתות נוספות שהתרחשו בשנים האחרונות, היא תיצור חוסר אמון וחוסר רצון לסחור עם ישראל. מצב זה נופל על האנטישמיות הקיימת ממילא בעולם, בעיקר באירופה, שם רק מחפשים תירוצים למה לא לסחור עם חברות ישראליות. כך תיווצר נוסחת קסם אבסורדית, שבה, באופן בלתי מודע ולא במתכוון, השובתים בנמלים מסייעים כביכול לתנועות האנטישמיות בעולם, שלא לסחור אתנו".

כך אמר נשיא התאחדות התעשיינים, עודד טירה, על האיום בשביתה בנמלים אם תועבר החקיקה בנושא, ביום חמישי בשבוע הבא. עוד אמר, כי "אם תפרוץ שביתה בנמלים, הייצוא הישראלי, שמתחיל לגלות סימני התאוששות ומנצל חלון הזדמנויות שעלול להיסגר מהר מכפי שאנחנו חושבים, יגלה שהחלון נסגר וצמיחת הייצוא תיסוג לאחור. זה יגרום נזק בלתי הפיך לכלכלת ישראל".

טירה, המעורב במו"מ בין הצדדים, העריך כי ניתן יהיה להגיע להסכמה לפני יום חמישי הבא. "הגענו לישורת האחרונה בדרך להפרטת הנמלים. הנושאים שנותרו במחלוקת ניתנים למו"מ ולגישור, לכן אני חושב ששביתה אינו דבר שצריך לעלות כלל על הפרק", אמר.

"סגירת קרן ההלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים, תיפגע בסיכויים להגיע לצמיחה של 4% בשנת 2005, תגרום לסגירת 1,000 עסקים קטנים נוספים ופיטורי 5,000 עובדים". כך אומר נשיא התאחדות התעשיינים, עודד טירה, בעקבות הפרסומים על כוונת האוצר לבטל את הקרן בתקציב 2005.

טירה מבקש למנוע את ביטול הקרן ואף להגדיל תקציבה ל-500 מיליון שקל, כפי שהבטיח שר האוצר, בנימין נתניהו, לעשות אם יהיה צורך. לדבריו, הלוואות הקרן מנעו סגירת 600 עסקים ופיטורי 6,000 עובדים. לדבריו, עסקים קטנים מהווים 30% מהמשק ועשויים להוות מנוף כלכלי יעיל לצמיחה.

יו"ר הוועדה לעסקים קטנים ובינוניים של ועדת הכספים, ח"כ רוחמה אברהם, אמרה, כי "בשיחותי עם החשב הכללי, ירון זליכה, נאמרים דברים בצורה חדה וברורה, לפיהם אין כוונה כזו ונעשים כל המאמצים להשגת התקציב ל-2005".

תקציב הקרן יגיע בקרוב ל-300 מיליון שקל, מהם 50 מיליון שקל כספי מדינה שמונפו בידי בנק אוצר החיל ל-250 מיליון שקל. בנוסף יהיו 10 מיליון שקל שימונפו ל-50 מיליון שקל, בידי בנק שייבחר במכרז חדש.

בסקר שערכה התאחדות התעשיינים באחרונה נמצא כי 49% מהמפעלים הקטנים והבינוניים סובלים עדיין ממחסור בתזרים מזומנים, עקב מוסר תשלומים נמוך והקטנת מסגרות אשראי.