רה"מ שרון הורה למערכת הבטחון לתכנן תוואי חלופי לגדר ההפרדה בהתאם לפסיקת בג"צ

עוד הורה, כי באזורים שבהם נראה כי לא תהיה בעיה בתוואי הקיים, יש להמשיך בעבודות על פי התכנון הראשוני

ראש הממשלה אריאל שרון הורה לשר הבטחון שאול מופז ולצמרת מערכת הבטחון לתכנן תוואי חלופי לגדר הבטחון, בהתאם לפסיקת בג"צ.

בהתייעצות שקיים שרון עם הצמרת הבטחונית והמשפטית ביום חמישי בלילה, דחה ראש הממשלה בתוקף הרעיון שהועלה לחקיקת חוק עוקף בג"צ, כפי שהציעו מספר חברי כנסת מהימין בעקבות פסיקת בג"צ ביום רביעי, שהורתה על שינוי תוואי גדר הבטחון באיזור ירושלים.

בעקבות החלטת בג"צ, העריכו במערכת הבטחון כי לפסיקה זו יהיו השלכות הנוגעות לחלקים נוספים מהגדר.

אמש (חמישי) בלילה, לאחר שבמשרד הבטחון ובמשרד המשפטים ערכו דיונים בעקבות פסיקת בג"צ, כינס ראש הממשלה דיון רחב משתתפים ובו דנו בהשלכות בג"צ על תוואי הגדר. ראש הממשלה אריאל שרון הנחה את המשתתפים לגבש תוואי חדש לגדר, בהתאם לפסיקת בג"צ. עוד הורה, כי באזורים שבהם נראה כי לא תהיה בעיה בתוואי הקיים, יש להמשיך בעבודות על פי התכנון הראשוני.

בדיון הדגיש ראש הממשלה את חיוניותו של כביש 443, המחבר את מודיעין לירושלים. באיזור זה הורה בג"צ לערוך מספר שינויים בתוואי הגדר. ראש הממשלה דגיש, כי יש להגן על הנוסעים בכביש זה, תוך פגיעה מצומצמת, עד כמה שניתן, בחיי הפלסטינים הגרים באיזור.

באשר להתבטאויותיו של אל"מ (מיל.) דני תירזה, שתקף את החלטת בג"צ בצורה קשה, אמר ראש הממשלה כי הוא לא מקבל התקפות אלה ואמר כי יש לכבד את ההחלטה.

מנכ"ל משרד הבטחון עמוס ירון הבטיח בצאתו מהישיבה כי יימצא תוואי חדש לגדר ההפרדה, על פי הוראות בג"צ וצרכי הבטחון. "אנחנו נאמץ את החלטות בג"צ. בהתאם להחלטות אנחנו ניגש מיידית לתקן את הדרוש תיקון, כלומר נשב ונתכנן פעם נוספת את אותם קטעים עליהם דיבר בג"צ, וגם (יהיה עלינו) לקחת את התכנונים העתידיים, אותם קטעים עתידיים שטרם התחלנו בביצועם, לבחון אותם בהתאם להשלכות.." של החלטת בג"צ, הוא אמר.

השר זבולון אורלב, שהתנגד להחלטת הבג"צ, אמר לעיתונאים כי שיקול דעתם של שרי הממשלה איננו נופל מזה של שופטי העליון. "אני בכלל אינני מבין, מדוע שיקול דעת של הממשלה, שישבו בה אז 23 שרים, נחות יותר מאשר שיקול דעתם של שבעה או תשעה שופטים באשר לאיזון האינטרסים, של מצד אחד פגיעה ברכוש ובקרקע של פלסטינים מול ערכים של שמירת חיי אזרחי מדינת ישראל", אמר השר. הוא הדגיש כי לא קציני צה"ל החליטו על התוואי, אלא הממשלה, ולכן יש לסמוך על השרים שלקחו בחשבון את כל ההשלכות של בניית הגדר.

"אם מחר, חס וחלילה, יתברר שבג"צ טעה ותוואי הגדר הזה לא עוצר מחבלים מתאבדים - מי נושא באחריות?", היקשה.

ח"כ אפרים סנה מהעבודה אמר מצד שני, כי התוואי הנוכחי של הגדר הוא פוליטי ומגמתי. "השר אורלב הוא טיפה מיתמם. היה ויכוח בממשלה בין שתי גישות, הגישה שלנו שרצתה להצמיד את זה לקו הירוק מהשיקולים שבג"צ כל כך החשיב אותם, והיה הקו של המפד"ל בעיקר ושל האיחוד הלאומי, שנטה למשוך את הגדר כמה שיותר מזרחה, לעומק הגדה (המערבית). כאשר אנחנו היינו בשעתו בממשלה, הפשרה שהתקבלה היתה קרובה יותר לקו הירוק, קרובה מאוד. לאחר מכן.. הם כמובן, בהובלתו של ראש הממשלה, משכו את הגדר הזאת מזרחה. חבל, כי איבדנו זמן רב וחס וחלילה בזמן שנותר עד (שהגדר תיבנה מחדש) לא נאבד חיי אדם", אמר.